تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۲۵۱۵
رئیس جهاد دانشگاهی سمنان خبرداد:

تولید ۶ محصول دانش بنیان و فناورانه در سال جاری

‌می‌متالز - رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از تولید ۶ محصول دانش بنیان در قالب طرح فناورانه در سالجاری خبر داد و گفت: ۶ طرح فناورانه و دانش بنیان توسط محققین و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان، در حوزه معدن و خدمات تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ارائه شده است که در این بین دو طرح فناورانه، به عنوان طرح شاخص ملی از سوی جهاددانشگاهی کشور انتخاب شده است.

به گزارش می‌متالز، علی منصفی راد امروز ۱۰ مرداد، در جلسه توسعه اقتصاد دانش بنیان استان سمنان که با حضور استاندار سمنان برگزار شد، افزود: دو طرح فناورانه شامل کود گرانول آهسته-رهش حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی جهت اصلاح بستر و کاهش شوری خاک و تولید مالچ معدنی زیست سازگار به منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگرد، نمونه‌های اولیه این محصولات تهیه و تولید شده و مقدمات تولید انبوه آنان نیز فراهم شده است.

منصفی راد ادامه داد: ۴ طرح جدید دانش بنیان و فناورانه در حوزه محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی بر پایه مواد معدنی که از مزیت‌ها و ظرفیت‌های غالب استان سمنان است در سال ۱۴۰۲ سال مهار تورم و رشد تولید تهیه شده و اجرا می‌شود.

منصفی راد اظهار کرد: طرح تولید زئوتیمول (افزودنی خوراک دام)، طرح فرآوری پوست سبز پسته، طرح اتوفنوتایپینگ (رکورد گیری وزن دام در فرآیند اصلاح نژاد) و طراحی و ساخت سنسور‌های هوشمند اندازه گیری رطوبت خاک از جمله این طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان سمنان است.

وی افزود: طرح‌های فناورانه و دانش بنیان در حوزه محیط زیست شامل طراحی و ساخت فیلتر‌های تصفیه هوا بر پایه مواد معدنی جهت کاهش آسیب‌های آلودگی هوا در کشور، در حوزه کشاورزی تولید خوراک دام سبک و سنگین بر پایه مواد معدنی و طراحی و ساخت سنسور‌های اندازه گیری رطوبت خاک مناطق کویری جهت جلوگیری از مصرف زیاد آب در کشاورزی برای سالجاری پیش بینی شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین از ارائه یک طرح ملی با عنوان مرکز تجاری سازی نانوتکنولوژی و پزشکی بازساختی جهاددانشگاهی استان سمنان با همکاری پروفسور سیف علیان یکی از دانشمندان این حوزه مقیم کشور انگلستان خبر داد و گفت: توسعه و تجاری سازی اندام‌های انسان با استفاده از مواد نانوکامپوزیت مبتنی بر گرافن و فناوری سلول‌های بنیادی در این طرح انجام می‌شود.

منصفی راد افزود: در این بین دو طرح فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه اصلاح نژاد دام به عنوان طرح ملی از سوی جهاددانشگاهی کشور انتخاب شده است و امیدواریم در سالجاری و با حمایت مسوولین ان شاءالله طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان وارد مرحله تجاری سازی و تولید شود، چون سمنان یک استان با ظرفیت معدنی است و جهت جلوگیری از خام فروشی و ... طرح‌های جهاد دانشگاهی سمنان بر اساس مزیت غالب این استان تهیه و اجرا می‌شوند.

منبع: جهاد دانشگاهی واحد استان سمنان

عناوین برگزیده