تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۷۲۷۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل روزانه بازار آهن ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

نوسانات پراکنده در بازار آهن برای تحریک تقاضا

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز، دوازده شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، فروشندگان با نوسان پراکنده قیمت‌ها سعی می‌کند تقاضا را تحریک کنند.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز، دوازدهم شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، اسکناس دلار امروز روی نرخ ۳۰ هزار تومان پنجشنبه گذشته باقی ماند، اما باید توجه داشت که قیمت دلار از هفته گذشته با افزایشی حدود یک هزار تومان به این کانال وارد شده است.

از سوی دیگر خبر‌های ضد و نقیض از مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام که به نظر می‌رسید در هفته‌های اخیر به نقطه پایان خود نزدیک شده، حالا بار دیگر از توافق فاصله گرفته و اظهارنظر‌های غیر رسمی و رسمی طرف‌های غربی نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا از پاسخ ایران خشنود نیستند.

از دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین با حمایت از پاسخ ایران می‌گوید: پاسخ برجامی طرف ایرانی فراتر از مواضع دائمی‌اش در خصوص مسائل مربوطه نیست و او ابراز امیدواری کرده طرف‌ها بتوانند نگرانی‌های مشروع ایران را برطرف کرده و برای جمع‌بندی زودهنگام توافق تلاش کنند.

با این حال امروز پیتر استانو سخنگوی جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد که طرف‌های مذاکره کننده در حال بررسی متن پیشنهادی و مسیر پیش‌رو هستند و پاسخ ایران بین اطراف مذاکره کننده توزیع شده است، تمام طرف‌های مذاکره کننده سرگرم بررسی پاسخ ارائه شده هستند و مسیر پیش‌رو مانند همیشه با تمام مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده بحث خواهد شد.

از طرفی دیگر علی واعظ، مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران در همین خصوص در صفحه توییتر خود با ابراز تاسف از پاسخ ایران نوشته است که با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.

اما روزنامه کیهان نوشت در حال حاضر به‌واسطه در پیش رو بودن زمستان سخت در اروپا و بحران انرژی در آمریکا و به دلایل متعدد دیگر، ایران در مذاکرات دست برتر را دارد. به عبارت دیگر، هرچه دست آمریکا و تروئیکای اروپا خالی است، دست ایران پُر است. نشان به آن نشان که اروپا دست به دامان ایران شده تا هرطور شده از باتلاق جنگ اوکراین و بحران ناشی از آن رهایی یابد.

در همین حین هماهنگ کننده امور انرژی کاخ سفید گفته است ذخایر انرژی اروپا برای فصل زمستان کافی نیست و ما باید برای آن آماده باشیم و واشنگتن اروپا را برای فروش گاز طبیعی مایع در اولویت قرار خواهد داد.

با این شرایط همچنان نیاز اروپا و کشور‌های غربی به توافق برجام بیشتر شده، اما اکثر خبر‌ها از این مذاکرات منفی است، البته طبیعی است که بیشتر رسانه‌ها از نتیجه رسیدن این مذاکرات خوشنود نشوند و سعی بر انتشار اخبار منفی از مذاکرات کنند.

البته تعبیر جالب روزنامه شرق نیست موسوم به تضمین ذاتی درباره احیای برجام می‌تواند قابل توجه باشد، اینکه ایران می‌تواند با اعتمادبه‌نفس و بدون درخواست تضمین از آمریکا بر اهرم معتبر خود که عبارت است از دانش و تجربه هسته‌ای کارشناسان خود و زیرساخت‌های هسته‌ای خود متکی باشد و هر آن، در صورت خروج آمریکا از برجام اقدام به احیای برنامه هسته‌ای کند.

با ادامه رکود در بازار‌های داخلی در بورس کالا امروز شاهد حذف سنگ آهن دانه بندی ازروی تابلوی معاملات بودیم و با توجه به میزان تقاضای ۱۰۰ هزار تنی گندله سنگ آهن فقط ۹۰ هزار تن روی تابلو مورد معامله قرار گرفت که این مقدار ۲۳۰ هزار تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز کمتر است.

در هر صورت هیچ تغییر خاصی در شرایط بازار فولاد کشور دیده نمی‌شود و وضعیت مشابه اواخر هفته اخیر است، از ثبات نسبی بازار و رکود و تقاضای مصرفی بسیار ضعیف گرفته تا سکوت رخوت انگیز حاکم بر بازار‌ها که گمانه‌های برجامی و طولانی شدن این بلاتکلیفی را به آن اضافه کنیم شرایط برای فروشندگان بسیار سخت است و آن‌ها از تنها ابزار خود یعنی نوسان قیمت برای تحریک تقاضا استفاده می‌کنند و تا حدودی هم موفق هستند.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز سه شرکت میلگرد ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند تعدادی از شرکت‌ها نرخ محصولاتشان را ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش دادند و مابقی اکثریت مبادی فروش با ثبات اعلام قیمت کردند.

شرکت سپهر ایرانیان نرخ محصولات ناودانی خود را ۲۰۰ تومان کاهش داد و مابقی محصولات در بازار نبشی و ناودانی با ثبات قیمت به فروش رسید.

در بخش کیلویی تیرآهن اکثرا شاهد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت هستیم و نرخ اغلب شاخه‌های شرکت ذوب آهن ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

نرخ اکثر محصولات در بازار پروفیل ثابت است و تنها در برخی سایز‌های شرکت صدرا پروفیل تهران شاهد کاهش قیمت ۲۰۰ تومان هستیم.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده