به گزارش میمتالز، در این میان جمشید ایمانی رییس هیات مدیره گروه بهمن معتقد است که با آغاز عرضهها در بورس کالا و کشف قیمتها در سازوکار حراج، اختلاف زیاد قیمتهای کارخانه و بازار از بین میرود و خودرو از کالایی سرمایهای به مصرفی تبدیل میشود. ۲۱ تیر سال جاری طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس تصویب شد و حالا در عرضه نخست، ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی گروه بهمن چهارشنبه هفته جاری ۲۶ مرداد در بورس کالا عرضه میشود. کالاخبر در همین زمینه با جمشید ایمانی، رییس هیات مدیره گروه بهمن به گفتگو پرداخته است.
جمشید ایمانی، رییس هیات مدیره گروه بهمن در ابتدا به تفاوت قیمت میان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و بازار اشاره و اظهار کرد: در وضعیت کنونی، سازوکار قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تعیین کننده برنده خودرو است کما اینکه این تفاوت نرخ به واسطه عدم ورود به کارخانه، تولید و سودآوری شرکتها و همینطور توان نقدینگی تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار میدهد و امکان ادامه فعالیت شرکتها را به چالش میکشد.
رییس هیات مدیره گروه بهمن با بیان اینکه خودروسازان به این نتیجه رسیده اند اگر بخواهند در فضایی شفاف و رقابتی اقدام به فروش محصولاتشان کنند، آن فضا بورس کالای ایران است، افزود: براساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب سال ۱۳۸۸، ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه ششم و همینطور در قانون بودجه ۱۴۰۱ از بورس کالای ایران به عنوان بازار متشکل کالایی به طور کامل حمایت شده و براساس این قوانین، عرضه در بازار متشکل کالایی از سایر الزامات مربوط به قیمت گذاری معاف شده است.
تالار شیشهای و نظارت همگانی
ایمانی، شفافیت و رقابت را به عنوان دو رکن اصلی و مزیت بورس کالای ایران برشمرد و گفت: علاوه بر معاف بودن معاملات بورس کالا از الزامهای قیمت گذاری دستوری و نحوه عرضه کالا به روشهای غیرمعمول از جمله قرعهکشی، شفافیت و رقابت نیز از دیگر مزیتهای این بورس است؛ همچنین در تالار شیشهای بورس، دستگاه و سازمانی غیر از خودروسازان بر معاملات نظارت میکند و به این ترتیب همه فرآیندها شفاف و قابل نظارت است.
وی تصریح کرد: افرادی که برای خرید خودرو به بورس کالا ورود میکنند مصرف کنندگان نهایی هستند، چون زمانی که براساس سیستم حراج، معاملات انجام میشود افراد با هدف سود بردن از اختلاف قیمت کارخانه و بازار ورود نمیکنند، بلکه بر مبنای قیمت پایه و در صورت بیشتر بودن تقاضا به نسبت عرضه تا زمانیکه برایشان مقرون به صرفه است رقابت میکنند. به عبارت دیگر عرضه خودرو در بورس کالا باعث میشود که این محصول از یک کالای سرمایهای به کالای مصرفی تبدیل شود.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به فعالان صنعت خودرو و خریداران خودرو درخصوص نحوه عرضه و خرید از بورس کالا خاطرنشان کرد: باید در سطح جامعه به خوبی این موضوع اطلاع رسانی بشود چرا که بسیاری از متقاضیان هنوز اطلاع دقیقی از نحوه معاملات و اخذ کد بورس کالا به جای کُد سهام ندارند. همچنین علاوه بر متقاضیان بهتر است نمایندگی خودروسازان نیز به مکانیزم ثبت نام و معامله در بورس کالا آشنایی بیشتری پیدا کنند.
ایمانی در خصوص عرضه سایر محصولهای گروه بهمن در بورس کالا نیز اظهار کرد: برای پذیرش محصولهای شرکتهای دیگر که در حوزه تجاری فعال هستند مانند بهمن دیزل و سیباموتور که کشنده و کامیون تولید میکنند، اقدام کرده و پذیرش انجام شده است. البته نگاه گروه بهمن به بورس کالا تنها بحث عرضه محصولها و کشف قیمت از طریق این سازوکار نبود بلکه تامین مالی از این مسیر نیز مدنظر است.
به گفته رییس هیات مدیره گروه بهمن با وجود اینکه تامین مالی از مسیر بازار سرمایه شاید پیچیدگی بیشتری از شبکه بانکی دارد، اما برای کاستن فشار بنگاههای بزرگ از شبکه بانکی و فراهم شدن امکان کمک شبکه بانکی به بنگاههای کوچک و متوسط تصمیم به حضور در بازار سرمایه و بورس کالا گرفتیم.
وی ادامه داد: در گروه بهمن بحث توسعه ظرفیت و توسعه محصول و افزایش تولید به صورت همزمان دنبال میشود لذا برای دستیابی به منابع مالی پایدارتر به بورس کالا و بازار سرمایه اتکا میکنیم، زیرا تامین مالی میان مدت و تا حدودی بلند مدت از بازار سرمایه، پیگیری واجرای برنامههای شرکت را به خوبی عملیاتی میکند.
منبع: کالاخبر