تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۷۲۸۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
براساس جدیدترین گزارش دیوان محاسبات؛

درآمد مالیاتی دولت در ۴ ماهه اول امسال ۲ برابر شد+جزئیات/ روزانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - دیوان محاسبات کشور، گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۱ در مقطع زمانی چهار ماهه نخست را منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، در ۴ ماهه ابتدای سال جاری، از میان ۶۷ حکمی که طبق قانون می‌بایست تا پایان خردادماه برای آن‌ها تصویب نامه، دستورالعمل، سازوکار اجرایی، ترتیبات اجرایی و یا شیوه نامه تهیه و تصویب می‌شد، تنها ۱۷ مورد (۲۵ درصد) اجرایی شده و در ۵۰ مورد دیگر احکام تصویب نشده است. لازم به یادآوری است که عدم ابلاغ به موقع آیین نامه ها، موجب عدم اجرای احکام قانون بودجه، کاهش وصول درآمد‌ها و در نهایت محقق نشدن هدف قانونگذار می‌شود.

یافته‌های گزارش تفصیلی برش چهار ماهه تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد حدود ۶۲ درصد از منابع مصوب بازه زمانی این گزارش تحقق یافته است. همچنین طی همین بازه زمانی میزان مصارف حدود ۶۶ درصد مبلغ مصوب بوده است. مقایسه عملکرد وصول منابع عمومی دولت در دو ماهه اول و دوم سالجاری حاکی از روند مطلوب و افزایشی آن بوده است.

بر اساس این گزارش، درآمد‌های مالیاتی در چهار ماهه اول سال جاری حدود ۸۱ درصد مبلغ مصوب این بازه زمانی بوده و مجموع درآمد‌های مالیاتی نیز تا تیرماه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد و از حدود ۹۱ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

خبرنگار فولادبان می‌نویسد: در صورتی که درآمد ۱۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اخذ مالیات در ۴ ماهه اول امسال را تقیسم بر ۴ (ماه) و ۳۰ (روز) کنیم، درآمد مالیاتی امسال دولت به طور متوسط ماهانه ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و روزانه نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

۵ برابر شدن درآمد نفتی دولتی

بخش دیگری لز گزارش تفریغ بودجه چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حاکی است میزان وصول حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از ۴۸۱ درصدی داشته است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت منابع وصولی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز صادراتی در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که از افزایش چشمگیر حدود ۵ برابری حکایت دارد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده