تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۹۴۸
کد خبر: ۲۶۷۵۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعطیلی اقتصاد آلمان بدون گاز روسیه

‌می‌متالز - تحلیلگران بانک یو‌بی‌اس سوئیس اعلام کرده‌اند آلمان بدون گاز روسیه شاهد کاهش شدید تولید صنعتی خواهد بود که باعث رکود عمیق در این کشور شده و ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تا پایان سال جاری میلادی کم می‌کند.

به گزارش می‌متالز، در صورت قطع جریان گاز طبیعی روسیه، شرکت‌های صنعتی آلمان مجبور می‌شوند فعالیت‌های خود را کاهش دهند یا کاملاً متوقف کنند.

تیسن‌کروپ، بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی آلمان و همچنین شرکت بسف (BASF) بزرگ‌ترین شرکت صنایع شیمیایی دنیا هشدار داده‌اند بدون عرضه کافی گاز طبیعی مجبور می‌شوند کارخانه‌های خود را کاملاً تعطیل کنند و حتی متحمل خسارت‌های فنی بسیاری شوند.

مدیرعامل شرکت SKW، بزرگ‌ترین تولیدکننده آمونیاک در آلمان و یکی از عرضه‌کنندگان اصلی کود‌های شیمیایی در اروپا اعلام کرد بدون گاز روسیه مجبور است فورا تولید خود را از ۱۰۰ به صفر برساند.

این هشدار‌ها در بحبوحه بی‌ثباتی عرضه گاز روسیه اتفاق افتاده‌است. شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز از خط لوله نورد استریم ۱ را ۶۰ درصد در ماه گذشته به‌خاطر مسائل فنی ناشی از تحریم‌های ضدروسی پائین آورد. این خط لوله در حال حاضر به خاطر تعمیرات و نگهداری سالیانه کاملاً متوقف‌شده و قرار است این تعطیلی تا ۲۱ ژوئیه ادامه یابد. اما بسیاری در آلمان و اتحادیه اروپا نگرانند جریان گاز از این خط لوله هرگز ازسرگرفته نشود.

برخی شرکت‌ها امیدوارند بتوانند در صورت نبود گاز روسیه، از سوخت‌های جایگزین مثل زغال‌سنگ استفاده کنند. اما صنعت شیمیایی آلمان تخمین زده تنها ۲ تا ۳ درصد از مصرف گاز را بتوان به این شیوه جایگزین کرد.

تحلیلگران بانک یو‌بی‌اس سوئیس اعلام کرده‌اند آلمان بدون گاز روسیه شاهد کاهش شدید تولید صنعتی خواهد بود که باعث رکود عمیق در این کشور شده و ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تا پایان سال جاری میلادی کم می‌کند.

دولت آلمان در ماه گذشته دومین مرحله از طرح اضطراری ملی خود را آغاز کرد. مرحله بعدی سهمیه‌بندی گاز خواهد بود. کمبود انرژی باعث افزایش ۸ برابری قیمت گاز طبیعی در اروپا طی ۱۸ ماه گذشته شده و هزینه کلی زندگی در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را بالا برده‌است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده