تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۷۴۱۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

لزوم بازنگری جدی بر اسناد بورس کالا

‌می‌متالز - یک فعال حوزه فولاد می‌گوید مسئولان باید اسناد سازمان بورس کالا را هم‌مانند فولاد مبارکه، مورد بازنگری قرار دهند.

به گزارش می‌متالز، حسین نایب درختان در خصوص نحوه تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا بیان کرد: قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا به صورت دستوری انجام می‌شود و پیشنهاد بنده این است که برای بهتر شدن فرایند قیمت‌گذاری در بورس کالا، این یازده درصد اختلافی که بین محصول شمش و میلگرد اعمال شده را تفکیک کنند.

به گفته وی، چون در روند تولید محصول‌نهایی از شمش، تنها ۹۴ درصد به صورت استاندارد مورد بهره قرار می‌گیرد و ۶ درصد باقی مانده نیز به اکسید، نرمال و ضایعات تبدیل می‌شود.

معاون بازرگانی صنایع آذر فولاد امین معتقد است که بورس کالا باید این یازده درصد اختلاف شمش و میلگرد را برمبنای قیمت شمش معامله شده، محاسبه کند و در این رابطه نیز تصریح کرد: در صورت انجام این فرایند، به اعمال تغییرات ۳ درصدی نیز نیازی نیست.

همچنین در این یازده درصد، همه هزینه‌های تولید اعم از کرایه حمل‌ونقل، اکسید کالا، حقوق کارگران، هزینه‌های آب، برق و گاز مورد لحاظ قرار گیرد. مجموع این عوامل است که منجر به رضایت تولیدکنندگان می‌شود.

در این زمینه بهتر است که وضعیت بورس کالای ایران بعد از سال ۹۷، مورد بررسی قرار گیرد و اختلاف قیمتی شمش و میلگرد معامله شده در بورس کالا و همچین بهای به دست آمده برای تولیدکننده واقعی مورد حسابرسی واقع شود. واحد‌هایی که به عرضه شمش مکلف‌اند نیز به هیچ وجه کالاهایشان را از بورس خریداری نمی‌کنند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده