به گزارش میمتالز، به طور کلی، توسعه زیرساختهای حملونقلی کشور تناسب زیادی با نیازهای بخش صنعت و معدن ندارد.
توسعه شبکه آزادراهی (با مشارکت سرمایهگذاران خصوصی) در زمینه پروژههایی پرهزینه با تمرکز بیشتر بر پوشش بخش مسافری انجام شده است. همچنین، با توجه به افزایش و یا به بیان بهتر، جهش هزینههای راهسازی، دولت نیز در تأمین بودجه لازم برای توسعه زیرساختهای بخش جادهای (بزرگراهی و راه اصلی) با محدودیت مواجه است. توسعه شبکه حملونقل مورد نیاز بخش صنعتی و معدنی منطبق بر چشماندازهای توسعه کشور است.
سهم هزینه حمل مواد معدنی، بسته به نوع مواد، حجم مواد، بازار مصرف و شیوه حملونقل (ریل یا جاده)، ممکن است بیش از ۲۰ درصد ارزش کالای معدنی را تشکیل دهد و در جابهجایی محصولات نهایی (فلزی) ممکن است کمتر از ۲ درصد ارزش کالا باشد؛ بنابراین برای حضور در بازار رقابتی امروز لازم است برکاهش نیاز به جابهجایی مواد معدنی و همچنین اقتصادی کردن جابهجایی مواد معدنی تمرکز بیشتری صورت پذیرد.
اردشیر سعد محمدی
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات
منبع: بورس نیوز