تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۷۲۲۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

از اکتشافات تا توسعه سرمایه گذاری، اولویت‌های «ومعادن» چیست؟

‌می‌متالز - «اردشیر سعد محمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» معتقد است باید با تغییرات و تحولات دنیا در عرصه معدن و صنایع معدنی هم سو شد و برای تأمین مواد اولیه، اکتشافات را توسعه داد، اما در این بین بحث افزایش بهره وری بسیار مهم است. در ادامه مشروح صحبت‌های وی در نشست خبری اخیر را می‌خوانید:

به گزارش می‌متالز، «اردشیر سعد محمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» در نشست خبری خود با اشاره به شرایط شرکت بیان کرد: این مجموعه یک تغییر وضعیت خاصی را تجربه می‌کند. در گذشته، عمده فعالیت این شرکت، سرمایه گذاری در بازار سهم (گرفتن سهم، خرید و فروش سهم و...) بود، اما شرایط امروز تغییرکرده و به اقتضای ضرورت‌ها وارد سرمایه گذاری‌های عملیاتی و اجرایی نیز شده است.

وی تصریح کرد: ما در ۴۸ پروژه مربوط به پیشران‌های اقتصادی کشور، ۷ پروژه را در اختیار داریم و شرایط سرمایه گذاری آن مطرح و روند اجرای آن‌ها آغاز شده است. از این تعداد پروژه یک مورد ظرف یکی دو ماه آینده آماده راه اندازی می‌شود که مربوط به نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی سمنان است و در دو مدول ۱۸۰ مگاواتی مراحل اجرای خود را طی می‌کند.

به گفته سعد محمدی، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در اجرای حدود ۶۰ پروژه به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مشارکت داشته که سهم «ومعادن» در این سرمایه گذاری‌ها بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در بحث فولاد حدود ۵ میلیون تن به طور مستقیم در حال سرمایه گذاری به روش احیای مستقیم هستیم که شامل فولاد آرتاویل ۱.۱ میلیون تن، آهن‌اسفنجی بیجار ۱.۶ میلیون تن، اسفنجی اقلید ۱.۱ میلیون تن و سرمد ۱.۱ میلیون تن است و همچنین در بخش فولادسازی ۱.۶ میلیون تن پروژه در دست اجرا داریم که یک میلیون تن آن در شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه در دست احداث است و ۶۰۰ هزار تن آن نیز در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حال اجراست.

مدیر عامل «ومعادن» با اشاره به بخش معدن و پروژه‌های آن بیان کرد: در این حوزه اولویت اول ما بحث اکتشاف است. ما در شرکت صبانور ۴ معدن مناسب در اختیار داریم. در سال جاری ۶۰ هزار متر حفاری را برنامه ریزی کرده ایم. در نتیجه ۷ دستگاه حفاری اکتشافی خریداری شده و یک دستگاه وارد ایران شده مابقی طی هفته‌ها و ماه‌های آینده وارد کشور می‌شود. امیدوار هستیم شروع یک حرکت اکتشافی گسترده را در این مجموعه رقم بزنیم. با اکتشافی هم که امسال شکل گرفته است خبر‌های بسیار خوبی را به ویژه در حوزه سنگ آهن تا پایان سال خواهیم داشت.

سعدمحمدی تصریح کرد: امیدوار هستیم با پهنه‌های جدید ذخایر سنگ آهن جدید مناسبی را به مجموعه اضافه کنیم.

وی با اشاره به معدن مس «جانجا» نیز گفت: کنسرسیومی که به رهبری «ومعادن» پروژه مس جانجا را در استان سیستان و بلوجستان برنده شده است، یک بازنگری مجدد روی ارزیابی تحلیلی انجام داده و امیدوار هستیم با سرمایه گذاری صورت گرفته یک کارخانه لیچ به صورت SX/EW ظرف مدت ۲۴ ماه در کانسار‌های اکسیدی این منطقه ثبت کنیم که ۷ هزار تن کاتد تولید شود. کنسانتره مس هم در منطقه ایجاد می‌شود و انتخاب پیمانکار آن به زودی انجام می‌شود.

وی درباره کارخانه کک سازی طبس نیز اظهار کرد: این کارخانه در سنوات گذشته به طور متوسط ۶ هزار تن تولید داشت، اما در تیرماه ما به ۸ هزار تن و در مردادماه خوشبختانه ۹ هزار تن تولید داشتیم و امیدواریم این تولید را به ۱۰ هزار تن در شهریور افزایش دهیم. از پایان مهرماه سلول سوم و چهارم آن هم وارد مدار تولید می‌شود تا ظرفیت تولید افزایش پیدا کند.

سعد محمدی با اشاره به کنوانسیون بین المللی که در سال ۲۰۱۵ میان کشور‌ها امضا شده است، افزود: بر اساس قوانین بین المللی کشور‌ها باید در کاهش CO۲ تلاش کنند در نتیجه روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه معادن شکل جدیدی به خود گرفته است. ما نباید از دنیا عقب بمانیم.

وی ادامه داد: مجموعه توسعه معادن خرید سهم شرکت ایریتک را هم در راستای ارتقای توان فنی و مهندسی هلدینگ انجام داد و امروز این هلدینگ رویکرد جدیدی را در تقویت مجموعه و تکمیل زنجیره تولید دنبال می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های جدید گفت: در حال حاضر پروژه‌هایی در دست بررسی است. به عنوان مثال بحث سرمایه گذاری در استیل کورد، سرمایه گذاری در فروسیلیکو منگنز شیروان، سرمایه گذاری در الکترود گرافیتی در منطقه کازرون و لوله‌های بدون درز نیز در دستور کار است و چنانچه شرایط PFS و شرایط فنی و اقتصادی مثبتی داشتند به آن‌ها ورود می‌کنیم. یکی از نکاتی که روی آن کار می‌کنیم عناصر جدید است که در نشست‌های بعدی درباره آن صحبت می‌کنیم. به عنوان مثال در بحث وانادیوم برنامه‌هایی داریم. ایران این توانایی را دارد که در فروآلیاژ‌ها بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

سعدمحمدی همچنین درباره آموزش گفت: این موضوع نیز در برنامه‌های ما قرار دارد. در منطقه سیستان و بلوچستان نیرو‌هایی را در زمینه حفاری با هماهنگی با دانشگاه سیستان و بلوچستان آموزش داده ایم و امیدواریم بتوانیم در پروژه‌هایی که داریم، نیروی انسانی آموزش دیده شایسته و بومی را در این مناطق داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت پروژه‌ها تصریح کرد: در طرح تولید آهن اسفنجی فولاد کردستان که جزو ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی کشور است در حال حاضر پیشرفت در حدود ۱۲.۱۶% است. در طرح احداث کارخانه ذوب فولاد سازی ۱۰.۵۱% پیشرفت فیزیکی داریم و طرح کارخانه گندله سازی شهرک ۲۴.۵۳% پروژه پیشرفت فیزیکی دارد. نیروگاه خورشیدی شرکت پویا انرژی در حال حاضر ۸۰% پیشرفت پروژه دارد و نیروگاه سمنان هم، همچنان که گفته شد، ظرف دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید و سرمایه گذاری صورت گرفته در آن به تولید منجر خواهد شد. فولاد آرتاویل در استان اردبیل ۱۳.۶۶% پیشرفت دارد و اقلید هم، چون به تازگی شروع شده نزدیک به ۲% پیشرفت دارد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اضافه کرد: در بخش معدن، حرکتی در جریان است که به نوعی فعالیت‌های علمی هوشمندسازی را باید در کشور همسو داشته باشیم و این جا هم در دستور کار قرار داده ایم تا بتوانیم فضای سرمایه گذاری ماشین آلات جدید و شرایط جدید را در معادن فراهم کنیم و قطعا کشور باید پوست اندازی جدیدی در بخش معادن داشته باشد.

به گفته وی، لازم است به لحاظ تکنیک، تجهیزات و رفتار عملیاتی متناسب با پیشرفت جهانی جلو برویم و قطعا باید یک کار جدی و منسجم در این زمینه انجام شود که هم به لحاظ نیروی انسانی و هم به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری فاصله‌ها را با روند جهانی کمتر کنیم.

در ادامه این نشست سعد محمدی در پاسخ به سوالات اظهار کرد: ارزش منابع طبیعی کشور حدود ۲۷.۶ تریلیارد دلار است. سهم بخش معادن در تولید ناخالص ملی این کشور حدود یک درصد است و این نشان می‌دهد که ما باید در پله‌های بالاتری از ارزش آفرینی بخش معادن در اقتصاد استفاده کنیم که نیازمند برنامه و سرمایه گذاری است.

وی افزود: بیش از یازده هزار پروانه بهره برداری معدن در حال حاضر وجود دارد و تولید ما تقریبا حدود ۴۷۰ میلیون تن است و حدود ۷ هزار معدن مشغول فعالیت است. یعنی میزان متوسط سرانه معدن ما به میزان تولیدی که صورت می‌گیرد زیر هفتاد هزار تن است.

وی تصریح کرد: برای افزایش این عدد چند نکته وجود دارد، معادن بزرگ ما مثل سنگان و سرچشمه و انگوران، چادرملو، گل گهر تراک‌هایی که به طور عمده استفاده می‌شوند ۱۳۶ تن است در صورتی که نسل بعد ۱۳۶ تن ۲۴۰ تن است و ۳۶۰ تن و بعد ۴۵۰ تن و امروز در دنیا ۵۵۰ تن است. ما به یکباره نمی‌توانیم به ۵۵۰ تن برسیم غیر ممکن است، زیرا اگر قرار است نسلی را تغییر دهید باید طراحی تغییر کند دسته‌های بادگیری و باد کننده تغییر کند طراحی‌ها و انفجار‌ها تغییر کند و سنگ شکن‌ها تغییر می‌کند و ... در واقع به مرور باید این تغییرات شکل داده شود همه این‌ها به معنای افزایش بهره وری است و این امر در عمل به صورت پله به پله و هماهنگ و با صرف زمان باید صورت پذیرد.

سعد محمدی با تاکید بر اینکه این کار سرمایه گذاری، برنامه ریزی و افراد کارشناس متناسب با موضوع را می‌طلبد، گفت: تنها با طی کردن اینچنین مراحلی می‌توان راندمان را افزایش و هزینه‌ها را کاهش داد. به هر میزان سود در این بخش بیشتر شود سرمایه گذاری بیشتری می‌تواند صورت بگیرد و جایگاه اقتصادی ما را با شرایطی که داریم ارتقا بدهد.

وی همچنین در پاسخ به اقدامات اجرایی پس از تحریم‌ها و توسعه اکتشافات، بیان کرد: در زیرمجموعه هلدینگ شرکت‌های اکتشافی شکل گرفته و در حال انجام فعالیت هستند و محدوده‌ها و نقاط خوبی را در حال انجام کار دارند.

وی تاکید کرد: اکتشاف یک ضرورت بسیار مهم در کشور است که باید به آن توجه ویژه شود و سرمایه گذاری درستی برای آن صورت گیرد و متولی خاص و حمایت‌های جدی داشته باشد.

وی اظهار کرد: ما امروز به ۴۷ میلیون تن ظرفیت در کارخانه‌های فولادی رسیده ایم، اما واقعیت این است که در سه چهار سال آینده ما از ۵۵ میلیون تن پیش بینی شده در برنامه ۱۴۰۴ عبور می‌کنیم یعنی احتمالا ظرفیت بیش از ۷۰ میلیون تن فولاد شکل می‌گیرد و ناگفته نماند که پروانه‌هایی که صادر شده است بالای صد میلیون تن است. در نتیجه بالغ بر ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن در سال برای تأمین فولادسازی خود نیاز داریم، بنابراین ما لازم است اقدامات جدی در اکتشاف سنگ آهن داشته باشیم و سرمایه گذاری در خارج از کشور هم باید در برنامه باشد و به نظر من یک ضرورت است.

سعدمحمدی درباره تجهیزات نیز گفت: به لحاظ توان علمی و دانش، نیرو‌های متخصص داخلی بسیار خوب هستند. با آخرین تکنیک‌های روز دنیا به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تا حدود زیادی آشنا هستند. اما قطعا نیاز به تجهیزات جدید داریم. اگر بخواهیم راه کار کلیدی بگوییم ما آمار متوسط اکتشاف مان در کشور زیر ۱۵ متر است بنابراین کانسار‌های نیمه عمیق قطعا باید در برنامه دستور کار برای سرمایه گذاری قرار بگیرد. بدون شک این تغییرات باید هدفمند و برنامه ریزی شده، هم در بحث تجهیزات، هم در بحث سخت افزار و هم نرم افزار صورت بگیرد و این یک ضرورت است.

مدیرعامل «ومعادن» با اشاره به اقدامات اکتشافی در صبانور هم اظهارکرد: در پهنه‌هایی که معادن آن فعال است در حال انجام کار اکتشافی هستیم. به عنوان مثال در شهرک، باباعلی و صاحب سقز حفاری نزدیک به ۲۲ هزار متر انجام گرفته است. همچنین تاکنون بر روی ذخیره بیش از ۴۰ میلیون تن اکتشافات را انجام دادیم، اما این ذخایر بزرگ‌تر است. ما ذخایر خیلی خوبی داریم امیدواریم دستگاه‌های ذی ربط مجوز‌های قانونی را در ارتباط با عملیات اکتشافی صادر کنند و قطعا ما مقید به رعایت الگو‌های زیست محیطی هستیم.

وی ادامه داد: دو پهنه قروه و بیجار را در کردستان باید طبق تفاهمی که با ایمیدرو داشتیم در اختیار ما قرار دهند. ما در حال ارزیابی تحلیلی هستیم تا در نقاط مختلف فعالیت کرده و به نتایج بهتری برسیم.

وی همچنین گفت: بایستی به سمت و سوی سرمایه گذاری آینده محور برویم، این که بتوانیم از عناصر استراتژیک و با ارزشی مثل لیتیوم و کبالت و عناصر نادر خاکی بهره‌مند شویم، به اعتقاد من، برای کشور ضرورتی جدی است.

سعد محمدی همچنین در پاسخ به سوال می‌متالز درباره ایمنی، بیان کرد: در حال حاضر در دنیا تمام مقالات علمی در بخش معدن که مورد توجه قرار می‌گیرد دو محور اساسی را باید داشته باشد در غیر این صورت در اولویت نیست، یکی اینکه باید خروجی آن مقاله سبب ارتقای ایمنی شود و مورد دوم کاهش هزینه و افزایش رشد اقتصادی است. یعنی اگر خروجی برنامه این دو مورد را داشته باشد در اولویت‌ها و ارزیابی قرار می‌گیرد. این قدر مهم است که اولین اولویت بحث ایمنی است، زیرا بحث ایمنی، خواه ناخواه به اقتصاد گره خورده است. اگر ایمنی رعایت نشود هر حادثه‌ای که به وجود بیاید یعنی وقفه و وقفه به معنا هدر دادن زمان، از دست دادن پول و کاهش تولید و سود است؛ لذا ایمنی هم به لحاظ انسانی و اعتقادی برای ما مهم است و هم به لحاظ سرعت دادن به عملیات.

سعدمحمدی همچنین درباره زیرساخت‌ها به می‌متالز گفت: در برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، برای تأمین کل زیرساخت ها، آب، برق، گاز و جاده و بندرگاه ها، نیازمند سرمایه گذاری بیش از ۶ میلیارد یورو هستیم. یعنی ما در این بخش راهی طولانی در پیش داریم. قابل ذکر است که در دنیا الان تا سال ۲۰۳۰ سالی ۴ تریلیارد دلار در زمینه توسعه زیرساخت‌ها سرمایه گذاری می‌شود و قطعا یکی از عواملی که قیمت تمام شده ما را بالا می‌برد کاستی‌هایی است که در زمینه زیرساخت‌ها وجود دارد. مثل کاهش نیروی برق که چقدر تولیدات ما را در مقاطع مختلف کاهش داده است. زمانی که وزارت معادن و فلزات بنا شد با وزارت صنایع ادغام شود بحثی داشتم که اگر این تجمیع برای کاهش هزینه‌ها است،‌ ای کاش وزارت صنایع و معادن با وزارت نفت ادغام می‌شد. چرا که هر دو حرف از اکتشاف و فرآوری دارند، اصول مشترک دارند. از آنجا که بخش نفت از بخش معدن قدیمی‌تر بود این بخش هم خودش را بالا می‌کشید مثل پیوند یک درخت ضعیف به درخت قوی و ریشه دار است.

مدیرعامل «ومعادن» در ادامه با اشاره به شرکت «تجلی» گفت: تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور بازار سرمایه شکل گرفت. این شرکت در خیلی از پروژه‌های مهم ما حضور دارد مثلا در زمینه سرمایه گذاری گندله، در شرکت ایساتیس، سرمد، جانجا و امثالهم. معمولا عمر اجرای پروژه‌های ما سه تا چهار سال است باید تحملی وجود داشته باشد که این پروژه‌ها به تولید و سرمایه برسد. زمانی که به تولید برسد سال اول معمولا ظرفیت نهایی نیست و شکل نهایی را ندارد این تعاریف باید در کشور به لحاظ اقتصادی شکل بگیرد و ساماندهی شود که شرکت خام پروژه قیمت، شرایط، زمانش و ... متفاوت است. ما نیازمند هستیم این نوع شرکت‌ها را شکل دهیم. اگر واقعا اعتماد شود این پروژه‌ها در آینده چه تعاریف و شرایطی دارند، می‌تواند این نقدینگی سرگردان سمت و سو پیدا کند هم از نظر اقتصادی در کشور هم از نظر ارتقاء سلامت در آینده و ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی قطعا تأثیر بسزایی در کشور خواهد داشت. همه این‌ها نیازمند برنامه ریزی و اجرا است تا بتواند موفقیت را در آینده شکل دهد.

وی درباره دغدغه ماشین آلات نیز گفت: واقعیت این است که ماشین آلات یک عمر مفید دارند. این‌ها بحث‌های علمی است و اگر عمر مفید به پایان برسد توانایی آن کاهش پیدا می‌کند و دیگر آن راندمان را ندارند. مفهوم این مطلب این است که قیمت تمام شده شما بالا می‌رود. در این که ما ماشین آلات روز می‌خواهیم و باید کارخانه‌های داخلی مان را تقویت کنیم بحثی نیست. اجازه بدهیم از محل صادرات تامین شود، چون این‌ها ماشین سواری و لوکس نیست که در اولویت نباشد. این‌ها به درآمدزایی و اقتصاد کشور گره خورده است. ما نیازمند نوسازی هستیم. ما نیازمند استفاده از تکنیک‌های جدید هستیم و باید این سرمایه را داشته باشیم تا بتوانیم با استفاده از ماشین آلات مناسب، حجم عملیات را ارتقا و سرعت داده و کاهش هزینه‌ها را در پی داشته باشیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده