تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۷۳۷۲۹
سرویس خبر : انرژی

۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید تا شهریور سال آینده افتتاح می‌شود

‌می‌متالز - معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه تا پیک تابستان سال آینده ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده خواهد شد، گفت: در یکسال اخیر متوسط افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی حدود سه برابر سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش می‌متالز، امیر دودابی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه شرکت برق حرارتی وظیفه راهبری تولید و توسعه ظرفیت تولید برق حرارتی کشور را بر عهده دارد، افزود: تابستان سال گذشته به لحاظ تامین برق با دشواری فراوانی مواجه بوده و همین امر منجر به بروز خاموشی‌های متعدد در نقاط مختلف کشور شده بود. بدین منظور از شهریورماه سال گذشته برنامه‌ریزی منسجمی برای عبور موفق از پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال به لحاظ گرمای هوا و خشکسالی با شرایط دشواری روبه‌رو بوده‌ایم، ادامه داد: در سال جاری متوسط وزنی دمای هوا نسبت به سال گذشته یک‌ویک‌دهم درجه بیشتر بوده و میزان بارش‌ها نیز نسبت به مدت متوسط بلندمدت ۱۷ درصد کاهش یافته است.

دودابی‌نژاد اضافه کرد: همین امر منجر شده بود تا میزان تولید برق نیروگاه‌های برقابی روند نزولی گرفته و با افت سطح آب‌های زیرزمینی میزان مصرف برق بخش کشاورزی برای استحصال آب افزایش یاید که تمامی این مسائل منجر به تشدید ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق سال گذشته شده بود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی تاکید کرد: بدین منظور برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال برنامه جامع ۱۰۰ اقدامی با برخورداری از سه رکن اصلی افزایش ظرفیت تولید برق، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و مدیریت مصرف انرژی مورد برنامه‌ریزی قرار گرفت.

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور، ادامه داد: براساس هدف‌گذاری صورت گرفته مقرر شده بود تا ظرفیت تولید برق کشور از شهریورماه سال گذشته تا پایان تابستان امسال حدود ۶ هزار مگاوات افزایش یابد که این میزان افزایش ظرفیت سه برابر مدت متوسط سال‌های گذشته بوده است.

دودابی‌نژاد بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید برق کشور تاکید و گفت: حدود ۸۰ درصد ظرفیت تولید برق کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۲ درصد متعلق به واحد‌های برقابی و مابقی آن مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اتمی و مقیاس کوچک است که به فراخور شرایط فنی بایستی به صورت مستمر مورد تعمیر و نگهداری قرار بگیرند تا با حداکثر ظرفیت آماده تولید برق پایدار باشند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی یادآور شد: در زمینه آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی کشور توانسته‌ایم امسال برای نخستین بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به اتمام رسانده و ضمن ثبت رکورد جدیدی در این بخش بتوانیم تمامی واحد‌ها را با حداکثر آمادگی در اختیار داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه صنعت برق حرارتی برای ارتقای هزار و ۱۰۰ مگاواتی توان تولید برق نیروگاه‌های موجود، گفت: این میزان افزایش ظرفیت با هزینه یک پنجم تا یک بیستم احداث نیروگاه جدید به دست خواهد آمد، بدین منظور اجرای طرح‌های ارتقای توان و رفع محدودیت تولید از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دودابی‌نژاد با اشاره به طرح‌های اجرا شده در این حوزه، افزود: در نیروگاه‌های حرارتی به ازای هر درجه افزایش دمای هوا نسبت به دمای ۱۵ درجه شرایط ایزو حدود هفت‌دهم درصد از توان قابل تولید توربین گازی کاسته می‌شود که با خنک کردن هوای وروی به توربین قادر هستیم میزانی از این کاهش توان تولیدی را کاهش داده و ظرفیت موجود خود را به شکل بهتری استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی اضافه کرد: همچنین با استفاده از برخی سیستم‌های کنترلی جدید توانسته‌ایم در ساعات پیک مصرف حداکثر ظرفیت تولید توربین‌های گازی را نسبت به ساعات غیرپیک در اختیار داشته باشیم؛ بنابراین ارتقای فنی توربین‌های گازی و یا رفع محدودیت تولید واحد‌های بخاری از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد مشترکان صنعت برق نسبت به سال گذشته انرژی کمتری مصرف کرده‌اند، بیان کرد: انجام برنامه‌ریزی دقیق مدیریت مصرف برای حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی در کشور موجب شده است تا میزان مصرف برق ۹ صنعت بزرگ کشور در فصل تابستان امسال ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کند.

دودابی‌نژاد با اشاره به اینکه امسال ۹۵ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است، گفت: از میان برنامه ۶ هزار مگاواتی وزارت نیرو برای پیک تابستان امسال حدود چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات آن از طریق احداث ۲۳ واحد نیروگاهی جدید و ارتقای توان تولید ۲۸۶ واحد موجود محقق شده است و مابقی آن تا پایان تابستان با احداث واحد‌های جدید حرارتی و برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه تجدیدپذیر‌ها و مولد‌های مقیاس کوچک عملیاتی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه تا پیک تابستان سال آینده ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده خواهد شد، افزود: برای ساخت هر بلوک سیکل‌ترکیبی به ۳.۵ سال زمان و هر هزار مگاوات نیروگاه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده