تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۷۴۰۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مزایا و معایب معدن‌کاری دیجیتال چیست؟ / موانع بر سر راه هوشمندسازی معادن

‌می‌متالز - نمایشگاه معدن‌کاری دیجیتال امروز آغاز به کار کرد و تا ۲۳ شهریور ادامه دارد. دیجیتالی‌شدن معادن می‌تواند تحولی عظیم در صنعت و معدن کشور ایجاد کند، اما موانعی بر سر راه این هوشمندسازی قرار دارد. علاوه بر آن معدن‌کاری دیجیتال در کنار مزایای بی‌شمار از عیب هم خالی نیست.

به گزارش می‌متالز، به تازگی زمزمه‌هایی از معدن‌کاری دیجیتال و هوشمندسازی معادن در ایران به گوش می‌رسد. معدن‌کاری دیجیتال به اطلاعات، اتوماسیون و تکنولوژی اشاره می‌کند که برای کمک به افزایش کارآیی، تقویت ایمنی و کاهش هزینه‌های عملیاتی در طول فرآیند استخراج معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اساساً معادن هوشمند، معادنی هستند که تجهیزات کلیدی آن‌ها از طریق سنسور‌های تعبیه شده، دیجیتالی شده است و اطلاعات را از طریق یک شبکه بی‌سیم به یک سیستم مرکزی انتقال می‌دهند.


موانع دیجیتالی‌شدن معادن

با اینکه معادن هوشمند روز به روز در حال گسترش هستند، اما بدون شک تا همه‌گیر شدن فاصله زیادی دارند. یکی از دلایل این مساله وجود موانع مختلف برای سازگار شدن با فناوری جدید در بخش معدن‌کاری است. از طرفی معادن اصولاً جدا از هم کار می‌کنند و در رقابت با یکدیگر هستند. پس معادنی که با یک شرکت کار می‌کنند در زمینه امنیت، بهره‌وری و دیگر موارد مجبور به رقابت می‌شوند.

سیاست‌های داخلی و عدم همکاری بین شرکت‌های معدنی مانع اجرای فناوری‌های جدید می‌شود. این مهم نیازمند هماهنگی از سوی همه شرکت‌ها به منظور تسهیل یکپارچه‌سازی و نوآوری‌های سیستمی است. از آنجایی که معادن مستقل رقابتی هستند، برای هر کدام از آن‌ها باید امکانات و تکنولوژی لازم را در سطح رضایت‌بخشی فراهم کرد.

علاوه بر مساله رقابت‌پذیری، پیمانکاران معدن معمولاً به خدمات ابری (cloud services) و اینترنت اشیا (IoT) بی‌اعتماد هستند، زیرا به طور کلی دیدگاه بسیار محافظه‌کارانه و امنیتی نسبت به اطلاعات معادن خود دارند. هر چند تجربه‌های نامطلوب قبلی و ضعف در این سیستم‌ها در کنار حساسیت و الزام امنیت بالای معدن‌کاری نیز در این بی‌اعتمادی تاثیر بسزایی داشته.

معدن‌کاری یک صنعت قدیمی است و سرمایه‌گذاری در این صنعت با ریسک حداقلی انجام می‌شود. یعنی جذب سرمایه برای ورود تکنولوژی جدید به این صنعت باید با تضمین بازگشت سرمایه همراه باشد و همین مساله خود به یک مانع در روند دیجیتالی شدن معادن بدل شده. اما آن‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌مند می‌شوند.


مزایای هوشمندسازی معادن

بر اساس اطلاعات وبسایت world sensing، از مزایای هوشمندسازی معادن می‌توان به کاهش هزینه‌های عملیاتی اشاره کرد. نظارت بی‌سیم و از راه دور بر معادن می‌تواند نسبت به وسیله‌های نظارتی سنتی هزینه بسیار کمتری داشته باشد؛ بنابراین با وجود سیستم انتقال داده هوشمند در هزینه‌های نیروی کار انسانی صرفه‌جویی می‌شود. همچنین هزینه‌های کابل‌کشی و نگه‌داری از آن‌ها نیز خود به خود حذف خواهند شد.

با هوشمندسازی معادن نه تنها کنترل آمار و اطلاعات آسان‌تر می‌شود، بلکه می‌توان وسایل حمل و نقل را نیز از راه دور هدایت و حتی برای تعامل خودکار هر دو این‌ها برنامه طراحی کرد.

امنیت کارگران معدن با وجود شرایط کاری بسیار خطرناک، مساله فوق‌العاده حائز اهمیتی است. کارگران زیادی جان خود را حین کار در معادن از دست می‌دهند. هوشمندسازی معدن‌ها لزوم ورود کارگران به مکان‌های دور و با دسترسی سخت را کاهش می‌دهد و احتمال خطر جانی را کم می‌کند.

نصب و نگه‌داری تجهیزات دیجیتال مانند سنسور‌ها و جی‌پی‌اس‌ها آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از تجهیزات نظارتی قدیمی است. این تجهیزات همچنین در شرایط محیطی سخت دوام بالایی دارند و می‌توانند بدون آسیب دیدن یا اختلال در عملکرد، مدت‌های طولانی کار کنند. با وجود هوشمندشدن معادن می‌توان به ماندگاری طولانی تجهیزات نظارتی اطمینان داشت و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرد.


مشکلات معدن‌کاری دیجیتال

یکی از مواردی که باید در هوشمندسازی معادن به آن توجه داشت، حفظ امنیت داده‌های مربوط به عملیات است. از آنجایی که اطلاعات و تجهیزات معدن به صورت دیجیتال کنترل می‌شوند، امکان هک شدن آن‌ها توسط هکر‌ها و حمله سایبری وجود دارد. در چنین شرایطی علاوه بر افشای اطلاعات، نفوذ به سیستم‌های کنترل تجهیزات معدن می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

ممکن است به نظر برسد دستگاه‌هایی که با اینترنت اشیا کار می‌کنند، وظایف ساده‌ای بر عهده دارند. در حالی که فناوری‌های پیچیده زیادی در شکل‌دهی آن‌ها دخیل هستند. اگر این دستگاه‌ها داده‌های مهمی را به یک جریان کاری یا یک سیستم دیگر ارائه می‌دهند، پس امکان این وجود دارد که به طور منفی هر چیزی که به آن متصل است را تحت تاثیر قرار دهند.

اینترنت یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر هوشمندسازی معادن است. بسیاری از دستگاه‌ها برای کارکرد درست به جریان مداوم برق یا اتصال اینترنت وابسته هستند. هنگامی که یکی از این موارد قطع شود، دستگاه نیز خاموش و عملکرد هر چیزی که به آن متصل است مختل می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده