تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۳
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۷۲۴۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نشست مشترک رؤسای گمرکات ایران و ترکمنستان برای افزایش مبادلات تجاری

‌می‌متالز - رؤسای کل گمرکات ایران و ترکمنستان در نشستی دوجانبه راه‌های افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور و تسهیل تجارت و اجرایی کردن مفاد یادداشت تفاهم امضاءشده بین دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا مقدسی رئیس‌کل گمرک ایران از همکاری‌های دوجانبه بین گمرکات ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف گمرکی، آموزشی و ارایه تسهیلات متقابل به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور خبر داد.

مقدسی در این نشست پیشنهاد‌هایی در بخش تسهیل تردد کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی و همکاری‌های دوجانبه جهت تسهیل ترانزیت در راستای رونق تجارت بین دو کشور مطرح کرد.

وی با اشاره به اهمیت ترانزیت و صادرات بین دو کشور و تسهیل و تسریع در این خصوص گفت: رفع محدودیت‌های ایجادشده از جمله تعداد، تناژ و حجم برای کامیون‌های خروجی از مرز، حذف عوارض متقابل ناوگان حمل‌ونقل متردد بین دو کشور و پذیرش محمولات صادراتی و ترانزیتی توسط ترکمنستان که دارای مقاصدی غیر از شهر عشق‌آباد هستند منجر به افزایش صادرات خواهد شد.

رئیس‌کل گمرک ایران در خصوص راه‌های افزایش حجم ترانزیت بین دو کشور پیشنهاد داد: برای افزایش حجم ترانزیت از مسیر‌های دو کشور امضای تفاهم‌نامه اجرای تیر الکترونیک و تسهیل ترانزیت بین ۳ کشور ایران، ترکمنستان و ازبکستان پیشنهاد می‌شود.

وی همچنین از آمادگی گمرک ایران از برگزاری نشست ۳ جانبه بین ایران، ترکمنستان و روسیه برای امضای تفاهم‌نامه در راستای تسهیل تجارت و مبادلات مرزی بین ۳ کشور خبر داد.

رئیس‌کل گمرک ایران با ابراز اینکه فراهم کردن تسهیلات برای تجار دو کشور سبب سرعت بخشیدن تجارت خواهد شد، گفت: اعلام تغییر مقررات داخلی دو کشور به طرف مقابل با تعیین فرصت مناسب جهت ابلاغ به فعالان تجاری و حمل‌ونقل جهت جلوگیری از توقف محمولات تجاری در مرز‌های دو کشور و امضای تفاهم‌نامه همکاری برای ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی مجاز معرفی‌شده از سوی دو کشور نقش مهمی را در تسهیل و سرعت بخشیدن به تجارت ایفاء خواهد کرد.

مقدسی اظهار داشت: با توجه به اینکه گمرک ایران به‌عنوان مرکز آموزش منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک در منطقه آسیا و اقیانوسیه شناخته شده است، آمادگی دارد نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در حوزه‌های مختلف امور گمرکی و تخلفات گمرکی اقدام کند.

مقدسی در ادامه با تشکر از رئیس کمیته درآمدی گمرک ترکمنستان برای بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران، گفت: افزایش ساعت کاری گمرکات هم مرز بین دو کشور برای توسعه و رونق تجاری به افزایش حجم مبادلات تجاری کمک می‌کند.

رئیس‌کل گمرک ایران در این نشست خواستار بازگشت فعالیت گمرکی اینچه‌برون به قبل از کرونا شده است.

مقصد خدا یقولیف رئیس کمیته درآمدی گمرک ترکمنستان با استقبال از پیشنهاد‌های رئیس‌کل گمرک ایران گفت: فعالیت گمرکات کشور ترکمنستان بر اساس مصوبات کمیسیون مرتبط با کرونا انجام می‌شود و بر اساس همین تصمیم، بازارچه مرزی گمرک باجگیران افتتاح شد.

وی در خصوص افزایش تعداد کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی قابل پذیرش از سوی کشورش گفت: این موضوع در کمیسیون مشترک اداره گمرکی و کنسولی بررسی و پس از تصمیم‌گیری نتیجه آن اعلام می‌شود.

رئیس کمیته درآمدی گمرک ترکمنستان با اشاره به سیاست کشورش در خصوص افزایش حجم ترانزیتی با همکاری کشور‌های همسایه اضافه کرد: از همکاری سه‌جانیه ترانزیتی بین ۳ کشور ترکمنستان، ایران و روسیه و همچنین ترکمنستان، ایران و ازبکستان و استقبال می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم موضوع از طریق مراجع دیپلماتیک پیگیری شود. در خصوص حذف عوارض بین گمرکات دو کشور نیز بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک بین گمرکات ایران و ترکمنستان هم استقبال کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده