به گزارش میمتالز، خیرالله سلیمیان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بخش خصوصی استان اصفهان برای نخستین بار با بهرهگیری از امکانات حمل و نقل ریلی، محموله شمش فولادی را به خارج از کشور صادر کرد.
وی با بیان اینکه ارسال این محموله به ترکیه نوید بخش امید، خود باوری و اتکا به تواناییهای داخلی در بخش تجارت است، بیان داشت:کاهش هزینههای حمل و نقل، جلوگیری از مشکلات محیط زیستی و حوادث ترافیک در جاده ها، افزایش ظرفیت حمل و نقل کشور و ارتقا امنیت جابجایی بار از امتیازاتی است که با ایجاد امکان صادرات ریلی از شرق اصفهان به وجود آمده است؛ که تا راه اندازی بندر خشک میتوان از آن بهره برداری کرد.
این مقام مسوول با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری در خصوص فعالیتهای دانش بنیان افزود: بارها توسط مقام معظم رهبری بیان شده است که اگر همتها تجمیع شود و مانعها زدوده شود با تکیه بر توانمندیها و بهره گیری از فرصتهای بازار در بین کشورهای منطقه شاهد رشد و تعالی ایران اسلامی در همه زمینهها خواهیم بود وامید آفرینی میتواند باعث موفقیت ایران در گام دوم انقلاب شود.
سلیمیان با بیان اینکه شرکت بهتاش سپاهان سالانه ۷ میلیون تن بار را جابه جا میکند، بیان داشت: اصفهان ظرفیت استقرار ۵۰ درصدی حمل و نقل ریلی را داراست که اگر در این زمینه همکاریهای لازم انجام شود سالانه تا ۳۵ میلیون تن میتوانیم افزایش ظرفیت داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان اضافه کرد:در حال حاضر، سالانه ۱۸۰ میلیون تن بار ریل پسند داریم که فقط ۵۰ میلیون تن از طریق ریل جابجا میشود.
سلیمیان با اشاره به راه اندازی بارانداز ۳۲ هکتاری در شرق اصفهان گفت: امسال برای نخستین بار با بهرهگیری از امکانات حمل و نقل ریلی، محمولههای سنگ، کاشی و شمشهای فولادی را به خارج از کشور صادر کنیم.
وی ادامه داد: شرکت بهتاش سپاهان در نمایشگاههای توانمندیهای ایران در کشورهایی مانند ترکیه و قزاقستان حضور داشته و توانسته ایم با شرکتهای بزرگ قزاق وارد مذاکره شده و فرصتهای مناسب سرمایه گذاری برای ما رقم خورده است.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان اظهار داشت: سرمایه گذاری در کشورهای منطقه یک فرصت استراتژیک در صنعت حمل و نقل ریلی برای کشور است که برای نخستین بار توسط شرکت بهتاش سپاهان فراهم شده است.
سلیمیان اضافه کرد: برخی از کشورهای آسیای میانه، درخواست ترانزیت ۳۰ میلیون تن بار را داده اند و از کشور روسیه نیز ۱۰ میلیون تن کالا ترانزیت کرده ایم.
وی بیان داشت: تا سال ۱۴۰۱ طبق بیاینه چشم انداز شرکت بهتاش سپاهان باید ۱۲۰ میلیون تن حمل ریلی داشته باشد که در حال حاضر حدود ۵۰ میلیوتن تن میباشد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد بار کل کشور از طریق سیستم ریلی انجام میشود و ۸۹ درصد از طریق سیستم حمل و نقل جادهای میباشد.
این مقام مسوول با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان یک سیستم سبز و پایدار مطرح است، بیان داشت: حمل و نقل بار و مسافر به دلیل عدم آلایندگی، ایمنی بالا و امکان جابجایی حجم زیاد کالا بایداز طریق سیستم ریلی صورت گیرد که در این زمینه باید وضعیت مناسبی دست یابیم.
خیرالله سلیمیان با اشاره به تعاملات شرکت بهتاش سپاهان با سازمان راه آهن کشور گفت: کشور ما در مقایسه با قزاقستان که دارای بیش از ۲۰۰ هزار واگن باری است ما ۲۷ هزار واگن باری داریم که لازم است با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی در راستای توسعه ظرفیت بار تلاش کنیم.
وی با اشاره به اهمیت صنایع اقصادی در کشور بیان داشت: باید حمایت از صنایعی که میتواند وابستگی به دیگر کشورها را به حداقل برساند را در اولویت قرار داد این در حالی است که شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان در این حوزه گام بلندی را برداشته است.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان با بیان اینکه این مجموعه از لحاظ تعداد انواع واگن، جزو شرکتهای برتر در بین شرکتهای ریلی در کشور بوده و فرصتهای اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر فراهم کرده، گفت: این شرکت در برهه جنگ اقتصادی توانسته مبالغ قابل توجهی برای سهامداران ایجاد ارزش و درآمد نماید.
شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان بزرگترین شرکت حمل ونقل ریلی است که سالانه بخش اعظمی از مواد اولیه کارخانههای فولادی کشور و نیز کالاهای اساسی در زمینه محصولات صادراتی کارخانههای فولادی، سیمانی، پتروشیمی و ... را در داخل و خارج از جمله آسیای میانه، ترکیه و دیگر کشورهای همسایه حمل ونقل میکند.
شرکت بهتاش سپاهان با سرمایه گذاری شرکتهای ایثارگران شهرستانهای زرین شهر و فلاورجان، که سهام آن متعلق به خانوادههای معظم شهداء ایثارگران و یادگاران هشت سال دفاع مقدس میباشد، درسال ۱۳۸۴ وارد عرصه حمل و نقل ریلی کشورگردید.
این شرکت به عنوان یکی از اولین سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی، مجموعه فعالیتهای خود را با خـرید وتملک ۴۰۰ دستگاه واگن آغاز نمـود، هم اکنـون پس از گذشت ۱۳ سال تلاش بی وقفه در این زمینه با در اختیار داشتن ۳۰۰۰ دستگاه واگن باری، ۲۱ درصد از کل حمل ریلی کشوررا در اختیار دارد.
شرکت بهتاش سپاهان با احداث اولین کارگاه خصوصی تعمیرات ناوگان ریلی در کشور از سال ۱۳۹۰ وارد عرصه تعمیرات واگن گردید و در حال حاضر سالیانه ۲۵ درصد از کل تعمیرات اساسی و ۵۰ درصد از کل تعمیرات بازسازی واگن کشور را در اختیار دارد.
شرکت بهتاش سپاهان آریا یکی از فعالترین و بزرگترین مجموعهها در زمینه تعمیرات انواع واگن باری بوده و در مجاورت ایستگاه راه آهن سیستان در شرق استان اصفهان و در موقعیت کیلومتر ۳۵ جاده اصفهان- نائین قرار گرفته است مجتمع صنایع ریلی آریا بر اساس چهار فاز شکل گرفته که این طراحی متعلق به طرح اولیه آن بوده، شامل احداث کارگاه تعمیرات واگن در فاز نخست، احداث کارگاه تعمیرات لوکوموتیو در فاز دوم، احداث بارانداز ترکیبی ریلی و جادهای و انبارهای عمومی فاز سوم و احداث کارگاههای تولید قطعات واگن، لوکوموتیو و ادوات ریلی فاز چهارم است که فاز اول یا همان طرح کارگاه تعمیرات واگن، اولین کارگاه تعمیرات خصوصی واگن کشور به حساب آمده که از نیمه ددوم سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرده و در حال بهره برداری میباشد.
مجموعه شرکت حمل و نقل ریلی داخلی و بین المللی بهتاش سپاهان با برخورداری از کلیه امکانات از سمت شمال به جاده ترانزیت اصفهان یزد بندرعباس و از جنوب به خط اصلی راه آهن یزد متصل است ودارای ۱۳ کیلومتر خطوط ریلی میباشد. شرکت بهتاش سپاهان آریا و رتبه اول تعمیرات واگنهای باری برای پنج سال متوالی از سال ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۹ میباشد.
منبع: خبرگزاری موج