تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۷۳۷۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روند افزایشی قیمت دلار/ بازار ارز، یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

‌می‌متالز - قیمت دلار بازار آزاد، امروز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، همچون روز گذشته در میانه‌های کانال ۳۰ هزار تومان، نوسان افزایشی دارد. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار را بخوانید.

به گزارش می‌متالز، دلار امروز در بازار‌های مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۶۴۲ تومان اعلام شده است.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند افزایشی آغاز کرد. روز گذشته، آخرین نرخ دلار نقدی ۳۰،۴۰۰ تومان بود. امروز معاملات مانند روز گذشته با قیمت ۳۰،۵۵۰ تومان آغاز شد. در ادامه دلار بین همین نرخ و ۳۰،۵۷۰ نوسان دارد. روند افزایشی قیمت، در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز در جریان است.

روز‌های گذشته نیز دلار روند افزایشی داشت. دیروز، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۰،۳۷۰ و ۳۰،۵۸۰ تومان رسید.

نوسان قیمت دلار توافقی، هرات و سلیمانیه

دلار توافقی امروز مانند روز گذشته در محدوده ۲۹،۲۸۰ تومان در نوسان است. همچنین دلار هرات در سطح ۳۰،۳۶۰ تومان نوسان اندکی دارد.

دلار سلیمانیه نیز با نوسان محدودی به سطح ۳۰،۷۵۰ رسیده است.

در این میان، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۲۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۷۰۶ تومان معامله می‌شود. در چند روز گذشته، نوسان دلار نیمایی در حد چند صدم درصد بود.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰٫۱۶ درصد افت به ۲۸۴۴۰ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر بازار‌ها

 در مدت اخیر بازار‌های مالی از جمله دلار، طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

در این روز‌ها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته‌ای و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران برای بازار‌ها ارسال شده است. در این میان، سه کشور اروپایی نیز شب گذشته با صدور بیانیه‌ای از موضع ایران در مورد مذاکرات انتقاد کردند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا در این بیانیه مدعی شده‌اند که به تعهد تهران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تردید دارند. در این بیانیه آمده است: متن نهایی اروپایی در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای شامل حداکثر انعطاف بود. متأسفانه ایران ترجیح داد از فرصت دیپلماتیک تعیین کننده استفاده نکند و به تشدید برنامه هسته‌ای خود ادامه داد. با نزدیک شدن به توافق، ایران بار دیگر موضوعات جداگانه‌ای را در رابطه با تعهدات بین‌المللی خود باز کرده است.

تهران اخیرا بار دیگر درخواست کرده است که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار اورانیم غنی‌شده در سه سایت اعلام نشده، متوقف شود. اما رافائل گروسی، دبیرکل این آژانس درخواست ایران را رد کرده است.

ابراز تاسف ایران از بیانیه اروپایی

در ادامه، سخنگوی وزارت امور خارجه، بیانیه سه کشور اروپایی را غیرسازنده و خلاف حسن نیت توصیف و به این کشور‌ها توصیه کرد به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظر‌های معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.

ناصر کنعانی شنبه شب در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگو‌ها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.

او افزود: باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسوؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند.

انتقاد روسیه و پاسخ فرانسه

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز با انتقاد از بیانیه روز شنبه سه کشور اروپایی درباره ایران، صدور این بیانیه در شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای را اقدامی «بی موقع» توصیف کرد.

میخائیل اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعا خیلی بی‌موقع بود. درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

در مقابل، فیلیپ اررا، دیپلمات فرانسوی حاضر در مذاکرات برجام در پاسخ به او در توییتر خود نوشت: شما بهتر از دیگران می‌دانید که این درست نیست. از زمان آخرین پاسخ ایران، دیگر مذاکره فعالی وجود نداشته است.

حمایت آمریکا از بیانه سه کشور اروپایی

بعد از صدور این بیانیه اروپایی، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به صدای آمریکا درباره این بیانیه گفت: ما با سه کشور اروپایی موافقیم که نباید احیای برجام مشروط به مختومه اعلام‌کردن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون کشف ذرات اورانیوم در سه سایت هسته‌ای ایران باشد.

این سخنگو در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن در اجلاس آتی شورای حکام آژانس، قصد دارد پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ملی سازمان ملل ارجاع دهد گفت: تحقیقات پادمان سیاسی نیستند – این تحقیات ابزار‌های چانه‌زنی نیستند. زمانی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام گزارش داد که مسائل باقی مانده با ایران به صورت روشن حل و فصل شده است، آن وقت ما انتظار داریم که این پرونده ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود، نه قبل از آن.

مرندی: اروپایی‌ها بی‌طرف نیستند

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین با اشاره به اینکه کشور‌های اروپایی بی‌طرف نیستند بلکه هم‌پیمان آمریکا هستند تاکید کرد که هر چقدر توافق هسته‌ای به تاخیر بیفتد مشکلات کشور‌های اروپایی نیز بیشتر می‌شود.

محمد مرندی، افزود: تروئیکای اروپا و واشنگتن می‌دانند که برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز است. ایران خواهان رسیدن به توافقی است که منافعش را حفظ کند.

وی گفت: ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعتماد کنیم و سه کشور اروپایی بی‌طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده