تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۷۰۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تفاهم نامه ایجاد بندر خشک شهر آفتاب امضا شد

‌می‌متالز - تفاهم نامه ایجاد بندر خشک بین نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، شرکت بهره‌برداری مترو و سازمان پایانه‌ها و پارک سوارها، امضا شد.

به گزارش می‌متالز، این تفاهم نامه در معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران امضا شد و مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص اظهار داشت: این بندر در مساحت ۲۰۰ هکتار ایجاد می‌شود و در ادامه و برای توسعه نیاز است که بخش‌های مختلف داخل مدیریت شهری و خارج از آن کمک کنند.

وی یادآور شد: در دولت و اتحادیه‌ها و اصناف هماهنگی‌های اولیه برای ایجاد این بندر انجام شده است.

شفیعی ابراز امیدواری کرد که در یک برنامه زمانبندی مشخص وضعیت خدمات حمل و نقل بار بهبود یابد و منافعی نیز برای مدیریت شهری ایجاد شود.

وی ادامه داد که یکی از تکالیف قانونی مدیریت شهری این مسئله است که متاسفانه برغم قوانین و مقررات و مصوبات موجود، این موضوع در سال‌های اخیر بر زمین مانده است.

وی تاکید کرد: مدیریت حمل و نقل بار و مسافر برعهده شهرداری تهران است و در این باره قانون صراحتا اعلام کرده، اما همانطور که اعلام شد در سال‌های گذشته این مسئله از سوی مدیران شهری مغفول مانده است.

شهرداری‌ها در مدیریت بار مسئولیت دارند

مهدی وحدت‌کار مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارها، نیز در این مراسم با بیان اینکه مدیریت بار در شهر‌ها موضوع مهمی است که از نظر رفع برخی مشکلات زیست محیطی و اقتصادی برای کشور مفید است، افزود: اقتصاد از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و از اجزای مهم آن موضوع لجستیک است.

وی اظهار داشت: در حاکمیت کشور به موضوع لجستیک کم توجهی شده و ۲ سال است که کمیته لجستیک به ریاست وزیر، تشکیل جلسه نداده است.

وحدت کار با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها موظف هستند مدیریت بار را به عهده بگیرند و این موضوع را ساماندهی کنند، عنوان کرد: بار و کالا یعنی اقتصاد، مشاغل و شهرداری تهران نیز مسئولیت خود می‌داند که در مدیریت لجستیک ورود کند.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوار‌ها با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بازار کشور در تهران جابجا می‌شود و تهران از این موضوع منتفع نیست، ابراز امیدواری کرد: انعقاد این تفاهم نامه موجب بهبود کسب و کار و توسعه و پیشرفت شهر و کشور شود.

وی ادامه داد: فاصله کم شهر آفتاب با ریل راه آهن و مجاورت با ایستگاه مترو شهر آفتاب این زمینه را پدید آورده است که بتوان در حوزه حمل و نقل بار فعالیت کرد.

به گفته وی، ورود به این حوزه، موجب ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی و انتقال بار و جابه جایی به زیر زمین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوار‌ها با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهر آفتاب خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هکتار از زمین جنوبی شهر آفتاب در موقعیت جغرافیایی ابتدای خلیج فارس جهت اجرای طرح اشاره شده انتخاب شده است که انتخاب این زمین به جهت دسترس بودن استفاده از مترو شهر تهران بوده و بنا داریم به صورت شبانه بار‌ها را از این بخش به سمت شهر تهران جابجا کنیم.

حرکت به سمت توسعه متوازن در شهر آفتاب

عباس تقدسی‌نژاد مدیر عامل شهر آفتاب نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت این مجموعه اظهار داشت: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با ۴۰۰ هکتار در حوزه کار نمایشگاهی در ۶ ماهه گذشته فعالیت جدی در حوزه نمایشگاهی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: امسال قرارداد برگزاری ۴۰ نمایشگاه به امضا رسیده است و امیدواریم در سال‌های بعد با افزایش ظرفیت این مجموعه، همه نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شود.

تقدسی نژاد تاکید کرد: با ظرفیتی که در مجموعه شهر آفتاب، فرودگاه امام و منطقه ویژه اقتصادی ری وجود دارد، می‌تواند کل زنجیره ارزش کالا را تعریف کند.

به گفته وی، مجموعه شهر آفتاب کار تحقیق و توسعه، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش را بر عهده دارد؛ فرودگاه امام خمینی (ره) توزیع کالا و منطقه اقتصاد ری نیز تولید انبوه را برعهده خواهد داشت

تهران الگویی برای سایر شهر‌های کشور

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به پیگیری ساماندهی مشاغل در تهران اظهار داشت: فرصتی که در این تفاهمنامه ایجاد می‌شود برای همه اصناف است؛ اکنون برخی از اصناف به روش‌های سنتی فعالیت دارند، اما در دوران کرونا اصناف با حضور در فضای مجازی بسیاری از چالش‌های خود را حل کردند.

وی با ابراز امیدواری به نتیجه این تفاهمنامه عنوان کرد: تهران الگویی برای کشور است و می‌تواند برای اصناف سراسر کشور الگوی توسعه پیشنهاد دهد.

بیگی تاکید کرد: این تفاهم نامه مشکلی را برای اصناف و باربری‌ها ایجاد نخواهد کرد.

حمل بار به شکل شبانه با مترو

مسعود درستی مدیر عامل شرکت راه‌آهن تهران و حومه (مترو) نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه خطوط مترو تهران سال‌ها قبل سرمایه گذاری شده و برای حمل مسافر است، اظهار داشت که می‌توان با اندک تغییراتی در خطوط امکان جا به جایی بار را فراهم کرد و بر این اساس بسیاری از مشکلات ترافیکی و آلودگی را کاهش داد.

وی با اشاره به ساخت خطوط جدید مترو و ریل گذاری‌ها نیز تاکید کرد که در خطوط جدید ظرفیت‌های بهتری ایجاد می‌شود، اما این افزایش ظرفیت نیازی به تغییر طرح جامع ریلی ندارد.
درستی تاکید کرد که از واگن‌های مسافربری برای حمل بار استفاده نخواهد شد.

استفاده از سرمایه ملی شهر در اقتصاد

مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز در این مراسم مترو تهران را سرمایه ملی دانست و عنوان کرد: مترو تهران سرمایه ملی و در اختیار شهروندان تهرانی است که می‌تواند به اقتصاد شهر هم کمک کند.

وی با بیان اینکه باید برای مناطق مرکزی تهران و موضوع آلودگی هوا و آلودگی صوتی در این مناطق که در گذشته ساکنان بیشتری داشته است، فکری کرد، گفت: با امکانات موجود امکان جابه جایی شبانه بار درمترو وجود دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده