تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۷۳۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومانی/ بازار ارز، چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

‌می‌متالز - قیمت دلار امروز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، در بازار آزاد روند کاهشی دارد و به مرز کانال ۳۰ هزار تومان رسیده است. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار را بخوانید.

به گزارش می‌متالز، دلار امروز در بازار‌های مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۵۷۱ تومان اعلام شده است.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند کاهشی آغاز کرد. روز گذشته آخرین نرخ دلار نقدی ۳۰،۱۲۰ تومان بود، اما امروز معاملات با قیمت ۳۰،۰۸۰ تومان آغاز شد. در ادامه روند نزولی ادامه یافت و قیمت ارز آمریکایی، به ۳۰ هزار تومان رسید. در لحظه تنظیم این گزارش دلار ۲۹،۹۸۰ تومان معامله می‌شود. معاملات غیرقانونی فردایی نیز همین روند کاهشی را دارد، اما هنوز به کانال پایین‌تر بازنگذشته است.

روز گذشته دلار روند افزایشی داشت. دیروز کف و سقف قیمت دلار به ۳۰،۱۰۰ و ۳۰،۲۸۰ تومان رسید.
نوسان قیمت دلار توافقی، هرات و سلیمانیه

دلار توافقی امروز با اندکی کاهش در محدوده ۲۸،۸۴۰ تومان نوسان دارد. همچنین دلار هرات نیز روند نزولی به خود گرفته و بار دیگر به کانال ۲۹ هزار تومان رفته است.

دلار سلیمانیه نیز روز گذشته در کانال ۳۰ هزار تومانی نوسان داشت و به ۳۰،۳۸۰ تومان رسید.

در این میان، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۰۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۶۴۰ تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰٫۰۲ درصد افزایش به ۲۸۴۲۰ تومان رسیده است.
سیگنال‌های موثر بر بازار‌ها

در مدت اخیر بازار‌های مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. بازار‌های مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته‌ای حساس بوده‌اند. البته تجربه نشان داده است، در مواقعی که سیگنال‌های سیاسی افزایشی هستند، بانک مرکزی با ارزپاشی بازار و قیمت دلار را کنترل می‌کند.

ایران در پاسخ اخیر خود به آمریکا خواستار حل مسائل پادمانی شده است، اما آژانس حل اختلافات را در قالب مذاکرات برجام نمی‌داند.

با این که در روز‌های ابتدایی مذاکرات احیای برجام خبر‌های مثبت حاکی از به سرانجام رسیدن در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود، اما رفته رفته و به خصوص پس از پاسخ اخیر ایران به نامه آمریکا انتظار احیای توافق طولانی‌تر شده است.

کاخ سفید: ما با ایران اختلاف داریم‌

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.

 کارین جین پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: ما برای تمام سناریو‌ها – چه بازگشت به توافق هسته‌ای محقق شود چه به سرانجام نرسد – آماده هستیم.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که هنوز شکاف‌هایی با ایران وجود داشته و بایدن هرگز توافقی را که در راستای منافع آمریکا نباشد، با ایران امضا نخواهد کرد.

اسرائیل: با آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران توافق کردیم

 یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا در مهار تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران موفق بوده‌ایم یا خیر.

وی ادامه داد: با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به توافق رسیدیم که اسرائیل حق جلوگیری از تبدیل ایران به یک تهدید هسته‌ای را دارد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده