تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۷۳۱۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتحادیه اروپا خواستار تعیین سقف قیمت برای صادرات گاز روسیه شد

‌می‌متالز - رییس کمیسیون اروپا اعلام کرد در اجلاس اضطراری روز جمعه در مورد تعیین سقف قیمت برای صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله تصمیم‌گیری می‌شود تا از فشار قیمت انرژی بر مردم و صنایع کاسته شود.

به گزارش می‌متالز، کمیسیون اروپا قصد دارد جهت مقابله با افزایش قیمت انرژی، یک سقف قیمت برای صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله تعیین کند تا به‌این‌ترتیب از تولیدکنندگان برق که با کمبود نقدینگی مواجه هستند حمایت کرده باشد.

اورسولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا گفت بروکسل در حال تصمیم‌گیری درمورد اقداماتی جهت حمایت از شهروندان و صنایع در برابر افزایش قیمت گاز و برق است که یک شوک اقتصادی در سراسر اتحادیه اروپا به وجود آورده‌است.

وی گفت هدف از این اقدامات تعیین سقف قیمت برای صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله، کاهش تقاضا برای برق و استفاده از درآمد شرکت‌های انرژی جهت حمایت از مصرف‌کنندگان و کسب‌وکار‌های آسیب‌پذیر خواهد بود.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا قبلاً پیشنهاد داده بود کشور‌های اتحادیه اروپا یک سقف قیمت برای واردات گاز از روسیه تعیین کنند، اما برخی کشور‌های این اتحادیه نگرانند این ایده باعث توقف کامل عرضه گاز روسیه به اروپا شود.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از این پیشنهاد حمایت کرده‌است.

قیمت گاز در اروپا در روز دوشنبه و پس‌از توقف ارسال گاز از خط لوله نورد استریم ۱ باز هم افزایش یافت.

اروپا روسیه را به استفاده از انرژی به‌عنوان یک سلاح به تلافی تحریم‌های غرب علیه مسکو به‌خاطر حمله به اوکراین متهم کرده‌است. اما شرکت گازپروم روسیه تحریم‌های غربی و مسائل فنی را مقصر می‌داند.

کمیسیون اروپا در روز چهارشنبه درمورد پیشنهاد‌های اولیه خود با نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند. اجلاس اضطراری وزرای انرژی اتحادیه اروپا در روز جمعه برگزار خواهد شد تا درمورد گزینه‌های مختلف گفتگو شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده