تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۶۷۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد؛

سرمایه‌گذاری استراتژیک «ومعادن» در معادن سنگ آهن

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از سرمایه‌گذاری استراتژیک این شرکت در معادن سنگ آهن کشور خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در ساعت ۱۴:۳۰ آغاز گردید.

پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در ارائه گزارش فعالیت هیئت مدیره به مجمع گفت: سود عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۱۷ هزار و ۳۹۸ میلیارد تومان رسیده است و بالغ بر ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد داشته است.

وی افزود: جمع دارایی‌های شرکت در پایان سال مالی مذکور بر اساس جدول خلاصه ارقام ترازنامه تلفیقی معادل ۴۳ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال مالی گذشته افزایشی معادل ۷۴ درصد را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: سود خالص هر سهم به ۲۰۱ تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

سعد محمدی افزود: جمع بدهی‌های شرکت در این سال نسبت به سال پیش از آن ۵ درصد کاهش یافته است. ارقام سود و زیان شرکت اصلی نیز نشان می‌دهد سود عملیاتی شرکت به ۱۳ هزار ۵۰۴ میلیارد تومان رسیده است. سود پایه هر سهم نیز به ۱۶۶ تومان رسیده است. داریی‌های شرمت اصلی نیز ۶۸ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: مقایسه روند تغییر قیمت سهام این شرکت با شاخص کل بورس نیز نشان می‌دهد شاخص کل در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۴ درصد رشد داشته در حالی که سهام این شرکت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: روند افزایش سرمایه شرکت نیز نشان می‌دهد سرمایه شرکت در سال ۱۴۰۰ برابر با ۸۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که با افزایش سرمایه خردادماه سال جاری به ۱۲۱۹ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان رسیده است.

سعد محمدی خاطرنشان کرد: ۷۲ درصد پرتفو سرمایه‌گذاری شرکت به کانسار‌های کانه‌های فلزی اختصاص دارد. از سوی دیگر ۹۷ درصد شرکت‌هایی که شرکت توسعه معادن و فلزات در آن سرمایه گذاری کرده بورسی است.

وی افزود: این شرکت ۳۶ درصد سهام گل گهر، ۲۱ درصد سهام چادرملو، ۱۴ درصد سهام شرکت گهر زمین، ۱۲ درصد سهام شرکت صبانور و ۶ درصد سهام شرکت ملی مس را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در سال ظرفیت تولید گندله در کل کشور ۶۷.۴ میلیون تن بوده در حالی که تولید ۵۶.۱۳ میلیون تن است.

سعد محمدی افزود: دلیل اینکه تولید نسبت به ظرفیت موجود کمتر است، کمبود برق است.

وی گفت: اهم پروژه‌های شرکت شامل احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی و احداث کارخانه ذوب و فولادسازی در فولاد کردستان، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی در شرکت صبانور، ساخت نیروگاه خورشیدی و بلوک دوم گازی سمنان و همچنین تکمیل پست ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه سمنان در شرکت پویا انرژی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: مجموعا تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک میلیارد دلار پروژه شکل گرفته و برای سال ۱۴۰۱ نیز در نظر داریم ۶۱۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۳۳ هزار میلیارد ریال در بخش ریالی داشته باشیم.

سعد محمدی افزود: حجم پروژه‌هایی که شرکت توسعه سرمایه گذاری فلزات راهبری آن را بر عهده دارد، نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: ۲.۷ تا ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن کشور است. برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم در حالی که در حال حاضر تولید سنگ آهن کشور ۱۰۰ میلیون تن است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اظهار کرد: بخش معدن ظرف ۵ یا ۱۰ سال آینده به خصوص در بخش سنگ آهن می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد بنابراین حضور ما در حوزه سنگ آهن می‌تواند بسیار منطقی باشد.

سعد محمدی اظهار کرد: تا سال ۲۰۵۰ میزان تامین انرژی از محل نفت از ۳۷ درصد فعلی به ۴ درصد کاهش می‌باید، اما سهم الکتریسیته از ۲۱ درصد فعلی به ۵۷ درصد افزاشی می‌یابد که در نتیجه آن مصرف مس قابل توجه خواهد بود بنابراین سرمایه گذاری در این حوزه مقرون به صرفه است.

وی افزود: به علاوه با افزایش خودرو‌های برقی نیاز مضاعف دیگری برای مس ایجاد می‌شود. در آینده میزان مصرف مس در هر خودرو از ۴ کیلوگرم در شرایط فعلی به ۸۹ کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: تنوع بخشی به سبد محصولات متناسب با نیاز‌ها و الزامات بازار‌های داخلی و بین‌المللی از جمله برنامه‌های این شرکت در سال آینده است.

پس از سخنرانی مدیرعامل شرکت، حسابرس قانونی، گزارش حسابرسی صورت‌های مالی را قرائت کرد. بر اساس گزارش حسابرس قانونی، صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به نحو مطلوب، تهیه شده و اطلاعا لازم را نشان می‌دهد.

منبع: ماین نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده