تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۹۸۲۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رویداد فینوتکس و تامین‌مالی زیست بوم دانش بنیان در بازار سرمایه

‌می‌متالز - توسعه اقتصاد دانش بنیان در دهه اخیر از موضوعی اختیاری و انتخابی به یک ضرورت برای رشد پایدار اقتصاد بدل شده‌است. فرابورس ایران به‌عنوان بورسی که در ایجاد سازوکار و ساماندهی تامین‌مالی بنگاه‌های دانش بنیان همواره پیشقدم بوده، در سال‌جدید با سرعت و دقت بیشتری در مسیر حمایت از زیست بوم تامین‌مالی این حوزه قرار گرفته‌است.

به گزارش می‌متالز، با همین هدف فرابورس ایران سال‌١٤٠١ را با پذیرش یک صندوق جسورانه به ارزش ٥٠٠‌میلیارد‌تومان به پایان رساند و سال‌جدید را نیز با پذیرش یک شرکت دانش بنیان در حوزه غذایی آغاز کرد و امید است این اتفاق مقدمه‌ای برای یک سال‌خوب در پذیرش شرکت‌های دانش بنیان باشد. فرابورس ایران مجموعه‌ای متنوع از ابزارها، نهاد‌ها و بازار‌ها را در بازار سرمایه نظیر بازار‌های اول و دوم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی، سکو‌های تامین‌مالی جمعی و بازار دارایی فکری فراهم کرده تا بتواند به صورت کامل به اکوسیستم حوزه نوآوری و فناوری و تامین‌مالی این حوزه خدمات رسانی کند. در حال‌حاضر ۱۰‌درصد از شرکت‌هایی که سهامشان در بازار‌های اصلی فرابورس معامله می‌شود، «دانش بنیان» هستند. همچنین ۲۱صندوق جسورانه و خصوصی در این رکن بازار سرمایه فعالند و سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰‌میلیارد‌تومانی را به خود تخصیص داده‌اند.

درخصوص سکو‌های تامین‌مالی جمعی نیز که ابزاری برای تامین‌مالی دانش بنیان‌هاست، در حال‌حاضر ۱۸ سکو دارای مجوز فعالیت از فرابورس هستند. در این میان از آنجا که تامین‌مالی بنگاه‌های نوآور و فناور حلقه مفقوده زنجیره توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است، بر گزاری رویداد بین‌المللی تامین‌مالی نوآوری و فناوری تحت‌عنوان فینوتکس در اردیبهشت ماه می‌تواند به حذف این حلقه در مسیر تبدیل دانش به ثروت کمک کنند. فرابورس ایران نیز به‌عنوان یکی از بازیگران مهم در عرصه تامین‌مالی زیست بوم نوآوری، همسو با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این رویداد حضور و مشارکت فعال خواهد داشت. امیدواریم بر گزاری فینوتکس با همکاری تمامی فعالان عرصه تامین‌مالی نوآوری، زمینه ساز و محرک فرهنگ‌سازی گسترده برای گذار از روش‌های کلاسیک به سمت روش‌های نوین و پایدار تامین‌مالی در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

محمدعلی شیرازی/ مدیرعامل فرابورس ایران

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده