تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۵۶
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۷۴۲۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق قم در دیدار با سفیر برزیل در تهران:

شرایط توسعه روابط اقتصادی فراهم است

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، با اشاره به مبادلات تجاری ایران و برزیل و ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، گفت: شرایط برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، به خصوص در حوزه کشاورزی، فراهم است. ابوالفضل خاکی افزود: آمار مبادلات تجاری با برزیل در دوسال اخیر نشان می‌دهد که میزان واردات حدود ۵۵۴میلیون دلار و میزان صادرات حدود ۱۸۰میلیون دلار بوده است که این امر بر توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور دلالت دارد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم در جلسه فعالان اقتصادی استان قم با سفیر برزیل در تهران، با اشاره به کالا‌های مبادله‌شده میان ایران و برزیل، بیان کرد: استان قم در حوزه روغن زیتون، محصولات شیمیایی، کفش، صنایع فولادی، لوازم خانگی، صنایع پلاستیک، صنایع وابسته پتروشیمی، صنایع سلولزی و محصولات کشاورزی ظرفیت تجاری قابل توجهی دارد که در تجارت با برزیل می‌تواند مدنظر قرار گیرد. خاکی همچنین وجود بیش از ۲۷۰۰واحد تولیدی بزرگ و کوچک در استان قم را فرصت خوبی برای تامین نیازمندی‌های کشور برزیل دانست و گفت: ظرفیت استان قم در تامین نهاده‌های دامی و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک بین تجار دو کشور در حوزه کشاورزی فرصت خوبی را برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور فراهم آورده است.

رئیس اتاق قم همچنین با اشاره به مباحث گردشگری استان قم، وجود معادن غنی در این استان را بستر مطلوب دیگری در حوزه سرمایه‌گذاری برشمرد و تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی استان، امکان شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی میان دو کشور را در برگزاری نمایشگاه و ایجاد پاویون‌های اختصاصی فراهم آورده است. او معتقد است که استان قم می‌تواند با استفاده از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی قم و ایجاد پاویون ایران در نمایشگاه‌های برزیل به شناسایی بهتر واحد‌های تولیدی قم بپردازد. در جریان این دیدار، لودمار گونسالوس آگیار نتو، سفیر برزیل در تهران نیز ضمن ابراز علاقه به برگزاری این جلسه، خواستار تداوم رایزنی‌های دوجانبه شد و گفت: نمایشگاه ویترینی توانمندی‌های اقتصادی استان قم نشان داد که ظرفیت بسیار مطلوبی در حوزه اقتصادی و ارتباط تجاری بین دو کشور وجود دارد. سفیر برزیل در تهران پیشنهاد داد که واحد‌های تولیدی و اقتصادی ایران، به خصوص استان قم، برای عرضه این توانمندی‌های عالی و شناساندن آن‌ها به تجار و بازرگانان برزیل در نمایشگاه‌های اختصاصی این کشور شرکت کنند. او ابراز امیدواری کرد که با توجه به ایجاد شرکت‌های اختصاصی در برزیل برای تسهیل روابط بین کشور‌ها و همچنین توانمندی‌های استان قم در زمینه تولیدات محصولات غذایی و سایر ظرفیت‌ها شاهد توسعه روابط بین دو کشور در سال‌های پیش رو باشیم. سفیر برزیل همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌ها در سال‌های اخیر نتوانسته است موانعی بر سر راه مبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد کند، افزود: تصمیمات جدی در سطح مقامات عالی هردو کشور برای گسترش و توسعه روابط گرفته شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده