تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۲۶۷۸۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پوتین در سفر به تهران اهداف تجاری را دنبال می‌کند؟ / سوریه؛ محور مذاکرات

‌می‌متالز - پنجمین سفر رئیس جمهور روسیه به تهران انجام شد. سفری که گفته می‌شود به بهانه نشست سران روند آستانه به تهران صورت گرفته، اما به عقیده کارشناسان اهداف این سفر بیشتر سیاسی-نظامی است. آیا پوتین در این سفر اهداف تجاری و اقتصادی را هم دنبال می‌کند؟

به گزارش می‌متالز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، برای شرکت در نشست سه‌جانبه با ایران، به تهران سفر کردند. در حالی که بیشتر تحلیلگران این اهداف سیاسی و نظامی را محور مذاکرات می‌دانند، اما ممکن است برخی مسائل تجاری و اقتصادی هم در این گفتگو‌ها رد و بدل شود.

طبق شنیده‌ها رسیدن به راهکار‌های حل بحران سوریه یکی از اهداف سفر رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه به تهران است. البته این سه کشور برای رسیدن به تاکتیک‌های مشترک در مورد کشور مذکور، بار‌ها نشست سه‌جانبه داشته‌اند.

این دومین سفر خارجی پوتین بعد از جنگ با اوکراین و اولین سفر وی به تهران بعد از به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی است.

به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران، اهداف اقتصادی و تجاری در سفر دو رئیس جمهور روسیه و ترکیه جایگاهی ندارد. اما ممکن است در حاشیه این سفر ایران بر سر چالش مهم آب با ترکیه مذاکراتی انجام بگیرد. از سمت دیگر ممکن است که موضوع تجارت بین ایران و روسیه با روبل نیز موردبحث باشد.

این سفر حتی می‌تواند در روند مذاکرات احیای برجام تأثیر چشمگیری بگذارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره اهداف سفر در گزارشی عنوان کرد: این سفر در جهت تحکیم روابط مسکو و تهران و موازنه جدید قدرت شرق در جهت افول بلوک غرب انجام می‌شود.

از سوی دیگر نزدیکی جغرافیایی و تعاملات گسترده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تهران و مسکو و از سوی دیگر تمام فشار‌ها و تحریم‌هایی که روسیه و ایران به یک شکل با آن روبرو هستند موجب شد که روابط راهبردی بین مسکو و تهران بیش از پیش تقویت شود.

رئیس جمهور روسیه در تهران به دنبال چیست؟

یک عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اهداف سفر رئیس جمهور روسیه به تهران را سیاسی_نظامی دانست.

مهدی پورقاضی بیان کرد: برداشت بنده از سفر پوتین به تهران، گسترش روابط اقتصادی با ایران نیست. اما ممکن است که حاشیه این سفر مذاکرات اقتصادی هم صورت بگیرد.

او به لزوم افزایش روابط اقتصادی و تجاری ایران با روسیه تاکید کرد.

پورقاضی تشریح کرد: در هر صورت به نظر نمی‌رسد که پوتین برای گسترش روابط اقتصادی بخواهد به ایران سفر کند. این در حالی است که ایران در روابط تجاری با روسیه در حوزه حمل‌ونقل، گمرک، نقل و انتقالات پولی و بانکی و … مشکلات فراوانی دارد.

ریال جای دلار را می‌گیرد؟

اخیراً سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه از حذف تدریجی دلار از روابط این کشور با ایران خبر داد.

پورقاضی نیز تجارت بین ایران و روسیه با روبل را گام مثبتی بشمرد که می‌توان در سفر پوتین به تهران آن را پیگیری کرد.

او در انتها سخنان خود احتمال تجارت ایران و روسیه با ریال را پایین دانست. چرا که ریال ایران برای روسیه از جذابیتی برخوردار نیست.

طبق اعلام رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴ میلیارد دلار رسید.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده