تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۷۴۷۳۴
سرویس خبر : انرژی

افزایش دوباره قیمت گاز طبیعی در اروپا با نزدیک شدن به فصل زمستان

‌می‌متالز - قیمت گاز طبیعی در اروپا ۶.۶ درصد به خاطر عدم اطمینان نسبت به کافی بودن تلاش‌ها برای تسکین بحران انرژی در زمستان جهت جلوگیری از کمبود گاز، افزایش‌یافته است.

به گزارش می‌متالز، قیمت گاز طبیعی در اروپا پس‌از ۳ روز پیاپی کاهش دوباره افزایش یافت. تاجران مطمئن نیستند تلاش‌های این قاره برای تسکین بحران انرژی در زمستان جهت جلوگیری از کمبود گاز کافی باشد.

شاخص قیمت گاز در اروپا ۶.۶ درصد افزایش‌یافته است. این درحالی‌است که قیمت گاز طی روز‌های گذشته به پایین‌ترین رقم طی ۲ ماه گذشته رسیده بود. دولت‌های اروپایی میلیارد‌ها یورو برای اطمینان از عرضه کافی انرژی هزینه کرده‌اند.

آلمان به‌عنوان موتور اقتصادی اروپا به‌زودی شرکت بزرگ گاز یونیپر را ملی می‌کند. این کشور همچنین آماده تخصیص اعتبارات جدید برای خرید گاز می‌شود. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هم به‌دنبال قرارداد‌های جدید طی سفر خود به خاورمیانه در این هفته است.

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند بحرانی را که اقتصاد این منطقه را در آستانه رکود قرارداد مهار کند. انگلیس هم تلاش می‌کند قیمت خرده‌فروشی گاز را پائین بیاورد.

بازار از نزدیک پر شدن ذخایر گاز اروپا را نظاره می‌کند که در حال حاضر به ۸۶ درصد ظرفیت کلی رسیده‌است، یعنی کمی بالاتر از متوسط ۵ ساله. دراین‌بین، افزایش واردات گاز طبیعی مایع هم باعث پایین آمدن قیمت گاز نسبت به اوج ماه اوت شده‌است.

اما هنوز هم خطر اختلال بیشتر در عرضه گاز روسیه مخصوصاً در تنها مسیر باقی‌مانده یعنی از طریق اوکراین وجود دارد. سرمای سخت زمستان می‌تواند عرضه گاز را از این‌هم محدودتر کند.

تقاضای بالاتر برای گاز طبیعی مایع از سوی آسیا در فصل زمستان رقابت این قاره با اروپا جهت تامین گاز را افزایش داده و قیمت سوخت را بالاتر خواهد برد.

سال آینده میلادی سال سخت‌تری برای اروپا خواهد بود، چون بدون گاز روسیه برای پر کردن ذخایری که در زمستان خالی می‌شوند مشکل خواهد داشت.

شاخص گاز اروپا به ۱۹۴.۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده