تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۷۴۵۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صفائی دلوئی:

تقویت اقتدار بانک مرکزی در مهار نقدینگی نقش موثری دارد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طی ۲۱ سال اخیر نقدینگی ۱۵۱ برابر شده که این امر موجب رشد نابرابری، فقر و شکاف طبقاتی می‌شود، گفت: مجلس یازدهم برای جلوگیری از تداوم این وضعیت قانون مربوط به بانک مرکزی را اصلاح کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد صفائی دلوئی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصادی، گفت:باید برخی بستر‌های قانونی موردنیاز برای تحقق پیشرفت همراه با عدالت فراهم شود. رشد ۸ درصدی اقتصاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده بود، اما طی ۲۰ سال اخیر این عدد به حدود ۰.۳۷ درصد یعنی کمتر از نیم درصد و حدود یک بیستم آنچه پیش‌بینی شده، رسیده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۴۰۰ طی ۲۱ سال رشد نقدینگی ۱۵۱ برابر شده است و این وضعیت موجب رشد نابرابری، فقر و شکاف طبقاتی می‌شود که مجلس یازدهم برای جلوگیری از این وضع قانون مربوط به بانک مرکزی را اصلاح کرد، امیدوارم شورای نگهبان نیز به زودی این مصوبه را تائید کند تا اتفاقی مبارک در این زمینه رخ دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به نقش مالیات در نظام اقتصادی، ادامه داد: در حال حاضر در ۱۹۰ کشور دنیا حتی نظام‌های سرمایه‌داری مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت می‌شود به طور مثال مردم در کانادا، انگلیس و آمریکا رقم قابل توجهی مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت می‌کنند این در حالی است که ما در ایران مالیات بر عایدی سرمایه نداریم به همین دلیل منابع کشور به سمت سوداگری و دلالی سوق پیدا کرده است.

وی با اشاره به تصویب شور دوم طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس، اضافه کرد: امیدواریم مالیات بر عایدی سرمایه که شامل زمین، مسکن، طلا، ارز و خودرو است در مجلس به تصویب نهایی برسد تا یک گام جدی به سمت هدایت منابع به سمت تولید، اشتغال و افزایش پیشرفت جامعه برداشته شود، زیرا با تحقق این مهم منابع از بخش سوداگری به سمت تولید می‌رود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده