تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۷۳۸۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۶۰۰ هزار شرکت فرار مالیاتی کردند

‌می‌متالز - رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی را یکی از برنامه‌های مهم نظام مالیاتی برشمرد و گفت: امسال شاهد افزایش سه برابری مالیات ابرازی صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ بودیم.

به گزارش می‌متالز، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری و هیات همراه، ضمن بازدید از دستاورد‌های نظام مالیاتی در حوزه هوشمندسازی مالیاتی، با رئیس کل و جمعی از معاونین، مدیران دفاتر و واحد‌های ستادی و همچنین مدیران کل شهر و استان تهران دیدار کرد.

داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این بازدید، ضمن تبیین رویکرد‌های جدید و تحولی نظام مالیاتی، خاطرنشان کرد: درحال حاضر، شرایط برای ایفای نقش حداکثری نظام مالیاتی در اقتصاد کشور با اتکا بر تمامی ظرفیت‌های قانونی و زیرساخت‌های جدید که عمدتا بر پایگاه‌های اطلاعاتی داده محور مبتنی است، فراهم شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه جدی با فرار مالیاتی را یکی از برنامه‌های مهم نظام مالیاتی برشمرد و گفت: با هوشمندسازی نظام مالیاتی و اجرای برنامه‌های مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی، در سال گذشته حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شد و امسال نیز بالغ بر یک ملیون و ۵۰۰ هزار اظهارنامه جدید از این مودیان شناسایی شده، دریافت کردیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مودی در پایه‌های مختلف در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود چهار میلیون و ۴۵۰ هزار نفر صاحبان مشاغل (شخص حقیقی) هستند که با توجه به اینکه امسال اطلاعات قابل اتکایی از فعالیت اقتصادی مودیان در اختیار نظام مالیاتی قرار داشت، در نهایت امسال شاهد افزایش سه برابری مالیات ابرازی صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ بودیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم عنوان داشت: اطلاعات و داده‌های سامانه‌های مالیاتی نشان می‌دهد، در کشور حدود دو میلیون و ۹۰ هزار شرکت ثبت شده وجود دارد؛ اما از این تعداد، بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار شرکت هیچ فعالیتی نداشته و اظهارنامه هم تسلیم نکرده اند که لیست این شرکت‌ها به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شده تا به طور کلی غیرفعال شوند.

دکتر منظور ادامه داد: امسال همچنین در بخش اشخاص حقوقی تعداد ۳۳۰ هزار فقره اظهارنامه دریافت کردیم، اما اطلاعات و داده‌های سامانه‌های مالیاتی در این بخش نیز نشان می‌دهد که حدود ۶۰۰ هزار شرکت در سال گذشته علیرغم اینکه فعالیت اقتصادی داشته اند و سازمان امور مالیاتی نیز پیامک اطلاع رسانی برای آن‌ها ارسال کرده، اظهارنامه نداده اند که رسیدگی به وضعیت این شرکت‌ها در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت نظام مالیاتی داده محور، باعث شفافیت اقتصاد و در نتیجه تحقق بیشتر عدالت مالیاتی و افزایش میزان مالیات مودیان بر اساس اطلاعات واقعی آنان شده، گفت: در حال حاضر اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی افزایش یافته و مودیانی که اظهارنامه واقعی ارسال نکنند، بعدا شناسایی و پرونده آن‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: با اجرای طرح‌های جدید از جمله مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید، تسریع در رسیدگی ها، وصول معوقات و وصول مالیات‌های جدید، در پنج ماهه نخست امسال، رشد ۶۹ درصدی در وصول مالیات‌ها را شاهد بودیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با ذکر این مطلب که با مجموعه اصلاحات صورت گرفته در صدد هستیم که نظام مالیاتی درخور و در تراز نظام اسلامی ایجاد کنیم، گفت:با افزایش نقش آفرینی نظام مالیاتی در اقتصاد کشور، هم اکنون سهم مالیات از بودجه کشور به ۴۵ درصد افزایش یافته و امیدواریم طی سال‌های پیش رو و با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید همچون قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و تصویب لوایح جدید همچون لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، لایحه مالیات بر مجموع درآمد و لایحه مالیات بر ارزش افزوده در نظام پایانه‌های فروشگاهی، بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم، کل بودجه کشور را از محل مالیات تامین کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود به موضوع ارتقای سلامت نظام اداری و برنامه‌های جدید نظام مالیاتی برای برخورد با مفاسد اداری اشاره کرد و گفت: شناسایی کارکنان متخلف و برخورد جدی با آنان تا مرحله صدور کیفرخواست، ایجاد سامانه گزارش‌های مردمی (سوت زنی) و کاهش مراجعات مودیان به ادارات مالیاتی به واسطه الکترونیکی شدن تمامی فرآیند‌های مالیاتی، از جمله مهمترین اقدامات در این راستا به شمار می‌رود.

در ادامه این نشست، دادستان کل کشور بر ضرورت تامین هزینه‌های کشور از محل درآمد‌های مالیاتی تاکید و ضمن تشکر از تلاش‌ها و تحولات صورت گرفته در یک سال اخیر خاطرنشان کرد: متحول سازی و توانمند نمودن نظام مالیاتی مهمترین کار جهادی است که انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی کشور همچون یکسال گذشته، در سه سال باقیمانده دولت به انجام برساند.

حجت‎ الاسلام‌و‌المسلمین محمد جعفر منتظری تصریح کرد: دستاورد‌های مهمی در نظام مالیاتی به دست آمده و البته در کنار این تحولات باید به گونه‌ای عمل شود که هم مالیات واقعی دریافت شود و هم در حق کسی اجحاف نشود که این امر نشان می‌دهد، رفتار مناسب و شایسته ماموران مالیاتی باید در کنار برنامه‌های جدید نظام مالیاتی همچون هوشمندسازی و داده محوری، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مهمترین وظیفه ماموران مالیاتی، دفاع از حقوق عامه در کنار مالیات‌ستانی است و در صورتی که مالیات به درستی دریافت شود، امور جامعه نیز به درستی پیش خواهد رفت.

دادستان کل کشور در ادامه بیان داشت: امروز مردم در پرداخت مالیات و اینکه مالیات لازمه توسعه کشور است، هیچ تردیدی ندارند و سازمان امور مالیاتی کشور باید تلاش کند تا مودیان با تمایل قلبی و با رضا و خواست خود، اقدام به پرداخت مالیات کنند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری همچنین در بخشی از سخنان خود بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاری و تولید تاکید کرد و گفت: باید مراقبت شود در جریان وصول مالیات به فعالان رسمی اقتصاد، ظلمی نشود و سازمان امور مالیاتی کشور، بر شناسایی اشخاصی که درآمد‌های بالا و ثروت زیاد دارند، اما مالیات پرداخت نمی‌کنند، متمرکز شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده