تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۹۰۹
کد خبر: ۲۷۴۰۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد اقلید پارس در گفتگو با می‌متالز:

کمبود مواد اولیه را قبول ندارم/ پهنه‌های معدنی باید آزاد شود/ پیشرفت ۴۰ درصدی مهندسی پروژه فولاد «اقلید پارس»

می متالز - «فولاد اقلید پارس» با سهام داری ۵۱ درصد شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، ۳۱ درصدی چادرملو و ۱۹ درصدی ایریتک کار خود را از بهمن سال گذشته به صورت رسمی شروع کرده است.

به گزارش می‌متالز، «رضا شریفی» مدیرعامل شرکت «فولاد اقلید پارس» معتقد است این پروژه در مدت ۲۴ ماه اجرا و اشتغالزایی بسیار خوبی برای منطقه به همراه دارد. از سویی دیگر این پروژه به دلیل تعهد چادرملو نگرانی‌ای در زمینه تامین مواد اولیه ندارد. در ادامه مشروح گفت و گوی «می متالز» با شریفی را می‌خوانید:

در حال حاضر فولاد اقلید پارس چند درصد پیشرفت داشته است؟

فولاد اقلید پارس با سهام داری ۵۱ درصد شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، ۳۱ درصدی چادرملو و ۱۹ درصدی ایریتک کار خود را از بهمن سال گذشته به صورت رسمی شروع کرده است. پس از اخذ مجوز تاسیس اقدامات شروع شد و پس از انتخاب مشاور مادر و تهیه اسناد مناقصه در ۲۸ خرداد سال جاری قرارداد اجرای EPC پروژه با ایریتک امضا شد. زمان بندی اصلی پروژه ۳۱ ماهه بود، اما پیمانکار برای اتمام پروژه در ۲۴ ماه اعلام آمادگی کرد. در واقع اولین پروژه‌ای است که ۲۴ ماهه تمام می‌شود. این پروژه با ظرفیت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن با تکنولوژی میدرکس است. دوستان ما در ایریتک کارگاه را از فروردین ماه مجهز کردند و در حال حاضر اقدامات زیرساختی و حفر کوره و آماده سازی فونداسیون کوره در حال انجام است. ما از نظر مهندسی ۴۰ درصد و از نظر فیزیکی حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته ایم. طبق سیاست هیات مدیره خوشبختانه مسائل زیرساختی حل شده است و انشعابات برق و آب هم گرفته شده است. همچنین تفاهم نامه تامین پساب نیز با مسوولان مربوطه امضا شده است. امیدوار هستیم با شرایطی که وجود دارد بتوانیم پروژه‌ای مثال زدنی در کشور ایجاد کنیم.

تا چه اندازه در راه اندازی این کارخانه از توانمندی‌های ساخت داخل استفاده می‌کنید؟

با توجه به منویات سهامداران محترم و دستور کتبی دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل «ومعادن» و تصمیم هیات مدیره، در اسفندماه سال گذشته با شرکت دانش بنیان «پیشگامان صنعت» درباره بومی سازی قلب پروژه یعنی کمپرسورها، قراردادی امضا کردیم. این شرکت ۶ کمپرسور را مهندسی معکوس کرده است و با بالاترین راندمان در حال فعالیت است. با توجه به شعار سال، اعتقاد ما این است که از حد شعار خارج شده و به مرحله عمل برسیم. به همین دلیل فراخوان رسمی زده ایم برای شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، اما مغفول مانده اند تا بتوانند مدارک خود را ارائه دهند. تاکید ما به پیمانکار این است که حداکثر استفاده از بومی سازی انجام شود. خوشبختانه اتفاقات خوبی در این بخش در حال وقوع است که اخبار آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.

پیش بینی شما از اشتغالزایی این پروژه به چه میزان است؟

ما در مورد اشتغالزایی در دو بخش زمان نصب و راه اندازی و بهره برداری را خواهیم داشت. در بخش اول طبق برنامه زمانبندی شده ۷۰۰ تا هزار نفر به صورت روزانه مشغول هستند. همچنین با راه اندازی پروژه حداقل ۲۳۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که اساس اجرای این پروژه استفاده از نیرو‌های بومی در سطح شهرستان و استان است. به دلیل ضریب بیکاری ما از ابتدای کار از رییس دانشگاه صنعتی استان دعوت کردیم تا با دانشگاه یکی باشیم. امروز تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه‌های علمی کاربردی و آزاد امضا شده تا نیرو‌های تخصصی آموزش داده شوند و رشته‌های مورد نیاز ما را ایجاد کنند. همچنین با فنی حرفه‌ای هم همکاری خواهیم داشت تا نیرو‌های مورد نیاز را از شهرستان تامین کنیم.

آیا این پروژه دوستدار محیط زیست خواهد بود؟

چاره دیگری وجود ندارد. در این حوزه دیگر نمی‌توان پروژه‌ای را اجرا کرد که به محیط زیست آسیب وارد کند. در واقع باید این پروژه در رشد و تکمیل چرخه‌های زیست محیطی نیز فعالیت داشته باشد. یکی از اقداماتی که صورت گرفته آن است که ما اولین شرکتی هستیم که در حوزه پساب قرارداد بسته و قرار است پساب شهر اقلید را به آب صنعتی تبدیل کنیم. این اتفاق قبل از زمان بهره برداری انجام می‌شود. با هماهنگی‌هایی که با سازمان‌های مربوطه انجام گرفته است، بخش عظیمی از زمین‌های بایر اطراف پروژه را با برنامه جدی جنگل کاری خواهیم کرد و حتما این فضای سبز از کارخانه ما بزرگ‌تر خواهد بود و این کار به موازات پروژه در حال اجرا است.

با توجه به بحران مواد اولیه، نظر شما در این زمینه چیست؟

بر خلاف صحبت‌های حاشیه‌ای بنده اعتقادی به کمبود مواد اولیه ندارم، زیرا اصالت بنده وزارت صمتی است و می‌دانم در حوزه معدن بسیار عقب هستیم و هنوز به عمق نرسیده ایم. مشکل اصلی ما فریز کردن منابع معدنی یعنی پهنه‌ها است که باید آزد و تعیین تکلیف شود. زمانی می‌توان به شما پاسخ داد که پهنه‌های معدنی آزاد شده و اکتشاف روی آن‌ها انجام شود. چرا ما باید به سراغ کشور‌های مجاور برویم در حالی که برای منابع موجود در کشور برنامه‌ای نداریم. خوشبختانه دو هلدینگ ما در حوزه اکتشاف فعالیت‌های خوبی داشته اند. ما اصراری نداریم بخش خصوصی یا دولت باشد تنها باید آزاد سازی انجام شود. خوب است بدانید به زودی تولید آهن اسفنجی ما مازاد خواهد شد و باید برای صادرات برنامه ریزی کرد. ما در این پروژه لاینی برای بریکت سرد داریم تا اگر زمان اجرا کمی تاخیر داشته باشد، اما تولید داشته باشیم. ما در زمینه مواد اولیه به دلیل تعهد چادرملو نگرانی نداریم، اما با شرکت‌های منطقه هم رایزنی‌هایی داشته ایم تا باقی مواد را از این مسیر تامین کنیم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده