تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۷۰۹۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مورگان استنلی به افزایش قیمت سنگ‌ آهن خوش‌بین نیست

‌می‌متالز - بانک بین‌المللی مورگان استنلی اعلام کرد با کم‌رنگ شدن امید‌ها برای بهبود قریب‌الوقوع تقاضای فولاد چین و ظهور نشانه‌هایی از عرضه بیش از حد در بازار، قیمت سنگ‌ آهن تا پایان سال به نزول ادامه خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، دورنمای نزولی مورگان استنلی برخلاف خوش‌بینی معامله‌گران در اوایل سال جاری است که امیدوار بودند سیاست حمایتی پکن باعث می‌شود بخش املاک از رکود خارج شود و باعث افزایش تقاضای فولاد در نیمه دوم شود.

در حالی که این امر قیمت سنگ‌ آهن را به ۱۴۷٫۳۶ دلار در هر تن در اوایل ماه مارس رساند، اما در اواخر ماه جولای با ۴۰ درصد سقوط به ۸۸٫۱۸ دلار در هر تن رسید.

اکنون قیمت‌ها اندکی بهبود یافته و به ۱۰۳٫۵۲ دلار در هر تن رسیده است. صادرات سنگ‌ آهن استرالیا در ماه ژوئن ۵٫۵ درصد افزایش یافت و به ۱۵٫۵ میلیارد دلار رسید و به این کشور کمک کرد تا رکورد مازاد تجاری را ثبت کند.

این بانک خاطرنشان کرد: کاهش قیمت سنگ‌ آهن حکایت از دو نیمه است که در آن بازار سنگ‌ آهن از کسری در شش‌ماهه اول سال به مازاد عرضه تبدیل شده است. این امر با کاهش ۲۷ میلیون تنی ذخایر بندری چین در نیمه اول، اما افزایش ۱۱ میلیون تنی تاکنون در نیمه دوم برجسته شده است. افزایش عرضه هم‌زمان شده است با نشانه‌هایی مبنی بر اینکه تولید فولاد چین به شدت کاهش یافته است، زیرا کارخانه‌ها با حاشیه‌های سود ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند. این باعث شد که تولید اعضای انجمن آهن و فولاد چین در اواخر جولای به پایین‌ترین سطح از نوامبر رسیده باشد.

با این حال، اخیراً به دلیل ترکیبی از بهبود قیمت فولاد و قیمت سنگ آهن، حاشیه‌های سود فولاد مثبت شده است. اما استراتژیست‌های مورگان استنلی در مورد چشم‌انداز این کالای مهم در نیمه دوم سال جاری تردید دارند.

ماریوس ون استراتن، استراتژیست کالا در مورگان استنلی، گفت: ما دلیل کمی برای افزایش قیمت سنگ آهن در پایان سال می‌بینیم. هرگونه بازگشت واقعی در قیمت سنگ آهن به بهبود تقاضای فولاد به رهبری چین بستگی دارد.

مورگان استنلی با اذعان به اینکه تقاضای مصرف نهایی فولاد می‌تواند در ماه‌های آینده در طول فصل ساخت‌وساز پاییز افزایش یابد، گفت که بازار تحول بزرگی در پیش ندارد.

ساخت‌وساز املاک چین، که معمولاً حدود ۴۰ درصد از تقاضای مصرف نهایی فولاد آن را به خود اختصاص می‌دهد، کند شده است، به طوری که نیمه اول امسال ۳۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است؛ و در حالی که محرک‌های زیرساختی ممکن است بخشی از ضعف در بخش املاک چین را جبران کند، مورگان استنلی می‌گوید که به نظر می‌رسد پکن تمایلی به اعمال سطوح بالایی از محرک‌ها ندارد.

حداقل یک تأخیر شش‌ماهه وجود دارد تا اینکه بسته محرک احتمالی دولت چین به افزایش تقاضای فیزیکی تبدیل شود، به این معنی که مزایای آن تا فصل ساخت‌وساز پس از تعطیلات سال نو قمری چین در سال آینده قابل مشاهده نخواهد بود. در همین حال، عرضه سنگ آهن به خوبی حفظ می‌شود، به طوری که محموله‌های جولای استرالیا ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و صادرات برزیل ۳ درصد افزایش یافته است.

در همان زمان، عرضه سنگ آهن داخلی چین قوی به نظر می‌رسد و در نیمه اول نسبت به سال قبل ۱۳ درصد افزایش یافته است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده