تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۳۱۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مالیات اصناف با کدام فرمول اخذ می‌شود؟

رئیس کل سازمان امور مالیاتی: چیزی به‌نام مالیات بر گردش بانکی اصناف نداریم

‌می‌متالز - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: در حال حاضر مالیات اصناف مختلف در کشور، براساس سود فعالیت اقتصادی محاسبه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، داوود منظور در پاسخ به این پرسش که مالیات صنف آهن فروشان از گردش آن‌ها حساب می‌شود یا سود؟ مطرح کرد: در حال حاضر مالیات هیچ یک از اصناف بر مبنای درآمد یا فروش محاسبه نمی‌شود، بلکه این اقدام براساس فعالیت و سود حاصل از آن صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: به طور مثال، زمانی که یک شرکت آهن فروش ۱۰ میلیارد تومان از آهن خود را معامله می‌کند، سازمان امور مالیاتی براساس ضریب فعالیت آنها، میزان مالیات را مشخص می‌کند. حال فرض کنیم میزان سود این شرکت ۵ درصد است که این عدد در میزان فروش شرکت ضرب می‌شود. به واسطه این فرمول، عدد به دست آمده یعنی ۵۰۰ میلیون تومان، درآمد مشمول مالیات نام دارد. البته این درآمد پس از بررسی‌های صورت گرفته، تا سقف مشخصی از مالیات معاف است و بر درآمد‌های بیشتر از این محدوده، به تدریج بر درصد مالیات اضافه می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در عین حال تاکید کرد: چیزی به نام مالیات بر گردش بانکی و مالیات بر جمع درآمد وجود ندارد و مالیات صرفاً براساس سود فعالیت اقتصادی محاسبه می‌شود.

منظور در ادامه با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده با ضریب کاهشی، تصریح کرد: درخواست برخی از اصناف مبنی بر محاسبه مالیات ارزش بر افزوده با نرخ کاهشی است. در این راستا، مالیات صرفا براساس خالص درآمد یا سود آن‌ها دریافت می‌شود.

به گفته وی، براساس قانون، شخصی با خرید نهاده، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند. از سوی دیگر، این شخص پس از فروختن کالا، ارزش افزوده را دریافت می‌نماید. برهمین اساس، سازمان امور مالیاتی در نهایت تفاوت ارزش افزوده دریافت و پرداخت شده را از او مطالبه می‌کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطر نشان کرد: در این روش که روش خالص یا کاهشی نام دارد، حدود ۹ درصد از تفاوت درآمد و هزینه به عنوان مالیات محاسبه می‌شود. البته در سال‌های گذشته در قانون بودجه این قانون مطرح شد که سازمان امور مالیاتی نیز مخالفتی با آن ندارد. در واقع، برای عملی شدن این اقدام فقط به یک مجوز قانونی نیاز است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده