تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۶۸۷۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس جهاددانشگاهی سمنان خبر داد:

اجرای طرح تولید «قطعات حفاری معادن غیر نفتی» در سمنان

‌می‌متالز - رییس جهاددانشگاهی استان سمنان در تشریح برنامه‌ها و طرح‌های فناورانه این نهاد در سال جاری گفت: در حوزه معادن و شیمی ۳ طرح تولید مالچ طبیعی، تولید کود ارگانیک و تولید قطعات حفاری معادن غیر نفتی به عنوان کار ویژه در حوزه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان در حال انجام است.

به گزارش می‌متالز، علی منصفی راد رییس جهاددانشگاهی سمنان در آستانه ۱۶ مرداد، چهل و دومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی به‌فرمان امام خمینی (ره) با بیان اینکه مأموریت طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه با تدبیر و دوراندیشی مقام معظم رهبری و اعتقاد راسخ معظم له به جهاددانشگاهی از سال ۹۷ به این نهاد انقلابی ابلاغ شده است، گفت: طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان سمنان در ۴ حوزه تولید و خدمات دانش‌بنیان بر پایه دو رکن اصلی و مهم شعار امسال یعنی اشتغال آفرین و دانش‌بنیان تدوین شده و اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در جهاددانشگاهی استان سمنان مصمم هستیم تا طرح‌ها و برنامه‌های خود را با دو ویژگی اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان در سطح کشور، استان و منطقه طرح‌ریزی و اجرا کنیم، جهاددانشگاهی همواره یک سازمان پیشرو در تحقق شعار سال بوده است و جهاددانشگاهی استان از تمام ظرفیت و پتانسیل خود در این راستا بهره خواهد گرفت.

رییس جهاددانشگاهی سمنان افزود: برنامه‌ها و مأموریت‌های ویژه و مناسبی در حوزه تولید و خدمات دانش‌بنیان با هدف توسعه و پیشرفت استان در این حوزه‌ها تدوین و اجرایی شده است، طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان در ۴ حوزه پزشکی و زیست‌فناوری، معادن و شیمی، دام سبک و همچنین مراکز نوآوری و شکوفایی تهیه و در حال اجرا است.

منصفی راد ادامه داد: در حوزه پزشکی و زیست‌فناوری، مرکز درمان ناباروری، درمانگاه دیابت (مرکز جامع‌ترمیم زخم) و خدمات حوزه مهندسی بافت (در ذیل مرکز جامع زخم) در حال اجرایی شدن است، در حوزه معادن و شیمی نیز سه طرح تولید مالچ طبیعی، تولید کود ارگانیک و تولید قطعات حفاری معادن غیرنفتی به‌عنوان کار ویژه در حوزه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان در حال انجام است.

وی اذعان داشت: هدف‌گذاری ما در حوزه پزشکی و زیست‌فناوری، انتقال دانش فنی در زمینه درمان ناباروری از طریق سلول‌های بنیادی با همکاری پژوهشگاه ابن‌سینا و رویان، تعیین جنسیت و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی پیش از لانه گزینی جنین، تولید محصولات غضروف، پوست‌واستخوان با کاربرد‌های ارتوپدی، زخم پوش‌ها و دندانپزشکی، تولید محصولات مهندسی بافت جهت ترمیم انواع زخم‌های مزمن و ... و در طرح‌های مربوط به حوزه معدن و شیمی نیز مقابله با تحریم‌ها و حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز از کشور و تولید به‌صرفه و تأمین نیاز‌های داخل کشور در حوزه تأمین قطعات مغزگیری دستگاه‌های حفاری معادن غیرنفتی است.

رییس جهاددانشگاهی سمنان تأکید کرد: در حوزه دام سبک نیز با عنایت به مصوبه سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان با عنوان طرح ملی قطب دام‌پروری شهرستان مهدی‌شهر، ایجاد مرکز به نژاد دامی (زیست‌فناوری دام سبک) و ایجاد ایستگاه اصلاح نژاد قوچ سنگسری به‌عنوان دو طرح فناورانه در استان سمنان در حال اجرا است.

منصفی راد ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی گوسفندان سنگسری با به‌کارگیری روش هسته بسته، طرح فناورانه کلان ملی "اصلاح نژاد دام سبک" و دستیابی به قوچ و میش‌های خالص اصلاح‌شده نیز از جمله هدف‌گذاری و ویژگی بارز طرح فناورانه در حوزه دام سبک است.

وی مراکز نوآوری و شکوفایی را یکی دیگر از حوزه‌های زیست‌بوم نوآوری این نهاد ذکر کرد و از فعالیت ۴ مرکز نوآوری و شکوفایی در این نهاد خبر داد و گفت: مرکز نوآوری و شکوفایی نرم‌افزار‌های مبتنی بر تلفن همراه و تبلت، مرکز نوآوری و شکوفایی طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، مرکز نوآوری و شکوفایی مواد و تجهیزات پزشکی و مرکز نوآوری و شکوفایی دام‌پروری و صنایع تبدیلی در جهاددانشگاهی استان در حال فعالیت هستند و تعداد ۱۰ تیم فناور در این مراکز مشغول به طراحی و اجرای ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیان است.

منصفی راد با بیان اینکه طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی در راستای مأموریت‌های کلان جهاددانشگاهی به تصویب رسیده است، افزود: طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را فراهم می‌کند، با اجرایی شدن کامل این طرح‌ها، بالغ‌بر ۶۰ تا ۷۰ نفر اشتغال فراهم می‌شود.

منبع: جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده