تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۹
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۷۳۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۱/۰۶/۱۹

‌می‌متالز - قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۹درصد افزایش به ۱۷۱۶ دلار و ۸۳ سنت رسید.

به گزارش می‌متالز، علی‌رغم اظهارات مقامات مختلف فدرال‌رزرو آمریکا در مورد ادامه سیاست‌های پولی سختگیرانه این بانک، قیمت طلا نسبت‌به پایین‌ترین رقم ۱۶۸۰ دلار در چند روز گذشته، افزایش یافته است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۹ درصد افزایش به ۱۷۱۶ دلار و ۸۳ سنت رسید.

متخصصان بازار کالا انتظار دارند شاخص قیمت طلا طی روز‌های آینده بین ۱۶۸۰ تا ۱۷۵۵ دلار باشد. این متخصصان عقیده دارند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا مانع قدرت گرفتن دلار آمریکا در کوتاه‌مدت می‌شود و به‌نفع طلا و فلزات گرانبها خواهد بود.

در هفته‌ای که گذشت، جروم پاول رییس فدرال‌رزرو آمریکا از ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی و بالا بردن بیشتر نرخ بهره خبر داده بود، دراین‌بین، شاخص دلار به بالاترین رقم طی ۲ هفته گذشته یعنی ۱۱۰.۷۸ رسید، اما درنهایت هفته گذشته را با ۰.۶۳ درصد کاهش به پایان رساند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داده است تا تورم را مهار کند و به یک ثبات قیمت برسد، آن‌هم در شرایطی که اروپا با بدترین بحران انرژی طی چند سال گذشته روبه‌روست.

روسیه جریان گاز طبیعی به اروپا از خط لوله نورد استریم را متوقف کرده است تا فشار اقتصادی بر این منطقه را افزایش دهد. بانک مرکزی کانادا هم نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داده‌است. افزایش نرخ بهره توسط سایر بانک‌های مرکزی ارزش دلار را پایین آورده و تمایل به طلا را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن افزایش داده است.

در شرایطی که قیمت نفت به‌خاطر نگرانی در مورد کند شدن رشد اقتصاد و محدودیت‌های کرونایی در چین کاهش یافته بود، تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و همچنین تهدید روسیه برای توقف صادرات انرژی به اروپا در صورت تصویب تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور، باعث افزایش قیمت نفت شد، به‌این‌ترتیب تورم در کوتاه‌مدت کمی آرام می‌شود و باعث می‌شود فدرال‌رزرو روند افزایش نرخ بهره را آهسته‌تر کند، درنتیجه از قیمت طلا حمایت می‌شود.

بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری این فلز گران‌بها را افزایش می‌دهد و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده