به گزارش میمتالز، رئیس هیاتمدیره مراکز اسقاط کشور در خصوص این مراکز که گفته میشد با کمبود گواهی اسقاط مواجه هستند، گفت: «هیچیک از این ادعاها صحت ندارد و مراکز اسقاط بهرغم تعدیل نیروهای انجامشده طی سالهای اخیر باز هم توان صدور گواهی اسقاط حداقل تا پایان سال جاری را دارند.» محمود مشهدیشریف حل مشکلات اسقاط و نوسازی ناوگان کشور را در گرو راهکارهای درستی میداند که انگیزه مالکان خودروهای فرسوده را برای مشارکت در این طرحها افزایش دهد.
رئیس هیاتمدیره مراکز اسقاط کشور با اشاره به طرح پرداخت ۷۵۰ میلیونتومان در ازای گواهی اسقاط اعلام کرد: «با پرداخت هزینه بهجای اسقاط، بهطور قطع هوای وضعیت آلودگی تهران و سایر کلانشهر بدتر خواهد شد. تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است. چند روز از سال ادارات و مدارس تهران بهدلیل آلودگی شد؟ چند روز از سال نخستین شهر آلوده جهان شناخته شدیم؟ به آلایندگی باید گردوغبار را هم اضافه کنیم که در این صورت تهران و شهرهای بزرگ قابل زندگی نیستند.» مشهدیشریف نخستین راهکار مبارزه با این وضعیت را «تسهیل اسقاط» دانست و گفت: «گفته میشود برای اسقاط حتما باید از خودروهای سالم و بدون تصادفی استفاده شود. اگر خودرویی سالم باشد و توان فعالیت داشته باشد، مالک حاضر نیست خودرو خود را تحویل مراکز اسقاط دهد.» وی افزود: «با این شرایط تنها خودروهای به مراکز اسقاط سپرده میشود که دیگر امکان تعمیر ندارند. خودرویی که حتی با سن بالا، اما همچنان قابل تعمیر است، دوباره به چرخه فعالیت بازمیگردد و مالک از آن بهعنوان وسیله درآمدزا استفاده میکند.»
مشهدیشریف در ادامه ایجاد انگیزه برای مالکان خودروهای فرسوده را عامل مشارکت در طرح نوسازی دانست و اظهار کرد: «امروز خودروهای سواری فرسوده بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون تومان خریداری میشود. این انگیزه لازم را برای صاحب فرسوده به وجود نمیآورد که در این طرح شرکت کند.» وی افزود: «این رقم هم با توجه به آن که قیمت گواهی اسقاط به سمت واقعیشدن رفت به دست آمده است، اما پیش از این خودرو اسقاطی ۱۲ میلیونتومان ارزشگذاری میشد.» وی ادامه داد: «برای اینکه انگیزه لازم برای صاحب خودرو فرسوده به منظور اسقاط به وجود بیاید، چند موضوع لازم است. نخست آنکه گواهی صرفهجویی انرژی صادر شود.» وی تصریح کرد: «یعنی طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، تفاوت مصرف سوخت یک خودرو نو با فرسوده که حدود ۴.۱۳ لیتر در هر روز است، تعیین میشود. قیمت بنزین فوب خلیج فارس ۷۰ سنت است که با قیمت ۳۰ هزار تومانی دلار، به ۲۱ هزارتومان میرسد. اما قیمت بنزین آزاد در ایران ۳ هزار تومان است. یعنی اگر دولت بنزین خودروهای فرسوده را صرفهجویی کند معادل ۴.۱۳ در ۱۸ هزار تومان به ازای هر خودرو امکان صادرات بنزین را دارد. یعنی روزانه حدود ۷۵ هزار تومان برای سوختن بنزین و آلودگی بیشتر هزینه پرداخت میشود که در سال ۳۰ میلیون تومان میشود.» شریف در ادامه اشاره کرد: «یعنی یک خودرو فرسوده سالانه ۳۰ میلیون تومان بنزین و آلایندگی بیشتری در مقایسه با مدلهای نو دارد. دولت میتواند تنها یک سال از این هزینه را در یک طرح ۵ سال به صاحب خودرو فرسوده بپردازد؛ نه بهصورت نقدی بلکه در بورس انرژی عرضه کند. به این ترتیب با احتساب این تسهیلات حدود ۳۰ میلیون تومان به ۲۲ میلیون تومان خودرو اسقاطی اضافه میشود.»
رئیس هیاتمدیره مراکز اسقاط کشور در ادامه با اشاره به جدول معادلسازی خودروهای فرسوده بیان کرد: «پیشنهاد دیگر این است که جدول معادلسازی تغییر کند. براساس این جدول خودروهای سواری یک گواهی، موتورسیکلت یکهفتم سواری گواهی میشود، تاکسی؛ ۲ گواهی، وانت زیر یک تن؛ ۲ گواهی، وانت بالای یک تن؛ ۳ گواهی، مینیبوس؛ ۵ گواهی، اتوبوس؛ ۱۴ گواهی، کامیون سبک؛ ۵ و کامیون متوسط؛ ۱۲، کامیون سنگین؛ ۱۴ و کشنده؛ ۱۶ گواهی دارد.» وی اظهار کرد: «این ارقام باید تغییر کنند. مثلا گفته شود که گواهی سواری به ۲ عدد برسد. در این صورت به ازای یک خودرو که ارزش اسقاط آن ۱۵ میلیون تومان است، ۱۵ میلیون دیگر به قیمت خودرو اسقاطی اضافه میشود و رقم بیشتری به دست صاحب خودروهای فرسوده میرسد.»
مشهدیشریف در ادامه عنوان کرد: «در سال ۸۸ قیمت گواهی اسقاط یکمیلیون تومان اعلام شده بود، در آن زمان قیمت پراید ۷ میلیون تومان بوده؛ یعنی نسبت یک به هفت داشته است. درحالحاضر پراید با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معامله میشود که یکهفتم آن حدود ۳۰ میلیون تومان محاسبه میشود.» وی افزود: «یعنی باز هم در این صورت پول بیشتری در اختیار مالک خودرو فرسوده قرار میگیرد و انگیزه بیشتری برای اسقاط خودرو خود پیدا میکند.» وی گفت: «در این صورت مردم کمتوان میتوانند حدود ۸۰ میلیون تومان از خودرو فرسوده خود پول به دست بیاورند و خودرو خود را تبدیل به احسن کنند. به این ترتیب نوسازی ناوگان بهصورت پلکانی اتفاق میافتد و شاهد این خواهیم بود که سن خودروهای فرسوده کم میشود و به رقم نرمال جهانی نزدیک میشود.»
رئیس هیاتمدیره مراکز اسقاط کشور آخرین راهکار ایجاد انگیزه مالکان خودروهای فرسوده برای مشارکت در اسقاط را همکاری خودروسازان داخلی دانست. وی در این خصوص اظهار کرد: «خودروسازان برای نوسازی ناوگان باید از طرح جایگزین استفاده کنند.»
مشهدیشریف ادامه داد: «پیشتر برخی از تولیدکنندگان موبایل، گوشیهای قدیمی را تحویل میگرفتند و در ازای دریافت هزینه کمتر موبایلهای جدید تحویل میدادند.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «خودروسازان ما هم چنین اقداماتی را در سالهای گذشته انجام میدادند. تا سال ۹۲ طرح جایگزینی داشتند، اما این طرحها را کنار گذاشتند و به شرایط امروز رسیدیم. اجرای دوباره چنین طرحی میتواند انگیزه مالکان خودروهای فرسوده برای مشارکت در نوسازی و اسقاط هرچه سریعتر خودروها را افزایش دهد.»