تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۹۴۷۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دومین نشست روسای گمرکات ایران و ترکمنستان برای افزایش مبادلات تجاری

‌می‌متالز - محمد رضوانی فر رییس کل گمرک ایران و مقصد خدای قلی اف رییس کل خدمات گمرکی ترکمنستان در مرز باجگیران خراسان رضوی و هودان ترکمنستان در پنج محور با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش می‌متالز، مرکز خراسان رضوی، رؤسای کل گمرکات ایران و ترکمنستان در دومین نشست دوجانبه طرح اقدام دومین نشست روسای گمرکات ایران و ترکمنستان برای افزایش مبادلات تجاریمشترک با هدف توسعه همکاری‌ها و مبادلات مرزی در چهار مرز گمرکی ایران با ترکمنستان دیدار و گفتگو کردند.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در این نشست درباره همکاری‌های دو جانبه، مقررات قانونی، تبادل اطلاعات، مبارزه با تخلفات گمرکی، توسعه ظرفیت ترانزیتی و تبادل تجربه بین طرفین بحث و تبادل نظر شد.
محمد رضوانی فر افزود: در این نشست پیشنهاد‌هایی در شش بخش و ۱۷ ماده درباره تعمیق و توسعه همکاری‌های بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در راستای رونق و توسعه تجارت بین دو کشور مطرح کرد.
وی با اشاره به اهمیت تشکیل یک کار گروه مشترک برای پیاده سازی اقدامات بیشتر در جهت تقویت همکاری ترانزیت و صادرات بین دو کشور گفت: برای ترانزیت و مبادلات مرزی و جا به جایی مسافر و مبادله الکترونیکی اسناد گمرکی دو کشور، تصمیم سازی و تصمیم گیری شد تا تجارت خارجی دو کشور ارتقا یابد.
رییس کل گمرک ایران ادامه داد: هماهنگی و همکاری در مبارزه با جرایم سازمان یافته و مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر از دیگر محور‌های این نشست بود.
رضوانی فر همچنین گفت: مجموعه توافقات در قالب یک یادداشت تفاهم امضا خواهد شد و یک سند همکاری با یک برنامه زمانبندی بین دو گمرک شکل خواهد گرفت و با پیگیری موضوع توسط همکاران ما در گمرک ترکمنستان، چند اتفاق خوب در روابط اقتصادی دو تا کشور اتفاق خواهد افتاد.
وی ابراز امیدواری کرد: با آرامش و امنیتی که در مرز‌ها وجود دارد، روابط تجاری دو کشور توسعه پیدا کند و حجم مبادلات در چهار مرز گمرکی تا سال ۲۰۲۴ حداقل دو برابر شود و سرعت انجام تشریفات گمرکی برای صاحبان کالا، تجار و مرزنشینان توسعه پیدا کند.
رضوانی فر گفت: در مورد بازارچه‌های مرزی نیز توافقات اولیه‌ای داشته ایم که امیدوارم به شکل جدی و به سرعت عملیاتی شود.
رییس کل خدمات گمرکی ترکمنستان نیز در این نشست با اشاره به سیاست کشورش در خصوص افزایش حجم ترانزیت با همکاری کشور‌های همسایه گفت: از همکاری ترانزیتی بین ترکمنستان و ایران استقبال می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم موضوع از طریق مراجع دیپلماتیک پیگیری شود و در خصوص حذف عوارض بین گمرکات دو کشور نیز بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.
مقصد خدای قلی اف از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک بین گمرکات ایران و ترکمنستان هم استقبال کرد.
در پایان مقرر شد نشست بعدی در گمرک دوغارون ظرف ۲ ماه آینده برگزار شود.
در حاشیه این نشست مدیر گمرک کشور ترکمنستان از انبار‌های قدیمی شهر باجگیران و بازارچه مرزی بازدید کرد و رییس گمرک کشورمان نیز از پایانه و گمرک ترکمنستان بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده