تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۶
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۶۲۱۱۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

جوانان حریف خودروسازان برای تغییر طراحی نمی‌شوند/ چینی‌ها در طراحی خودرو انقلاب کرده‌اند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت صنعت باید از توسعه شرکت‌های طراحی و تیونینگ خودرو حمایت کند تا محصولات خودروسازان با تنوع و کیفیت بیشتر و بهتری به دست مردم برسد.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی با بیان اینکه یکی از گیر‌های اساسی صنعت خودروی ایران بی‌توجهی به فرآیند‌های قبل و بعد از تولید است، اظهار داشت: برای نمونه در کشور ما جوانان متبحر و متخصص زیادی در حوزه طراحی خودرو فعالیت می‌کنند که شرکت‌هایی هم تأسیس می‌کنند؛ اما حریف خودروسازان برای تغییر در نگرش طراحی آن‌ها نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: برخی صنایع خودروسازی ما مدت‌هاست که دفاتر تحقیق و توسعه ایجاد کردند که در آن اقدام به طراحی و توسعه محصول خیلی کم انجام می‌شود و در واقع این واحد‌ها راکد شده‌اند، چرا که طراحان جوان و خلاق کمتر وارد این واحد‌ها می‌شوند و تلاش می‌کنند برای فعالیت در حرفه طراحی خودرو از کشور خارج شوند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده وزارت صمت از ابزار‌های قانونی خود برای روزآمدسازی طراحی خودرو‌های ایرانی ادامه داد: بنابراین برای توسعه طراحی خودرو نباید انتظار داشته باشیم که مدیران خودروسازی خودجوش کار را شروع کنند، بلکه وزارت صنعت باید از توسعه شرکت‌های طراحی و تیونینگ خودرو حمایت کند تا محصولات خودروسازان با تنوع و کیفیت بیشتری به دست مردم برسد.

سیاهکلی تصریح کرد: امروز طراحی خودرو نقش اصلی را در بازاریابی برای شرکت‌های خودروسازی ایجاد می‌کند و شاهد این هستیم که کشور چین با استخدام هزاران طراح خودرو، انقلابی در طراحی خودرو‌های ایجاد کرده است و خودرو‌های چینی از نظر طراحی داخلی و خارجی به‌سرعت به برند‌های برتر صنعت خودرو نزدیک می‌شوند، اما سرعت ما در این بخش خیلی کند است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به صنعت بزرگ تیونینگ خودرو در دنیا گفت: تیونینگ این امکان را ایجاد می‌کند که محصول خودروساز از طریق یک شرکت ثالث که در این حوزه تخصص دارد، در ابعاد فنی و ظاهری ارتقا پیدا کند که همین موضوع می‌تواند مانند طراحی و تولید خودروی جدید موجب تنوع در بازار شود.

سیاهکلی افزود: امروز فعالیت تیونینگ در کشور ما به‌صورت ذوقی و بدون هیچ ساماندهی و استاندارد خاصی انجام می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش ایمنی خودرو‌های مختلف شود و از طرفی هزینه‌های سنگینی به علاقه‌مندان خودرو تحمیل کند که، چون نظارت قانونی در این بخش وجود ندارد، حقوق مصرف‌کننده از دست می‌رود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده