تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۴۶۱۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

انتقاد وزیر صنعت از سهامداری ایران خودرو و سایپا و وعده ارزانی + یک ادعا

انتقاد وزیر صنعت از سهامداری ایران خودرو و سایپا و وعده ارزانی + یک ادعا
‌می‌متالز - وزیر صنعت با انتقاد از خود سهامداری ایران خودرو و سایپا، وعده کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو در سال آینده داد و اعلام کرد: ایران تا ۴ سال آینده باید رتبه اول اقتصادی در منطقه باشد!

به گزارش می‌متالز، رضا فاطمی امین درباره نقشه راه صنعت خودرو در برنامه ثریا اعلام کرد: قیمت‌های خودرو واقعی نیستند و سال آینده بابد قیمت تمام شده خودرو از طریق روش‌های مختلف همچون تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز ۱۵ درصد کاهش یابد.

قیمت بازار با دلار تغییر می‌کند. چرا که تولید کمتر از تقاضا است و ۵۰۰ هزار دستگاه کسری وجود دارد. همچنین فرصت کافی برای سرمایه گذاری مردم نبوده و ساده‌ترین کار خرید خودرو است.

سهام چرخه‌ای یا خودسهامداری، اشتباه بزرگی بود که در این صنعت اتفاق افتاد. وقتی سایپا درآمد مناسبی داشت، سهام این شرکت را خریده که ارزش فعلی آن حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۰ درصد آن به ارزش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خودسهامداری است.

این امر باعث شده، منابعی که باید صرف تولید شود به سهامداری اختصاص بابد. در نتیجه، خودروساز به دلیل کمبود نقدینگی وام می‌گیرد، هزینه‌ها بالا می‌رود و باعث می‌شود خودرو گران شود.


اصلاح ساختار سهامداری و مالکیتی ایران خودرو و سایپا


وقتی نظام قیمت گذاری اعمال شده، اما به کیفیت محصولات توجه‌ای نمی‌شود، همه زیان می‌کنند و فقط رانت ایجاد می‌شود. اقدامات مهمی در وزارت صنعت طی ۵ ماه گذشته انجام شده و با اصلاح صنعت خودرو ساز تولیدکننده، مصرف کننده و قطعه ساز سود می‌برند.

سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌شود. سال جاری میزان تولید به ۱.۱ میلیون می‌رسد، اما برای تولید ۳ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ سرمایه گذاری لازم است.

سال آینده، ساختار این صنعت باید اصلاح شود و تولید افزایش یابد. حتی در نیمه دوم سال احتمال کمبود تقاضا وجود دارد.

برنامه ریزی شده برای سال ۱۴۰۲ خودروی دو ستاره تولید نشود و تا ۴ سال آینده فقط خودروی ۴ و ۵ ستاره عرضه شود.


اصلاح ساختار بازار‌های زنجیره تامین خودرو


یکی از راه‌های مقابله با قیمت سازی، احراز اصالت خودرو است که شروع شده و ارتباطی بین پلت فرم‌ها با بیمه مرکزی برقرار شده تا احراز هویت صورت گیرد.

به طور مثال در ایران خودرو، شرکت ساپکو که با ۸۰۰ شرکت قطعه ساز باید ارتباط داشته باشد، منسوخ شده و شرکت‌های بزرگ خودروسازی با چند شرکت کار می‌کنند. این یعنی زنجیره تامین و ۳ فایده دارد. خودرو ساز را از درگیری با ۸۰۰ قطعه ساز آزاد می‌کند. قیمت و کیفیت قابل کنترل بوده و در طراحی مشارکت و سرمایه گذاری می‌شود.

در افق ۱۴۰۴ ایران باید رتبه اول اقتصادی در منطقه باشد که با اصلاح ساختار قابل تحقق است.

برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت باید تیراژ خودرو افزایش یابد. تقاضا در بازار وجود دارد و چند میلیون خودروی فرسوده باید جایگزین شوند.

قیمت خودرو گران است و با درآمد متناسب نیست. طبق برنامه رشد ۸ درصدی اقتصادی، درآمد سرانه افراد ارتقا پیدا می‌کند و متناسب با قیمت خودرو می‌شود. در تعاملات بین المللی نباید منتظر نتیجه مذاکرات ماند و تحریم‌ها قابل خنثی سازی هستند.

سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد، خودرو بیش از تورم افزایش قیمت نخواهد داشت و حتی ۱۵ درصد زیر تورم خواهد بود. یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر می‌رسد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد
توضیحات مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره حواشی مجمع بیمه ملت:

علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد