تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۷۱۲۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای برنامه ریزی استان یزد مطرح کرد:

اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین زیرساخت‌های صنعتی کشور

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابلاغ بسته حمایت دانش بنیان در صنعت توسط دولت بیان کرد: در این راستا موظف شدیم ۴۰ شهرک فناوری را در سطح کشور ایجاد و همچنین بیش از یک هزار کارگاه برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور راه اندازی کنیم.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان در نشست شورای برنامه ریزی استان یزد با اشاره به اینکه ۵۵ پروژه زیرساختی با اعتبار ۴۰۰میلیارد تومان در سفرش به استان یزد به بهره‌برداری رسیده است، اظهار داشت: افتتاح و بهره برداری از این تعداد پروژه در آستانه هفته دولت در سطح کشور منحصربه فرد بود که قابل تقدیر است.

وی با اشاره به ۲۱ مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک، تصریح کرد: در ایران بیش از۴۹درصد صنایع جزو صنایع کوچک محسوب می‌شوند و تقریبا ۴۳درصد اشتغال صنعت نیز مربوط به این صنایع است چرا که هر واحد تولیدی صنایع کوچک تقریبا ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. همچنین به ازای هر لیتر آب بر ثانیه در استان یزد در صنایع کوچک ۱۰۰نفر شغل ایجاد شده و به ازای هر مگاوات برق ۹۵نفر شغل بوجود آمده که نشان از اهمیت صنایع کوچک دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تشریح حمایت‌های انجام شده از صنایع کوچک، گفت: این حمایت‌ها در دو بخش انجام می‌شود که بخش اول حمایت‌های مادی و معنوی از صنایع کوچک است، این حمایت‌ها در قالب ۸۲حمایت که شامل بازاریابی، فروش و... انجام می‌شود و این موضوع در تمام دنیا نیز برای حمایت از صنایع کوچک وجود دارد.

هدفگذاری برای ایجاد ۴۰ شهرک فناوری و راه اندازی بیش از یک هزار واحد کارگاهی

رسولیان ادامه داد: در سال جاری به دنبال تاکید مقام معظم رهبری حمایت‌های ویژه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهیم که هفته گذشته نیز دولت بسته حمایت دانش بنیان در صنعت را ابلاغ کرد، در این راستا موظف شدیم ۴۰ شهرک فناوری را در سطح کشور ایجاد و همچنین بیش از یک هزار کارگاه برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور راه اندازی کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع استقرار صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اظهار داشت: بحث تامین زمین برای صنایع یکی از مشکلات مطرح شده است، هرچند که ۷ هزار هکتار زمین سال گذشته تامین و به اراضی در اختیار اضافه شد، اما با این حال کسری شدید تامین زمین برای استقرار صنایع داریم که اقدامات لازم در این راستا در حال انجام است و ادامه دارد.

اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین زیرساخت‌های صنعتی کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ادامه داد: امسال ۸ هزار میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های صنعتی کشور اعتبار اختصاص یافته است تا بتوانیم زیرساخت‌های صنعتی را تکمیل کنیم و یا توسعه دهیم.

رسولیان، با بیان اینکه تامین آب برای صنایع نیز جزو دغدغه‌ها و مشکلات است، افزود: در استان یزد تمرکزمان بر پساب صنعتی و بازچرخانی آب صنعتی است، هرچند هزینه‌ها گران است، اما در حال انجام اقداماتی در این حوزه هستیم. از سوی دیگر در یک سال گذشته در مجموع ۹۱ پست جدید برق را با وزارت نیرو مشارکت کردیم تا بتوانیم مشکل برق را نیز برطرف کنیم و کسری را تامین نماییم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش داریم تا شهرک‌های انرژی خورشیدی را ایجاد کنیم، افزود: در حال پیگیری برای ایجاد شهرک‌های تخصصی کوچک هستیم، مجوز ایجاد شهرک‌های صنفی را نیز گرفتیم و می‌خواهیم این شهرک‌ها را با مشارکت بخش خصوصی ایجاد کنیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با بیان اینکه پیشنهاداتی به استان یزد در این حوزه نیز ارائه داده ایم، تصریح کرد: استان یزد ظرفیت ایجاد ۵ شهرک خورشیدی را دارد و ما می‌توانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و بدون بروکراسی ادارای زمین را به افراد متقاضی دارای اهلیت و صلاحیت واگذارکنیم.

رسولیان در پایان پیشنهاد ایجاد شهرک فناوری در استان یزد را نیز مطرح کرد و گفت: این شهرک‌ها را در مناطقی که مستعد هستند ایجاد می‌کنیم، استان یزد توانایی ایجاد کریدور فناوری را نیز دارد.

بازدید معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شهرک صنعتی یزدمهر

علی رسولیان در ادامه سفر به استان یزد، از آخرین وضعیت تامین زیرساخت‌های شهرک صنعتی یزدمهر بازدید و بر تکمیل آب رسانی به این شهرک تاکید کرد.

۵۵ طرح عمرانی و زیرساختی روز شنبه در مراسمی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به طور همزمان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد به بهره‌برداری رسید.

این طرح‌ها که در آیین راه‌اندازی آن‌ها استاندار و جمعی از مدیران این حوزه در استان یزد نیز حضور داشتند شامل بخش‌های مختلف زیرساختی اعم از شبکه‌های آبرسانی، برق ۲۰ کیلوولت، روشنایی، گاز، راه سازی و آسفالت معابر و همچنین شبکه جمع آوری فاضلاب است.

طرح‌های یاد شده با سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی فولاد، یزدمهر، بافق، تفت ۲، میبد ۲، صدوق، بهاباد، یزد، جهان آباد و اردکان افتتاح شده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده