تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۴۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا بانک‌ها بیشتر بنگاه‌داری می‌کنند تا پرداخت تسهیلات به مردم؟

‌می‌متالز - قائم مقام بانک مرکزی با تأکید بر ورود این بانک به اصلاح نظام بانکی، گفت: برای خروج بانک‌ها از بنگاه داری و واگذاری اموال مازادشان برنامه جدید داریم که طبق سند تحول دولت جلو می‌رویم.

به گزارش می‌متالز، اصغرابوالحسنی هستیانی که پرسید برخلاف تأکید بانک مرکزی بر پرداخت تسهیلات خرد، نگاهی به آمار و عملکرد بانک‌ها نشان میدهد که سهم سرمایه گذاری برخی بانک‌ها در املاک و مستغلات بسیار بالاتر از تسهیلات خرد پرداختی به مردم است، آیا بانک مرکزی برنامه‌ای برای برخورد با بنگاه‌داری بانک‌ها دارد؟ گفت: مجموع آمار بانک‌ها نشان مید‌هد که حدود ۱۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی در قالب تسهیلات خرد به اشخاص حقیقی و ۸۳ درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به اشخاص حقوقی پرداخت شده است.

وی افزود: بخشی از برنامه اصلاح نظام بانکی که یکی از برنامه‌های بانک مرکزی است، به همین موضوع می‌پردازد. ما دنبال این هستیم اموال مازاد و بنگاه داری بانک‌ها را کنترل کنیم و به تدریج به این هدف می‌رسیم.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: هدف اول ما کنترل نقدینگی، تورم و پایه پولی بود دومین هدف کنترل خلق نقدینگی بود که انجام شد، در سومین مرحله وارد اصلاح نظام بانکی می‌شویم که اصلاح نظام بانکی به کفایت سرمایه بانک‌ها، ناترازی‌های بانک‌ها، تسهیلات غیرجاری، اموال مازاد و خالص دارایی‌های بانک‌ها می‌پردازد.

وی در پاسخ به این سوال که در دوره‌های مدیریت قبل بانک مرکزی، بانک‌ها اولتیماتوم سه ساله برای واگذاری املاک مازاد و خروج از بنگاه داری داشتند آیا در این دوره طبق همان الگو عمل خواهید کرد یا برنامه جدیدی برای خروج بانک‌ها از بنگاه داری دارید؟ گفت: برنامه جدید برای اصلاح نظام بانکی داریم که طبق سند تحول دولت جلو می‌رویم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده