تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۷۳۳۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسانات قیمت طلا و سکه در دولت رئیسی (اینفو) / در بازار‌های مالی چه گذشت؟

‌می‌متالز - طلا و سکه در یک سال گذشته نوسانات زیادی را تجربه کردند؛ از صعود‌های ناگهانی تا ریزش قیمت. یک چشم معامله‌گران به وین بود و چشم دیگر به بازار ارز دخلی. در این شرایط، سکه در دولت سیزدهم هم کانال ۱۶ میلیون تومانی را دید و هم به سطح ۱۲ میلیون تومان سقوط کرد. در نهایت، اما بازدهی آن به حدود ۱۶ درصد رسید.

به گزارش می‌متالز، هیات دولت سیزدهم، روز چهارشنبه سوم شهریور ۱۴۰۰ از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. سیدابراهیم رئیسی، فردای آن روز نخستین جلسه را با وزیران منتخب خود برگذار کرد. به این ترتیب، دولت سیزدهم که با تحلیف او در روز ۱۴ مرداد رسما آغاز شده بود، روز چهارم ماه بعد کامل شد.

شهریور ۱۴۰۱، مصادف با یکسالگی هیات دولت رئیسی است. وزیران او یک سال فرصت داشتند که به وعده‌هایی که سکاندار دولت یا خود آن‌ها داده بودند، عمل کنند.

اما آیا وعده‌های در مورد بازار‌های مالی، چون طلا و سکه عملی شد؟ آنچه که بازار‌ها را در ایران بیش از هر عامل دیگری نمایندگی و رهبری می‌کند، قیمت دلار است. رئیسی در مورد بازار ارز چه گفته بود؟

مدیریت بازار ارز بدون «ارزپاشی»

رئیس دولت سیزدهم، در دوران تبلیغات انتخاباتی بر مدیریت بازار ارز تاکید می‌کرد. رئیسی مدعی بود که در دولت او قیمت دلار بدون «ارزپاشی» بانک مرکزی مدیریت می‌شود.

او، یک روز پس از معرفی فهرست نامزد‌های انتخاباتی از سوی شورای نگهبان در یکی از اتاق‌های کلاب‌هاس گفت: یک روز ارزپاشی و یک روز گفتنِ «خزانه خالیست»، این هر دو اشتباه است. نرخ ارز باید مدیریت شود.

در ایران، نرخ ارز با انتشار اخبار سیاسی، به ویژه در مورد مذاکرات وین، بالا و پایین می‌شود. اما نرخ تورم و میزان نقدینگی نیز بر همه بازار‌ها از جمله ارز تاثیرگذار هستند. رئیسی در این زمینه نیز وعده کاهش تورم به نصف و تک رقمی کردن آن و همچنین مدیریت خلق نقدینگی را داده بود.

نوسانات قیمت طلا و سکه در دولت رئیسی (اینفو) / در بازار‌های مالی چه گذشت؟

رکورد شکنی قیمت دلار

آنچه در عمل رخ داد اما، رکوردشکنی تورم نقطه به نقطه (در تیر امسال) و قیمت دلار (در خرداد) بود و همچنین افزایش قیمت سکه، تا نزدیکی سقف تاریخی خود.

در حالی که دلار در ماه‌های گذشته، کانال ۳۳ هزار تومانی را دید، راهکار دولت برای «مدیریت بازار»، ارزپاشی و حرف‌درمانی بود و ممنوعیت انتشار قیمت دلار در سایت‌ها و رسانه‌ها. البته در کنار برخورد‌های امنیتی و انتظامی برای کنترل و سرکوب قیمت‌ها.

در این میان آنچه بیشتر از هر چیز دیگر هدایت بازار را بر عهده داشت، سیگنال‌هایی بود که از وین ارسال می‌شد. در یک سال گذشته، با هر تحول مثبت یا منفی در ارتباط با مذاکرات هسته ای، قیمت دلار در ایران پایین و بالا رفته است. گو اینکه افزایش شدید خوشبینی‌ها به اتمام مذاکرات وین و احیای برجام در اسفند سال گذشته، دلار را به سطح ۲۵ هزار تومانی برد. در مقابل، تشدید بدبینی‌ها به سرانجام مذاکرات، دلار را به کانال‌های ۳۲ و ۳۳ هزار تومانی هدایت کرد (به تحولات بازار ارز و ارتباط آن با نقدینگی و تورم در گزارش دیگری پرداخته می‌شود.)

طلا و سکه؛ دنباله‌رو قیمت دلار

قیمت طلا و سکه نیز در یک سال گذشته نوسانات زیادی را تجربه کردند. طلا حتی به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی هم رسید. قیمت سکه نیز از مرز ۱۶ میلیون تومان رد شد؛ هر چند به سقف تاریخی خود (۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) نرسید.

در ماه‌های گذشته، تاثیر قیمت اونس جهانی بر طلا و سکه داخلی، تا حد زیادی کاهش یافته. اکنون عامل اصلی اثرگذار بر این بازار قیمت دلار و مذاکرات وین است.

نرخ طلا، در مدت اخیر در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی و قیمت سکه امامی در کانال ۱۳ و ۱۴ میلیون تومانی نوسان دارد. همین نوسانات از ۴ شهریور (سالگرد رای اعتماد مجلس به وزیران دولت سیزدهم) تا امروز (۱۶ شهریور) نیز وجود داشته است.

نوسانات قیمت طلا و سکه در دولت رئیسی (اینفو) / در بازار‌های مالی چه گذشت؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده