تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۶۸۷۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی سمنان چگونه مانع خام فروشی مواد معدنی می‌شود

‌می‌متالز - رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: طرح‌های فناورانه این مجموعه جلوی خام فروشی مواد معدنی را می‌گیرد و به گسترش پوشش گیاهی بیابان کمک خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، سمنان استانی پهناور در قلب کویر ایران با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری و گردشگری است.

امروزه در سراسر دنیا برای ثروت آفرینی و توسعه همه‌جانبه تمرکز بر ظرفیت‌های بومی و محلی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است، رویکردی که مسئولان امر باید بیش از پیش بدان توجه کنند تا توسعه شکل بگیرد.

با توجه به بهره‌مندی استان سمنان از دو ظرفیت مهم در حوزه صنعت و معدن نیاز است موانع و مشکلات پیش روی بهره‌وری از این ظرفیت‌ها برداشته شود که از جمله آن‌ها خام فروشی مواد معدنی است.

خام فروشی مواد معدنی بدون فرآوری هدر دادن ثروت ملی است؛ ذخایری که ارزآور هستند و فرآوری آن‌ها کمترین وابستگی به خارج از کشور را دارد و تأثیر تحریم بر آن‌ها کمتر بوده است؛ بنابراین با اتخاذ تدابیری عملی و جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌توان این دغدغه را برطرف کرد.

استان سمنان با برخورداری از ذخایر غنی و متنوع معدنی و بهره‌برداری حدود ۴۰ نوع ماده معدنی، دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم، رتبه سوم در تولید زغال‌سنگ و کرومیت و یکی از سه استان برتر کشور در تولید زغال‌سنگ است.

این استان بزرگ‌ترین ذخایر زئولیت، گچ، نمک و سلستین را در کشور دارد می‌گوید استان سمنان را می‌توان پایتخت نمک و گچ ایران و جهان نامید. ۶۰ درصد نمک موردنیاز کشور و همچنین ۴۰ درصد از گچ موردنیاز کشور از معادن استان سمنان تأمین می‌شود و ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت، ۲۰ درصد کرومیت، ۴۰ درصد سولفات سدیم کشور از معادن استان سمنان استخراج می‌شود.

علی منصفی‌راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان سمنان گفت: این‌ها مزیت‌های برجسته‌ای هستند که باید به نحو مطلوبی از آن‌ها در راستای اشتغال آفرینی و توسعه ثروت از آن‌ها بهره‌گیری شود.

وی با اشاره به اولویت‌های مهم و اساسی جهاد دانشگاهی در مسیر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در استان سمنان گفت: طرح‌های فناورانه تولید کود ارگانیک بر پایه مواد معدنی و مالچ معدنی در راستای جلوگیری از خام فروشی و گسترش و توسعه پوشش گیاهی بیابان در مرحله تولید نمونه و راه‌اندازی خط تولید قرار دارد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی خط تولید این طرح‌های فناوری در استان سمنان نیازمند تأمین اعتبار است گفت: در صورت راه‌اندازی خط تولید این ۲ طرح برای ۷۰ نیروی نخبه و دانش‌آموخته به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با اشاره به انجام اقدامات مؤثر در حوزه مهندسی معادن نیز گفت: طرح تولید ۶ قطعه ضروری حفاری معادن در حوزه مهندسی معدن در مرحله بررسی و تولید اولیه قرار گرفته است.

منصفی راد عنوان کرد: طرح مطالعاتی ایجاد قطب دامپروری مهدی‌شهر پیش از سفر دوم رئیس‌جمهور به استان سمنان تکمیل می‌شود گفت: تا کنون ۶۵ درصد از مطالعات در این خصوص انجام شده است و در صورت برآورد اعتبارات لازم و جذب آن این طرح مطالعاتی تحویل استانداری سمنان می‌شود.

وی از احداث طرح به نژاد دامی در ساختمانی با مساحت یک هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این طرح با محوریت تولید گوسفند نژاد سنگسری و افزایش بهره‌وری تولید گوشت و مشتقات دامی انجام می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با اشاره به مقاوم بودن نژاد گوسفند سنگسری در برابر کم‌آبی اضافه کرد: طرح به نژاد دامی پس از تهیه تجهیزات در هفته دولت سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

منصفی راد از دیگر برنامه‌ها و اولویت جهاد دانشگاهی را ایجاد مجتمع‌های دامپروری و ایستگاه اصلاح نژاد عنوان کرد گفت: حوزه مأموریت‌های جهاد دانشگاهی محدود و منحصر در چند فعالیت خاص نیست و نمونه آن ورود این مجموعه در مباحث بهداشتی و درمانی است.

وی با اشاره به ایجاد پژوهشگاه‌های رویان و ابن‌سینا توسط جهاد دانشگاهی کشور گفت: ما نیز مجوز تأسیس درمانگاه ناباروری استان سمنان را اخذ کرده این که این درمانگاه در منطقه دربند مهدی‌شهر با احداث ساختمان یک هزار و ۲۰۰ مترمربعی تأسیس شده و پس از تکمیل تجهیزات آماده بهره‌برداری خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با اشاره به اینکه با راه‌اندازی درمانگاه ناباروری استان سمنان نیاز ۸۰ درصد از بیماران و درمان آن‌ها پاسخ داده خواهد شد گفت: درمان ناباروری در این درمانگاه‌ها در سه سطح تشکیل پرونده، ارجاع بیماران به مرکز درمانی تهران، درمان با تجویز دارویی و آی وی اف انجام می‌شود.

منصفی راد همچنین از دریافت مجوز راه‌اندازی درمانگاه دیابت در سمنان خبر داد و گفت: این درمانگاه در میدان هفت‌تیر سمنان با محوریت ترمیم زخم، مشاوره و روانشناسی، درمان پزشکی و درمان زخم‌های ناشی از سوختگی در حال احداث است و درمان زخم نیز با استفاده از سلول‌های بنیادی و پانسمان بیولوژیک انجام می‌شود و قطع عضو صورت نمی‌گیرد.

وی در مورد اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در استان سمنان نیز گفت: ظرفیت استان در اجرای این طرح یک هزار و ۳۰۰ نفر است که تا به امروز یک هزار و ۲۰۰ نفر جذب و ۹۰۰ شبکه ارزش تولید شده است.

در سالی که به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی از سوی رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده است؛ قطعاً توجه به پیوند روزافزون دانشگاه‌ها با این عنوان بسیار حائز اهمیت است که بر اساس آنچه از سوی رئیس جهاد دانشگاه استان سمنان گفته شد گام‌های مؤثری در راستای تحقق شعار سال برداشته شده است؛ اقداماتی که به گفته وی برای نهایی شدن و تکمیل و تسریع در روند آن نیازمند حمایت همه‌جانبه و تأمین اعتبارات لازم است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده