تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۲۷۲۳۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ایران تنها دانشکده خودرو در خاورمیانه را دارد/ منطقی: در طراحی خودرو جزو بهترین‌های آسیا هستیم

ایران تنها دانشکده خودرو در خاورمیانه را دارد/ منطقی: در طراحی خودرو جزو بهترین‌های آسیا هستیم
‌می‌متالز - با بیان این که تنها دانشکده خودرو در خاورمیانه در ایران وجود دارد گفت: در حوزه طراحی خودرو دو مرکز خیلی قوی داریم که نمی‌گویم معادل بهترین‌های اروپا است، اما معادل بهترین‌های آسیا است.

به گزارش می‌متالز، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودرو یک فرآیند دانش بنیان است، گفت: تا به امروز به قسمت‌های پایین دانش بنیان آن یعنی دانش بهره بردارانه توجه کرده‌ایم. دانش بهره بردارانه به این معنی است که اجزای خودرو را گرفته و یکپارچه سازی آن را انجام داده و به بازار ارائه دهیم.

وی ایجاد فناوری و یکپارچه سازی به اسم پلتفرم و طراحی مسوول بخش هایتک خودروسازی عنوان و بیان کرد: در هیچ کجای دنیا خودروسازی وجود ندارد که ظرفیت تولید یک میلیون خودرو را داشته باشد و همه اجزای آن را بومی سازی و مونتاژ کند؛ بنابراین اگر بخواهیم به سمت دانش بنیان شدن خودرو حرکت کنیم باید دستاورد‌های خود را تجمیع و به محصول نهایی را تولید کنیم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا توانمندی فناورانه و هایتک خودرو در کشور وجود دارد یا خیر تصریح کرد: این توانمندی در کشور وجود دارد، اما به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم. معمولا در خودروسازی نیاز به نیرو‌های تحصیلکرده داریم که از نظر تربیت نیرو‌های مهندس جایگاه چهارم را دارا هستیم.

وی افزود: در حوزه خودروسازی طراحی محصول را در داخل انجام می‌دهیم و در این راستا دو مرکز خیلی قوی در طراحی محصول داریم که نمی‌گویم معادل بهترین‌های اروپا است، اما معادل بهترین‌های آسیا است.

منطقی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو از بازار‌های بین المللی محصولات داخلی گفت و اظهار کرد: چند محصول را به روسیه برده‌ایم که خودرو‌های تارا، دنا، و شاهین مورد توجه قرار گرفت و به احتمال زیاد بخشی از حجم صادراتی خودرو‌ها مربوط به همین محصولات خواهد بود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به وجود نیرو‌های متخصص و مراکز طراحی خودرو در کشور گفت: تنها دانشکده خودرو در خاورمیانه در ایران وجود دارد و از نظر علمی می‌توانیم نیرو‌هایی با دانش طراحی خودرو تربیت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم وجود نیرو‌های و امکانات مناسب، جایگاه خودروسازی مناسب نیست، بیان کرد: بومی سازی خودرو همواره جزو سیاست‌های اصلی بوده است و فقط به این موضوع پرداخته‌ایم. طراحی محصول کار پیچیده‌ای است و باید بهترین‌های کشور را جمع کنیم. در حال حاضر مسیر دوم را در حال پیمایش هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده