تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۱
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۷۲۵۹۵
سرویس خبر : انرژی

قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی شکست/ تعیین تکلیف تمامی میادین مشترک نفتی و گازی در سال اول دولت

‌می‌متالز - وزیر نفت از شکستن قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر داد و گفت: امسال رکورد جدیدی در برداشت گاز از پارس جنوبی به ثبت خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی، وزیر نفت اظهار داشت: سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز کسری تراز گاز داشتیم که با برنامه‌ریزی‌های فشرده و دقیقی که انجام شد، موفق شدیم در زمستان ۱۴۰۰ از افت فشار و قطع گاز در بخش‌های مختلف جلوگیری کنیم.

وی افزود: برای زمستان سال جاری نیز کسری گاز وجود دارد، اما اینکه چه مقدار است، هنوز نتایج برآورد‌های ما با توجه به اورهال تجهیزات و پالایشگاه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت موجود، امکان افزایش ظرفیت تولید در میادین مختلف و دیگر موارد، نهایی نشده؛ اما تلاش می‌کنیم کسری تراز گاز کشور در زمستان امسال را به بهترین صورت مدیریت کرده تا برای بخش‌های مختلف، از جمله بخش خانگی مشکلی در تأمین پایدار گاز ایجاد نشود.

ثبت مصرف ۱۲۰ میلیون لیتری بنزین در برخی روز‌های تابستان امسال

وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و عرضه فرآورده‌های نفتی گفت: امسال با توجه به اینکه وضعیت کرونا به صورت نسبی بهبود پیدا کرد، به خصوص در ایام تابستان و تعطیلات شاهد رشد زیادی در سفر‌های برون‌شهری بودیم و به عبارتی، تعداد بسیار زیادی از مردم که در دو یا سه سال اخیر به خاطر شرایط شیوع کرونا، مسافرت نرفته بودند، در ایام تابستان امسال به سفر رفته و این افزایش تردد، موجب افزایش مصرف بنزین در کشور شد.

وی ادامه داد: در تابستان امسال مصرف بنزین در برخی روز‌ها به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر رسید؛ این درحالی است که مصرف بنزین کشور در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط بین ۸۶ تا ۹۰ میلیون لیتر در روز بود.

قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی شکست/ تعیین تکلیف تمامی میادین مشترک نفتی و گازی در سال اول دولت

تولید روزانه بنزین بین ۱۰۴ تا ۱۰۸ میلیون لیتر است

اوجی با بیان اینکه "پیش‌بینی می‌کنیم در شهریورماه نیز با ادامه و حتی رشد سفر‌های تابستانی، رکورد‌های جدیدی در مصرف روزانه بنزین کشور به ثبت برسد"، گفت: این شرایط را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و با تدابیری که اندیشیدیم، پالایشگاه‌های کشور در حال حاضر با تمام ظرفیت در مدار بهره برداری هستند و هیچ اختلالی را در عرضه بنزین کشور در تابستان شاهد نبودیم.

وی افزود: تولید بنزین کشور هم‌اکنون بین ۱۰۴ تا ۱۰۸ میلیون لیتر در روز است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: با تلاشی همگانی، از زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران گرفته که خوراک پالایشگاه‌ها را می‌رسانند تا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که کار توزیع فرآورده را انجام می‌دهد، با استفاده حداکثری از ظرفیت موجود پالایشی و همچنین بهره‌گیری از ذخایر، تولید و عرضه بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را مدیریت کرده ایم.

دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم

وی ادامه داد: راهکار‌هایی نیز در زمینه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در دستور کار داریم که از جمله آن، بحث دوگانه‌سوز کردن خودروهاست و در این زمینه، بحث دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی را دنبال کرده و به صورت جدی جلو می‌بریم.

اوجی در پاسخ به اینکه "در قانون بودجه ۱۴۰۱ در تناقض با سند ۲۰ ساله مصوب شورای عالی انرژی، بحث ورود LPG به سبد سوخت خودرو‌ها مصوب شده، رویکرد وزارت نفت در این‌باره چیست؟ "، گفت: ما موظف به اجرای مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۱ هستیم و در این زمینه، آیین‌نامه مربوطه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال نهایی سازی است و تمام توان ما بر این است که این مصوبه بودجه، عملیاتی شود.

قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی شکست/ تعیین تکلیف تمامی میادین مشترک نفتی و گازی در سال اول دولت

قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی شکست

وزیر نفت در خصوص وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی که آخرین فاز توسعه نیافته و باقی‌مانده میدان مشترک پارس جنوبی از بین ۲۹ فاز بود، به مدت ۲۰ سال توسعه نیافته باقی مانده بود که در این دولت قفل ۲۰ ساله این فاز باز شد.

وی افزود: فاز ۱۱ آخرین فاز از پرونده توسعه پارس جنوبی است که در دولت قبل، توتال و CNPCI و پتروپارس برای توسعه این فاز انتخاب شدند و شرایطی هم گذاشتند و در نهایت دیدیم که توتال این پروژه را رها کرد و رفت؛ در دولت سیزدهم با توان داخلی هم لوله‌گذاری دریا به خشکی و هم حفاری چاه‌ها را انجام دادیم و توسعه این فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی را معطل نگذاشتیم.

ابتکار وزارت نفت برای تولید سریعتر از فاز ۱۱

اوجی با اشاره به نیاز فاز ۱۱ به سکوی دریایی برای عملیاتی شدن تولید گفت: با ابتکار خوبی که انجام گرفت، به جای آنکه معطل ساخت سکوی جدید بمانیم، با توجه به اینکه این فاز دو سکو با عناوین ۱۱A و ۱۱B نیاز دارد، برای سکوی ۱۱A مناقصه‌ای برگزار شد و با مشخص شدن پیمانکار، فرآیند آن در حال طی شدن است که البته ساخت این سکو ۲.۵ تا ۳ سال زمان نیاز دارد؛ اما برای سکوی فاز ۱۱ در موقعیت B از سکوی فاز ۱۲ که سکوی ۱۲C هست و در آن موقعیت، بازدهی مخزن پایین آمده، استفاده کردیم و این سکو را از موقعیت ۱۲C جابه‌جا کرده و به موقعیت ۱۱B می‌آوریم.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران امسال برای اولین بار از فاز ۱۱ پارس جنوبی تولید گاز خواهیم داشت که با توجه به اینکه فاز ۱۱ آخرین نقطه مرزی این میدان مشترک است، یعنی نزدیک‌ترین فاصله تا حوزه قطر را داشته، به تولید رساندن آن و شکستن طلسم ۲۰ ساله تولید از این فاز، دستاورد بسیار بزرگی است.

تولید اولیه ۱۱ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۱ در زمستان ۱۴۰۱

وزیر نفت در خصوص میزان و زمان آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ گفت: زمستان امسال تولید زودهنگام از فاز ۱۱ پارس جنوبی به حجم حدودی ۱۱ میلیون مترمکعب در روز را خواهیم داشت.

اوجی در خصوص وضعیت میادین مشترک نفتی و گازی گفت: در حوزه میادین مشترک، کمیته راهبری مخازن مشترک نفت و گاز را ذیل شرکت ملی نفت تشکیل دادیم و هدف این کمیته این بود که تک به تک میادین مشترک را بررسی کنند؛ یک‌سری از میادین مشترک ایران توسعه پیدا کرده بودند، اما توسعه آن‌ها کامل نشده بود و تکمیل توسعه این‌گونه میادین یکی از محور‌های کاری این کمیته بود.

وی افزود: بحث دیگر حفظ نگهداشت تولید برای بخشی از میادین مشترکی بود که قبلا توسعه پیدا کرده بودند، منتها نیاز بود با انجام یکسری اقدامات مثل حفر چاه‌های جدید، از افت تولید این میادین جلوگیری کنیم.

توسعه تمامی میادین مشترک نفتی و گازی ایران تعیین تکلیف شدند

وزیر نفت با بیان اینکه "محور مهم فعالیت کمیته راهبری مخازن مشترک نفت و گاز، بحث میادین مشترکی است که تا امروز توسعه نیافته‌اند"، گفت: تا امروز تمامی میادین مشترک نفتی و گازی ما در این کمیته تعیین تکلیف شده اند و هم‌اکنون هیچ میدان مشترکی نیست که تکلیف توسعه آن مشخص نشده باشد؛ برای برخی میادین شروع عملیات اجرایی در فرآیند توسعه را داشتیم؛ همچنین در حال عقد قرارداد برای توسعه فاز دوم برخی میادین هستیم و در برخی دیگر، قرارداد یا تفاهم‌نامه برای توسعه منعقد شده است.

وی ادامه داد: این افتخاری برای دولت و برای اولین بار در وزارت نفت است که تمامی میادین مشترک نفتی و گازی کشور تعیین تکلیف شده‌اند و توسعه میادین مختلف در حال طی مراحل قانونی اخذ مجوزها، امضای تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌ها و یا در دیگر مراحل اجرایی هستند.

۸۰ درصد گاز کشور از میادین مشترک برداشت می‌شود

اوجی با بیان اینکه "میادین مشترک نفتی و گازی ایران در دریا و خشکی در سه بخش هستند"، گفت: یا این میادین در غرب کارون هستند، یا این میادین در استان‌های غربی کشور قرار دارند و یا در حوزه خلیج فارس هستند.

وی افزود: امروز ۸۰ درصد از تولید گاز کشور از میادین مشترک گازی و ۳۰ درصد از تولید نفت کشور نیز از میادین مشترک نفتی است.

قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی شکست/ تعیین تکلیف تمامی میادین مشترک نفتی و گازی در سال اول دولت

تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از ۱۱ سال

وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از اولین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در اواخر سال گذشته گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ که یکی از پروژه‌های نیمه کاره‌ای بود که به دولت سیزدهم رسیده بود، ۱۱ سال در فرآیند توسعه بوده تا اینکه سال قبل، نخستین ردیف پالایشی آن وارد مدار شد؛ در شهریورماه دومین ردیف این پالایشگاه به مدار می‌آید و تا پایان سال جاری نیز هر ۴ ردیف این پالایشگاه به بهره برداری خواهد رسید.

اوجی در خصوص آخرین وضعیت فاز ۱۶ پارس جنوبی تصریح کرد: خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی همواره و هر ساله دچار مشکل می‌شد و سال گذشته به‌جای آنکه ۲۸ میلیون مترمکعب از این فاز گاز تولید کنیم، ۱۴ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کردیم چرا که نشتی خط لوله بالا بود؛ خوشبختانه این خط را همکاران ما در شرکت ملی نفت تعمیر کردند و هم‌اکنون نیز به راحتی داریم از فاز ۱۶ روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در کنار خط قبلی انتقال گاز از دریا به خشکی در فاز ۱۶، یک خط جدید نیز در حال احداث داریم تا برای همیشه مشکل این فاز حل شود.

سکوی فاز ۱۳ به دست متخصصان داخلی بازسازی و نوسازی می‌شود

وزیر نفت از برنامه ویژه وزارت نفت برای تولید حداکثری از پارس جنوبی در زمستان سال جاری خبر داد و گفت: اسیدکاری و تعمیرات ۴۰۰ حلقه چاه در میدان پارس جنوبی در برنامه قرار دارد و حفاری ۷۰ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی در برنامه هست که از این تعداد ۳۵ حلقه برای تثبیت تولید و ۳۵ حلقه نیز جدید حفاری می‌شود که حفاری این چاه‌ها نیز آغاز شده است.

وی افزود: سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی نیز که با برخورد یکی از شناور‌ها در سال‌های قبل به طور کامل از دسترس خارج شده بود، قرارداد این فاز با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار بسته شده و بازسازی و نوسازی سکوی ۱۳A را شروع کرده‌ایم.

ثبت رکورد جدید برداشت گاز از پارس جنوبی در سال جاری

اوجی خاطرنشان کرد: زمستان سال گذشته با ثبت رکورد برداشت روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی، بالاترین برداشت از این میدان را به ثبت رساندیم و در سال جاری نیز با به مدار بهره برداری آمدن فاز ۱۱، تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴، تعمیر و بازسازی خط لوله فاز ۱۶، تعمیر و بازسازی سکوی ۱۳A، تعمیر و اسیدکاری چاه‌های موجود و حفاری چاه‌های جدید، رکورد تولید از پارس جنوبی بار دیگر شکسته می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده