به گزارش می متالز، سعید محمد در تشریح آخرین وضعیت احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران بیان کرد: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با سرمایهگذاری قرارگاه خاتم در حال ساخت است و در حال حاضر وضعیت مناسبی دارد.
وی با بیان اینکه این پروژه آزادراهی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: در این پروژه سرمایهگذاری ۷۰-۳۰ با قرارگاه خاتم است (۷۰ درصد سهم قرارگاه خاتم)، کل پروژه ۱۵۸ کیلومتر طول دارد و در چهار قطعه در حال اجرا است و همه قطعات پروژه هم فعال است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیاء افزود: این پروژه ۲۳ دستگاه پل خاص و ۲ دستگاه تونل دارد، ۱۲۰ متر طول تونل به صورت رفت و برگشت فقط در قطعه یک است، بخشی از حفاریها هم انجام شده است.
محمد اظهار داشت: قطعه یک آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از آبیک قزوین تا آزادراه اشتهارد-ماهدشت به طول ۴۴ کیلومتر است که در مرحله زیرسازی قرار دارد و بیش از ۳۰ کیلومتر آن آسفالت شده است.
وی گفت: قطعه دوم پروژه از آزادراه اشتهارد- ماهدشت تا آزادراه تهران- ساوه به طول ۳۴ کیلومتر است که در دو بخش الف و ب اجرا میشود، بخش الف ۳ کیلومتر و بخش ب ۲۲ کیلومتر آسفالت شده است و در کل پروژه ۲۵ کیلومتر از ۳۴ کیلومتر آسفالت شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیاء افزود: قطعه سوم پروژه از آزادراه تهران – ساوه تا آزادراه تهران- قم است و ۳۲ کیلومتر طول دارد، زیرسازی در این قطعه هم در حال انجام است و ۲ کیلومتر مسیر آسفالت شده است.
وی اظهار داشت: از آزادراه تهران- قم تا آزادراه حرم تا حرم قطعه چهارم پروژه است که تا چرمشهر ادامه دارد، طول مسیر ۳۸ کیلومتر است و در مرحله اتمام روسازی است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیاء اظهار داشت: همچنین پل تبادلی آزادراه تهران- قم با قطعه چهارم در حال احداث است.
محمد با بیان اینکه این پروژه برای افتتاح، قطعهبندی شده است، افزود: شهریور سال آینده اولین قطعه پروژه وارد مدار میشود و آذرماه سال بعد قطعه بعدی و تا پایان سال ۹۸ هر چهار قطعه پروژه وارد مدار شده و آزادراه افتتاح میشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیاء گفت: هر قطعه که به پایان میرسد با اخذ عوارضی راهاندازی میشود تا درآمدزایی هم داشته باشد.
وی درباره احتمال ورود قرارگاه خاتم به آزادراه تهران- شمال خصوصاً در مناطق ۲ و ۳ این پروژه به عنوان سختترین قسمت کار، بیان کرد: زمانی در دورههای قبلی از قرارگاه خاتم خواسته شد، در این پروژه ورود کند، قرارگاه به صورت جدی ورود کرد و در مقطع کوتاهی چندین کارگاه آنجا راهاندازی کرد، موسسات مهم و توانمند قرارگاه آنجا تجهیز کارگاه داشتند، اما با تغییر سیاستها، اعلام شد قرارگاه نباشد که ما با تحمیل خسارت، از پروژه بیرون آمدیم.
محمد گفت: پروژه آزادراه تهران-شمال به هر حال از برنامه خیلی عقبتر است، مردم هم انتظاراتی دارند، در این راستا برای ورود به اجرای فازهای ۲ و ۳ آزادراه تهران- شمال اعلام آمادگی میکنیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیاء اضافه کرد: قرارگاه تجهیزات خاص حفر تونل دارد و اگر جایی احساس شود، کار گیر کرده است، قرارگاه آماده همکاری و رفع مشکل است.