تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۲۷۲۱۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرخابی‌ها خواهان گرفتن یک معدن از دولت هستند/ پرسپولیس اوایل هفته آینده به بازار می‌آید

‌می‌متالز - رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در اولین روز بازگشایی نماد باشگاه استقلال در فرابورس طی دو ساعت ۱۴۴ میلیون سهم معامله شد.

به گزارش می‌متالز، حسین قربانزاده امروز در آیین بازگشایی نماد سرخابی‌ها در فرابورس و آغاز معاملات ثانویه دو باشگاه گفت: کسانی که همراه ما بودند و در چند ماه گذشته می‌دانند که چه فراز و نشیب‌هایی دو باشگاه طی کرده‌اند تا نماد آن‌ها در فرابورس باز شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به بازگشایی نماد باشگاه استقلال در روز جاری در فرابورس، بیان داشت: مهم‌ترین نکته این اتفاق بزرگ این است که جعبه سیاه سرخابی‌ها با این اتفاق باز شد و همه متوجه شدند که گره کور مدیریتی و اداره این باشگاه ممکن نخواهد بود مگر در ماده‌ای که در آن شفافیت، انضباط مالی و مشارکت مردم وجود داشته باشد و در عین حال در آن به چشم‌انداز خودباوری و فعالیت اقتصادی توجه شود.

وی بیان داشت: سودآوری و فعالیت اقتصادی نیز میسر نمی‌شود، مگر اینکه از مسیر بورسی شدن و افزایش سرمایه انجام شود.

قربانزاده اظهار داشت: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اولین باشگاه‌ها و تیم ورزشی بودند که در فرابورس عرضه می‌شوند و در عین حال اولین باری است که از این مدل برای افزایش سرمایه در فرابورس استفاده شده است و غالب افزایش سرمایه‌ای که انتخاب شد کمک کرد تا باشگاه منتفع شوند از منافع این مدل و بالغ بر ۴ میلیارد تومان ماهانه هر باشگاه منتفع می‌شود از منافع درآمد حاصل از افزایش سرمایه و از آن طرف هم اصل این پول و منافع بلندمدت باید سرمایه‌گذاری شود که در کمیته مصارف در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود و با توجه به اینکه کمیته مصارف دو باشگاه با حضور معاون وزیر ورزش و مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت مجزا تشکیل شده، مصوبات و صورت‌جلسات مشخصی دارد که به استحضار عموم رسیده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی بیان داشت: به عنوان مثال مهم‌ترین مصوبه کمیته مصارف تفکیک درصد‌هایی است که باشگاه می‌تواند از این منابع برای بازپرداخت‌های بدهی‌های معوق و بازارگردانی استفاده کند.

وی اضافه کرد: هر باشگاه هر پرداختی را از بدهی‌های معوق قبلی داشته باشد باید حتما به تصویب کمیته مصارف برساند و همانطور که مدیران عامل پیشنهاد داده‌اند در کمیته مصارف تعیین تکلیف شده است. از طرف دیگر بدهی‌های مالیاتی این دو باشگاه که طی سالیان گذشته به شکل بسیار عذاب‌آوری زیان‌ده بوده و این اتفاق در یک جلسه با حضور رئیس سازمان مالیاتی و مدیران عامل دو باشگاه بررسی شد و مقرر شد بخشی از این مالیات که جریمه مالیاتی است بخشوده شود به شرط آنکه اصل مالیات پرداخت شود.

قربانزاده با اشاره به بازگشایی نماد استقلال در فرابورس گفت: نماد باشگاه استقلال با حدود ۱۴۴ میلیون برگه سهم در دو ساعت بازگشایی به ارزش ۵۸ میلیارد تومان معامله شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: بیشتر خرید توسط حقیقی‌ها انجام شد که ۱۳۵ میلیون سهم را حقیقی‌ها و بخش اندکی را حقوقی‌ها خریداری کردند.

وی افزود: این روند نشان می‌دهد در آینده هواداران نسبت به خرید سهام اقدام کنند و امیدواریم این اتفاق نیز برای باشگاه پرسپولیس بیفتد.

قربانزاده بیان داشت: احتمالا در اوایل هفته آینده روز شنبه یا یکشنبه نماد پرسپولیس نیز در فرابورس باز خواهد شد.

قربان زاده بیان داشت: رقابت اصلی در زمین بازی است نه در تابلوی معاملات و باید به طور حتم معاملات دو باشگاه براساس منطق صورت پذیرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: مردم خارج از مناسبات هیجانی و براساس منطق اقدام به خرید و فروش سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال کنند. رقابت اصلی در زمین بازی است نه در تابلوی معاملات و باید به طور حتم معاملات دو باشگاه بر اساس منطق و عادلانه باشد. این مسیر نظام باشگاه‌داری حرفه‌ای است و نتایج آن برای عملکرد حرفه‌ای و مالی و اقتصادی باشگاه‌ها است و باز شدن جعبه سیاه سرخابی‌ها در هفت ماه گذشته قابل تسری به آنچه است که ما از آن به عنوان باشگاه‌داری حرفه‌ای یاد می‌کنیم.

پرسپولیس و استقلال فاتح دو قله بزرگ در بورس

در ادامه این نشست مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه استقلال بیان داشت: اگر معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی نبود، این اقدام انقلابی و جهادی یعنی عرضه سهام باشگاه استقلال در فرابورس صورت نمی‌گرفت.

مدیرعامل باشگاه استقلال بیان داشت: ما در ۸ ماه گذشته بیشتر تمرکزمان روی این مساله بود است، تا پس از سال‌ها انتظار بتوانیم گامی رو به جلو برداریم و امروز باید بابت این اتفاق خوب به همه اهالی فوتبال فارع از هر رنگی تبریک گفت.

وی افزود: امروز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فاتح دو قله بزرگ در بورس هستند و این آغاز راهی رو به جلو برای حضور ۳۰ میلیون نفر جمعیت و مشتریانی که شرکت‌ها باید بدانند که این بازار می‌تواند برای مشارکت و هر اقدام اقتصادی و تجاری معنا داشته باشد.

آجورلو بیان داشت: ما به میدانی وارد شده‌ایم که شاید کمتر مدیری چنین اقدامی می‌کرد که در تیم‌هایی که با هم رقابت می‌کنند ۲ باشگاه اطلاعات خود را افشا کردند که اگرچه ممکن است، ناعادلانه باشد، اما خوب است، اصلاح در جامعه از خود فرد است. من و درویش مدیرعامل اولین کسانی بودیم که اطلاعات باشگاه را افشا کردیم و تیم‌داری نیز در تمام دنیا همین است و وقتی تجارت شکل گرفت و برای ما معنادار شد، حتما قیمت‌های امسال ما خیلی کمتر از ۵ سال آینده خواهد بود. زیرا ما در ۵ سال آینده ثروتمندتر خواهیم بود و بازیکنان بهتری را می‌توانیم جذب کنیم و می‌توانیم باشگاه مناسب‌تری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در فوتبال حرفه‌ای شرایط همین است و نمی‌شود که هزار صفحه برای کنفدراسیون آسیا بفرستیم و در آن صحبت‌هایی داشته باشیم که غیرواقعی باشد.

مدیرعامل باشگاه استقلال ضمن تبریک به آیت‌الله رئیسی بیان داشت: با موافقت رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر ورزش و وزیر دادگستری تصمیم گرفته شد تا حرکتی در این زمینه انجام شود.

وی بیان داشت: مسئولانی که ما را قضاوت می‌کنید، مردمی که ما را قضاوت می‌کنید، ما امروز در دو مسیر حرکت می‌کنیم، یک مسیر فوتبال حرفه‌ای فیفا و کنفدراسیون آسیا، یکی از ارکان برگزاری مسابقات در باشگاه‌ها حق پخش است و مگر می‌شود که یک باشگاه زمین داشته باشد و در زمین خودش سهم به سازمان لیگ بدهد، اما دوربین‌اش در استادیوم‌اش نباشد. ما حرفی درباره پخش زنده در صدا و سیما نداریم و می‌گوییم که هر وقت شورای امنیت و حاکمیت تصمیم گرفتند که البته این حق فوتبال است، زیرا مالکیت آن متعلق به باشگاه‌ها است. مالک محتوا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند.

وی بیان داشت: وقتی ما برای صدا و سیما ساعت‌ها برنامه تولید می‌کنیم، آیا نباید حق خودمان را بگیریم؟

وی با اشاره به خرید سهام استقلال گفت: شاید تا دیروز می‌گفتند که استقلال و پرسپولیس دولتی است، اما اکنون این طور نیست.

آجورلو بیان داشت: وقتی نتوانیم حق باشگاه استقلال را بگیریم و پول ما را مسدود کرده‌اید و نمی‌دهید از کدام منبع باید هزینه کنیم؟

درخواست باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از رئیس جمهور برای واگذاری یک معدن

مدیرعامل باشگاه استقلال اظهار داشت: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست واگذاری یک معدن در منطقه خواف خراسان به این ۲ باشگاه را کرده‌اند.

وی بیان داشت: اداره معدن تخصصی است بنابراین درخواست ما این است که اداره این معدن در اختیار دولت باشد، اما اگر این معدن اجاره داده شود و سود حاصل از آن به ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس برسد می‌توانیم تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنیم.

آجورلو اظهار داشت: رئیس جمهور در این رابطه نامه‌ای به رئیس دفتر خود نوشتند و آقای اسماعیلی نیز نامه‌ای به وزیر صمت نوشته‌اند و امروز هم در جلسه با وزیر ورزش این موضوع مطرح شد.

صدا و سیما حق پخش بازی‌های فوتبال را نمی‌پردازد

در ادامه این نشست رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بیان داشت: خصوصی سازی درباره واگذاری این دو باشگاه کار بزرگی انجام داده است، ضمن اینکه وزارت اقتصاد و وزارت ورزش نیز همکاری داشتند تا این کار انجام شود.

وی بیان داشت: از سال‌های قبل بدهی‌های زیادی برای باشگاه مانده بود و از سال ۱۳۷۵ این بدهی‌ها وجود دارد و اضافه شد، اما امروز باشگاه‌ها به جایی رسیده‌اند که بسیاری از بدهی‌های معوق را پرداخته‌اند و در مورد بسیاری نیز متعهد به پرداخت هستند. در نامه‌ای مدیری نوشته بود که ۹۸۵ گرم طلا برای انجام امورات باشگاه که با این مشکلات هیچ بنگاه‌اقتصادی با آن مواجه نیست.

درویش بیان داشت: متاسفانه این دو باشگاه یعنی استقلال و پرسپولیس قائل به یک برنامه خاصی نبوده، اما خصوصی سازی باعث شد تا فکر عاجلی کنیم تا بدهی‌ها را به صفر برسانیم تا باشگاه بدهی نداشته باشد، زیرا باشگاهی که بدهی داشته باشد امکان عرضه سهام‌اش را در بورس ندارد و شاید در ۴۰ روز گذشته بدهی ۴۶ نفر از افراد حقیقی را که حدود ۴۸ میلیارد تومان را پرداخت کردیم.

وی با بیان اینکه حقوق حقه باشگاه‌ها سال‌ها نادیده گرفته شده است، گفت:، اما امروز باید از سهام سهامداران دفاع کنیم و دیگر این سهام مال دولت نیست و لذا حق‌الناس است.

درویش افزود: تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود هزینه دارد و نیز مبلغ زیادی نخواسته‌ایم، بلکه حق پخش محتوای خود را می‌خواهیم که از شبکه‌های متعدد پخش می‌شود. از این به بعد با توجه به عرضه سهام به مردم این مساله حق‌الناس است و باید صدا و سیما هزینه و حق پخش بازی‌های این دو باشگاه را پرداخت کند.

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده