تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۳۶۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اقتصاد معدن، نیازمند یک تحول بزرگ است/ فعالان اقتصادی از عملکرد دولت سابق و فعلی رضایت ندارند

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: با وجود اینکه اقدامات فعلی دولت منطقی نیست؛ اما تنها راهی است که می‌توان مشکلات را به صورت موقت حل کرد.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری درباره میزان رضایت مردم از عملکرد رضا فاطمی‌امین وزیر صمت بیان کرد: با توجه به شرایطی که در اقتصاد و کشور در چند سال گذشته ایجاد شده، به نظر می‌رسد مردم و فعالان اقتصادی نه تنها از عملکرد کابینه فعلی، بلکه از چندین دولت سابق رضایت ندارند؛ چرا که هر کدام از این دولت‌ها با مدیریت نامناسب مسائل و مشکلات بسیاری را برای فعالان ایجاد کردند.

وی در رابطه با یکی از مشکلات فعلی اقتصاد عنوان کرد: به طور مثال، در حال حاضر تولید داخلی کشور به ۵۰ میلیون دلار نمی‌رسد و این در حالیست که دولت قصد واردکردن دو میلیارد ماشین آلات را دارد. از طرفی در چند سال گذشته با سد راه واردات تجهیزات، قیمت آن‌ها در داخل کشور چندین برابر شد.

فعال بازار فولاد با بیان اینکه اقدامات فعلی دولت معقول و منطقی نیست، آن را تنها راهی دانست که می‌تواند مشکلات را به صورت موقت حل کند.

شکوری ادامه داد: همچنین پیشنهادی در راستای خرید تمام ماشین آلات تولید داخل در حوزه معدن و تسهیلات چند ساله ۱۴ تا ۱۷ درصدی به دست یک فعال معدنی مطرح شد که بر اساس آن، فعالان این حوزه ترغیب به خرید محصولات داخلی می‌شوند؛ اما این اقدام عملی نشد. در واقع قرار شد در صورت اجرای این طرح، وزیر محدودیت‌ها را حذف کند و تا دو سال هیچ بخشنامه‌ای در این زمینه صادر نکند.

وی معتقد است چند روز پس از تصویب چنین طرحی، می‌توان با صدور یک بخشنامه قیمت ماشین آلات را وارد روند نزولی کند.

این فعال بازار فولاد تصریح کرد: با مصوب‌شدن این اقدام، فعالان معدنی می‌توانند به ماشین‌ها و تمام تریدر‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین شرکت‌های بازرگانی و تولیدی که در داخل کشور ابزار کافی دارند، می‌توانند در واردات سهیم شوند و مسلماً آن‌ها در خرید تجهیزات ماشین بهتر عمل خواهند کرد؛ بنابراین در این صورت می‌توان به بهبود وضعیت اقتصاد کشور به خصوص در حوزه معدنی امیدوار شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده