تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۵۷۵۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل ساپکو مطرح کرد:

عامل زیان ۳ ساله ایران خودرو و سایپا: مواد اولیه گران و عرضه محصولات ارزان

‌می‌متالز - مدیرعامل ساپکو گفت: خرید مواد اولیه بالاتر از قیمت جهانی در بورس و عرضه محصول نهایی تا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت تمام شده منجر به زیان انباشته ۳ سال اخیر خودروسازان شده است.

به گزارش می‌متالز، عادل پیرمحمدی با اشاره به خریداری مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و مس بر اساس قیمت روز و گاهی بالاتر از قیمت جهانی در بورس توسط خودروساز گفت: محصول نهایی تا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌شود و زیان انباشته ۳ سال اخیر خودرو سازان گواه این مدعا است.

وی افزود: مواد اولیه مصرفی خودرو افزایش قیمت ۷ تا ۱۱ برابری را در این مدت تجربه کرده در حالی که سرکوب قیمتی سبب شده مجوز رشد نرخ فروش محصولات، متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود. این موضوع، محدودیت منابع مالی برای سرمایه‌گذاری مطلوب در توسعه محصول را به دنبال داشت.

این مقام مسوول ادامه داد: صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب‌سازی است. تا وقتی طرحی بلندمدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت موجود نباشد، توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. صنعت خودرو به عنوان پیشران و موتور محرک بیش از ۶۰ صنعت دیگر، نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعتی و اشتغال‌زایی ایفا کرده است.

پیرمحمدی با اشاره به نقش صنعت خودرو در کاهش ارزبری توضیح داد: بیش از ۲۸ نهاد قانون‌گذار و تصمیم‌گیرنده در صنعت خودرو حضور دارند. پشتیبانی ناقص و بسیار محدود مراکز علمی و دانشگاهی و نبود شفافیت و هم گرایی نهاد‌های قانون‌گذار در راهبری صنعت خودرو در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را به این صنعت تحمیل کرده است.

پیرمحمدی گفت: به دلیل سیاست‌های ناصواب اتخاذ شده در قیمت‌گذاری خودرو طی ۳ سال اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ای که می‌توانست صرف توسعه صنعتی و ارتقای محصول از نظر فناوری و کیفیت شود به جیب برندگان قرعه کشی خودرو سرازیر و عامل تورم در سایر حوزه‌های شبه سرمایه‌گذاری مانند طلا و ارز شد.

وی ادامه داد: به علت عدم آشنایی دقیق برخی از منتقدان با فرآیند‌های فعلی خودروساز این صنعت مورد هجمه بی‌اساس قرار گرفته است. از این رو به منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از دستاورد‌های ارزنده صنعت خودرو، آمادگی پاسخگویی و تبیین فرآیند‌های تامین مواد اولیه و قطعات وجود دارد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده