به گزارش میمتالز، وزارت صمت و خودروسازان در سال گذشته وعدههایی در رابطه با پیشرفت صنعت خودروسازی کشور دادند. یکی از این وعدهها افزایش تولید بود. در بین این وعدهها، خودروسازان آمارهایی از میزان زیاندهیشان در تولید هر خودرو میدادند.
سال گذشته دو خودروساز بزرگ کشور به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان ضرر کردند. این یعنی روزانه ۲۲ میلیارد تومان ضرر.
در آخرین آمارها، ایران خودرو اعلام کرد که از تولید هر ۲۰۶، حدود ۴۵ میلیون تومان ضرر میکند. البته سایپا نیز جزو گروه زیاندههای خودروسازی قرار دارد و تا کنون شش هزار و ۶۵۵ میلیون تومان ضرر کرده است.
مشکلات مالی خودروسازان تنها به زیاندهی محدود نمیشود. صنعت خودرو علاوه بر زیان انباشته بالغ بر ۱۱۵هزار میلیارد تومانی، ۸۵هزار میلیارد تومان نیز بدهی دارد.
به عبارت بهتر، در کارنامه خودروسازان در مجموع ۲۰۰هزار میلیارد تومان زیان و بدهی به ثبت رسیده، موضوعی که ادامه حیات آنها را با علامت سوالی بزرگ روبهرو کرده است.
اما چرا خودروسازان با وجود زیاندهی خود، اصرار بر افزایش تولید دارند؟
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو گفت: تولید زیانده خودروسازان به عوامل مختلفی بستگی دارد. بخشی از این زیاندهی به عملکرد قطعهسازان و همچنین روابط خودروسازان با قطعهسازان مرتبط است.
او افزود:، اما بخش دیگر این زیاندهی به مدیریت برمیگردد. مدیریت شرکتهای خودروسازی در کشور به شکل سیاسی انجام میشود. در این وضعیت، مدیرعاملان خودروسازیها دیگر تصمیمات خود را بر اساس متغیرهای اقتصادی نمیگیرند. آنها گاهی هزینههایی برای اجرای تصمیمات سیاسی میدهند که باعث افزایش هزینه تولید و در نتیجه، زیاندهی آن شرکت میشود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این نکته که خودروسازان در وضعیت زیاندهی اصرار بر افزایش تولید دارند نیز یک تصمیم سیاسی است. زیان خودروساز زمانی کاهش مییابد که در سیاستهای صنعت خودروسازی تغییراتی ایجاد شود.
آیا افزایش تولید در وضعیت زیاندهی، بر بازار خودرو تاثیری میگذارد؟
مصطفوی توضیح داد: به نظر نمیرسد این پدیده تاثیر چندانی در بازار خودروی کشور بگذارد. در حال حاضر قیمت خودرو تنها به مذاکرات وین و همچنین قیمت دلار بستگی دارد و عملکرد خودروساز تاثیری بر قیمتها نمیگذارد.
منبع: تجارت نیوز