تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۴۳۰
کد خبر: ۲۷۴۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ایران، نهمین کشور تولید‌کننده بریکت در جهان

می متالز - شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در سال ۱۳۸۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید. این کارخانه در منطقه ویژه صنعتی خلیج‌فارس و با فاصله ۲۰ کیلومتری از غرب بندرعباس واقع شده است.
ایران، نهمین کشور تولید‌کننده بریکت در جهان

به گزارش می متالز، محل ساخت کارخانه با توجه به قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی، نزدیکی به راه آهن، دسترسی به آب‌های آزاد و بندر، امکانات حمل‌ونقل جاده‌ای، نزدیکی به معادن سنگ‌آهن و گندله‌سازی گل‌گهر و تجهیزات بارگیری از این معادن، از موقعیت اقتصادی ممتازی برخوردار است. وجود این ویژگی‌ها در منطقه ویژه صنعتی خلیج‌فارس، باعث افزایش بهره‌وری و بازدهی تولیدات شرکت صبافولاد خلیج‌فارس شده است.

 

ایران نهمین تولیدکننده بریکت گرم در جهان

مرتضی یزدخواستی مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت صبافولاد خلیج‌فارس درباره وضعیت این کارخانه عنوان کرد: شرکت صبافولاد خلیج‌فارس متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است و این صندوق نیز متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. یزدخواستی در ادامه خاطرنشان کرد: واحد صبا فولاد خلیج‌فارس نخستین کارخانه تولید بریکت گرم ایران است. بریکت گرم در ایران به نام «اچ‌بی‌آی» است که یک مرحله پس از تولید آهن اسفنجی تولید می‌شود و گاهی در محاوره‌های عمومی این واحد جزو تولیدکنندگان آهن اسفنجی به‌شمار می‌رود. این کارخانه سال ۸۳ به‌طور رسمی کلید خورده است. البته واحدی شبیه این واحد در سواحل مکران برنامه‌ریزی شده است. وی در ادامه توضیح داد: در جهان تنها ۹ کشور بریکت گرم تولید می‌کنند که ایران جزو نهمین کشور تولیدکننده این محصول به‌شمار می‌رود. البته برخی کشورها یک تا دو کارخانه دارند که با احتساب کارخانه صبافولاد ایران، ۱۷ کارخانه این محصول را در جهان تولید می‌کنند.
مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس درباره ظرفیت این واحد تولیدی عنوان کرد: ظرفیت تولید کارخانه ۱.۵ میلیون تن در سال است، البته کل کارخانه برای ظرفیت ۵ میلیون تن در سال طراحی شده است. محل کارخانه در بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در کیلومتر ۱۳ اسکله شهید رجایی است. یزدخواستی در ادامه توضیح داد: آنچه این واحد تولید می‌کند درحقیقت نوعی آهن به‌شمار می‌رود و بالای ۹۸درصد آن به کشورهایی همچون ایتالیا، مالزی، عمان، قطر، عراق و هندوستان و... صادر می‌شود.

 

بریکت در رده آهن اسفنجی قرار دارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمایلی برای تامین نیاز داخل ندارید، عنوان کرد: واحد صبافولاد به این دلیل که نخستین تولیدکننده بریکت گرم است، هنوز در سازمان صنعت، معدن و تجارت کد خاصی برای ما تعریف نشده و در رده آهن اسفنجی قرار دارد. از این‌رو قوانین آهن اسفنجی برای محصول این واحد نیز حکم می‌کند. یزدخواستی با اشاره به قوانینی که در زمینه آهن اسفنجی ابلاغ شده بود، عنوان کرد: زمانی برای صادرات آهن اسفنجی محدودیت‌هایی ایجاد شد که این محدودیت‌ها برای بریکت نیز جاری شد اما مدتی است محدودیت‌های آهن اسفنجی برطرف شده و صادرات بریکت نیز آزاد شده است. مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس درباره تفاوت آهن اسفنجی با بریکت گرم توضیح داد: بریکت گرم درحقیقت همان آهن اسفنجی است، با مرغوبیت و شرایط نگهداری بهتر. زمانی‌که آهن اسفنجی تولید می‌شود، به صوت خود به خود مشتعل شده و آتش می‌گیرد، از این‌رو زمان جابه‌جایی باید گاز نیتروژن به آن اضافه شود تا مشتعل نشود و این موضوع هزینه‌بر است. بنابراین حمل‌ونقل آن چون با خطر همراه است، بیمه آن نیز گران‌تر تمام خواهد شد. از این‌رو در مقام مقایسه بین صادرات آهن اسفنجی و بریکت، هزینه‌های بریکت کمتر خواهد بود. دومین خاصیت بریکت گرم این است که ماندگاری بیشتری دارد.

 

دلایل نبود رغبت به مصرف داخلی بریکت

یزدخواستی با اشاره به این موضوع که میزان مصرف بریکت در داخل بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: به میزانی که در کشور بریکت تولید می‌شود، می‌تواند قابل‌استفاده قرار گیرد اما به چند علت واحدها تمایل به مصرف آن ندارند. وی در ادامه توضیح داد: از یک‌سو موضوع این است که کارخانه صبافولاد به تمام ظرفیت تولید خود نرسیده است.
از سوی دیگر، یکی از عوامل مهم در تامین مواد اولیه مسافت است و از آنجا که کارخانه در بندرعباس واقع شده، اگر واحدی بخواهد این محصول را از ما خریداری کند، هزینه حمل به آن اضافه خواهد شد. دوم اینکه بریکت به جای آهن اسفنجی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد چراکه نرخ بالاتری دارد.
مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس افزود: موضوع دیگر مربوط واحدهای فولادسازی است چراکه اگر واحدی بخواهد از بریکت استفاده کند، روش شارژ آن با آهن اسفنجی متفاوت است و از آنجا که بیشتر واحدهای فولادی به روش آهن اسفنجی کوره‌های خود را شارژ می‌کنند، دیگر تمایلی به استفاده از بریکت ندارند چراکه مصرف آهن اسفنجی در کشور سالانه به ۲۰میلیون تن می‌رسد اما واحد صبافولاد حدود ۱.۵ میلیون تن تولید دارد.
یزدخواستی تاکید کرد: آهن اسفنجی نرم مصرف داخل است که دارای یک نرخ مشخص است اما بریکت یک نرخ اضافه‌تری دارد. در کل این نرخ اضافه‌تر تمایل داخلی را نسبت به بریکت کاهش داده است، وگرنه امتناعی برای مصرف داخلی برای واحد ما وجود ندارد و با آغوش باز از مصرف‌کنندگان داخلی استقبال می‌کنیم.

 

طرح‌های توسعه‌ای صبافولاد مسکوت مانده است

وی همچنین درباره طرح‌های توسعه‌ای صبافولاد عنوان کرد: تا پیش از این قرار بود واحد فولادسازی نیز داشته باشیم که شمش یا اسلب تولید کند اما با توجه به طرح جامع فولاد، این طرح را متوقف کرده‌ایم چراکه قرار بر این است حجم زیادی از واحدهای فولادسازی به سمت استان هرمزگان بیاید، از این‌رو این طرح نیز مسکوت نگه‌داشته شده است. مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در پاسخ به این پرسش که آیا واحد فولادی قصد خرید این مجموعه را دارد، گفت: در زمان شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مهدی کرباسیان رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، نشستی برگزار شد که در آن عنوان شد فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان طرح‌های توسعه‌ای دارند و در آخرین جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که طرح‌های توسعه‌ای مشترک را با همدیگر انجام بدهیم.

عناوین برگزیده