به گزارش میمتالز، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، تشکیل شورای هماهنگی صنعت خودرو را راهکاری برای تعامل و همکاری بیشتر خودروساز و شبکه تامین برای رفع موانع تولید و افزایش کیفیت دانست. مهدی خطیبی در نشست با قطعهسازان کشور گفت: «در صورت اجراییشدن این طرح، ایرانخودرو و سایپا، دو انجمن قطعهساز و بخش خودروساز خصوصی اعضای این شورا خواهند بود.» وی افزود: «لازمه برونرفت از وضعیت فعلی و بهبود فضای منفی علیه خودروسازان و غلبه بر موانع، اتحاد صنعت خودرو و قطعهسازان است.» وی با اشاره به تعهد این خودروساز برای توقف تولید خودرو دارای کسری قطعه ادامه داد: «با ایجاد زیرساختهای لازم و همکاری قطعهسازان، از خردادماه شاهد حذف خودروهای دارای کسری قطعه از فرآیند تولید و افزایش ۲۵درصدی کیفیت محصولات ایرانخودرو خواهیم بود.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ادامه داد: «خودرو در ایران برخلاف سایر کشورها تبدیل به کالایی سرمایهای شده، ایرانخودرو به دنبال آن است با افزایش تولید، سبب تغییر نگرش مردم نسبتبه خودرو بهعنوان کالای مصرفی شود.» وی تصریح کرد: «صنعت خودرو در دنیا، به دلیل ارتباطات پیشین و پسین صنعتی، خدماتی و حجم گردش مالی و نوع تولید، از صنایع مهم و استراتژیک بهشمار میرود، اما در ایران، بهدلیل اینکه خودرو کالای سرمایهای به محسوب میشود، دارای اهمیت بالاتری است. خودرو در سبد ثروت خانوار جای دارد، اما این اهمیت را برخی افراد یا گروهها چندبرابر جلوه داده و به دنبال ایجاد التهاب در فضای عمومی جامعه هستند.»
خطیبی به پژوهش صورتگرفته در سال ۱۳۸۲ درخصوص تاثیر هزینههای محیطی بر قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: «در این سال هزینههای محیطی تحمیلشده بر ایرانخودرو در قالب ۱۸۶ متغیر مانند قوانین مالیاتی و کار و... بررسی شده که نتایج نشان میدهد با وجود اینکه هزینههای اعمالشده ارتباطی به ایرانخودرو نداشته و صرفا بار مالی را تحمیل کرده، اما در قیمت محصولات تاثیر داشته است.» وی با بیان اینکه این روند در ۲۰ سال گذشته ادامه داشته است، افزود: «گروه صنعتی ایرانخودرو همگام با فرمان رئیسجمهور برای افزایش تیراژ تولید، در سال جاری ۷۵۰هزار دستگاه انواع محصولات سواری، باری و تجاری تولید و عرضه خواهد کرد.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ادامه داد: «بهمنظور جلب رضایت مشتریان از کیفیت محصولات تولیدی، ۱۶۱ برنامه عملیاتی در زنجیره ارزش تولید و در حوزههای تامین، مهندسی، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش و لجستیک در دستور کار قرار گرفته است.» وی با اشاره به اتحاد استراتژیک ایرانخودرو و سایپا گفت: «جلسات متعددی برای تشکیل کمیتهای مشترک در راستای تعامل و همکاری بهتر برگزار کرده است و تحقق اهداف این همکاریها با جدیت دنبال میشود.»
گفتنی است؛ در این نشست که محمدرضا فیضبخش، رئیس هیاتمدیره ایرانخودرو، کیانوش پورمجیب، قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در توسعه و تولید، دبیر انجمن خودروسازان و نماینده خودروسازان بخش خصوصی نیز حضور داشتند، مدیرعامل ساپکو، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور و مدیران عامل تعدادی از شرکتهای قطعهساز نیز به بیان نظرات خود درباره مسایل مختلف موجود در صنعت قطعه و خودروسازی پرداختند.