تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۴۶۲۶۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تاثیر قطع برق فولاد بر صنعت خودرو/ منتظر افزایش قیمت باشیم؟

‌می‌متالز - برق فولادی‌ها قطع شده است. قطع شدن برق صنعت فولاد می‌تواند به دیگر زنجیره‌های از جمله صنعت آهن و خودرو تاثیر بگذارد. آیا تداوم قطع برق واحد‌های صنعتی فولاد، قیمت خودرو را تغییر می‌دهد؟

به گزارش می‌متالز، فولاد عضو مهم و تاثیرگذاری بر صنعت خودرو است. محصولات فولادی بخش عمده‌ای از مواد اولیه کارخانه‌های تولید قطعه و خودرو را تشکیل می‌دهند و قطع برق واحد‌های فولادی برای صنعت خودروسازی و قطعات خودرو پیامد‌های منفی دارد.

برخی فعالان بازار می‌گویند در صورت تداوم قطع برق واحد‌های تولیدی فولاد، قطعه در بازار کمیاب و گران می‌شود. البته که قطع برق و گاز واحد‌های تولیدی بر روند تولید خودرو نقش دارد.

احتمال کاهش عرضه خودرو به بازار

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر قطع برق واحد‌های فولادی بر صنعت خودرو گفت: قطع برق و گاز واحد‌های تولیدی مانند فولاد در افزایش قیمت نهاده‌ها اثرگذار است. به هر حال قطع برق و گاز این صنایع به معنای توقف و کاهش تولید است و زمانی که روند فعالیت یک کارخانه بنا به هر دلیلی متوقف شود این در نهایت بالا رفتن هزینه‌ها را به همراه دارد و سبب کاهش عرضه محصولاتی مانند خودرو به بازار می‌شود.

امیرحسین کاکایی توضیح داد: البته این قطعی برق واحد‌های تولیدی در کوتاه مدت تاثیری بر قیمت خودرو در بازار و کارخانه ندارد، اما در بلند مدت خودرو را برای مصرف‌کنندگان گران می‌کند.

چقدر خودرو ناقص داریم؟

کاکایی با اشاره به وضعیت خودرو‌های ناقص در انبار‌ها گفت: حدود ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان موجود است که مشکل عمده آن‌ها قطعات الکترونیکی است و نه ورق آهن؛ بنابراین قطع برق فولاد فعلا در کوتاه مدت تاثیری در قیمت خودرو در بازار ندارد.

این کارشناس بیان کرد: در سال‌های گذشته قطع برق و گاز واحد‌های تولیدی به شکل مقطعی و اندک رخ می‌دهد، اما اخیرا این قطعی‌ها معنادار شده است.

کاکایی گفت: قطع برق و گاز نه تنها بر روند قیمت خودرو‌ها بلکه در وعده و وعید‌های مسوولان اثرگذار است. یعنی مسوولان به مردم وعده می‌دهند مشکلات صنعت خودرو به زودی برطرف می‌شود، اما قطع برق و گاز کارخانه‌ها نشان می‌دهد مشکلات زیرساختی ما قابل برطرف شدن نیست.

دو روز گذشته خبر آمد برق فولادی‌ها قطع شده است. یک تولیدکننده گفته بود: این موضوع اثرات بسیار بدی به واحد‌های تولیدی فولاد وارد کرده و کسی هم پاسخگوی این زیان‌ها نیست.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده