تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۷۴۸۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس انرژی ایران:

شرایط برای عرضه زغال سنگ در رینگ صادراتی مهیا است

‌می‌متالز - علی نقوی گفت: هم اکنون بورس انرژی این ظرفیت را داراست تا عرضه تمامی محصولات از جمله زغال سنگ را در تالار‌های داخلی و صادراتی خود در ساختاری شفاف به انجام رساند.

به گزارش می‌متالز، با اعلام خبر آزادسازی صادرات زغال سنگ از طرف رئیس انجمن زغال سنگ ایران، سهام نماد‌های این صنعت نیز در بورس با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو شد و طی دو روز بیش از ۱۱.۵ درصد رشد کرد. موضوعی که با توجه به سازوکار قیمت‌گذاری و روند غیر شفاف مبادلات این محصول، شائبه‌هایی را در خصوص نحوه فروش و قرارداد‌های شرکت‌ها برای صادرات این محصول ایجاد کرده است. امری که از نظر مدیرعامل بورس انرژی ایران، با عرضه زغال سنگ در رینگ‌های داخلی و صادراتی، مرتفع خواهد شد و عرضه این محصول در بورس انرژی می‌تواند ضمن اصلاح ساختار قیمت و کاهش ریسک‌های عملیاتی شرکت‌ها، شفافیت را نیز به بازار این محصول بازگرداند.

علی نقوی در این خصوص، با اشاره به این موضوع که شرکت‌های زغال سنگ جزو اولین گروه‌هایی بودند که معاملات محصولات آن‌ها در بورس انرژی آغاز شد، گفت:، اما در ادامه شرکت‌های زغال سنگ و انجمن زغال سنگ ایران از سازوکار شفاف بورس رویگردان شدند و عدم تداوم عرضه از طرف آن‌ها باعث شد تا بازار تقاضای پایداری نیز در ایران برای این محصول شکل نگیرد.

وی افزود: در تمام این سال‌ها با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از طرف بورس انرژی برای عرضه مستمر زغال سنگ و ایجاد شفافیت در تجارت این کالا، اما برخی شرکت‌ها و انجمن زغال سنگ از این امر خودداری کردند و تنها شرکت‌های معدودی در مقاطع مختلف اقدام به عرضه از طریق سازوکار بورس انرژی کردند.

نقوی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف نهاد‌های قانوگذار و بورس انرژی، وزارت صمت در سال گذشته عرضه این محصول را از طریق بورس انرژی ابلاغ کرد، اما علیرغم هماهنگی و همکاری بورس انرژی با انجمن زغال سنگ برای اجرای مصوبه وزارت صمت، متاسفانه این مصوبه اجرا نشد تا همچنان شفافیت در معاملات این محصول اتفاق نیافتد.

نقوی در پاسخ به این سوال که آیا بورس انرژی ظرفیت‌های لازم برای عرضه زغال سنگ به مقاصد داخلی و صادراتی را دارا است، گفت: هم اکنون بورس انرژی این ظرفیت را داراست تا عرضه تمامی محصولات از جمله زغال سنگ را در تالار‌های داخلی و صادراتی خود در ساختاری شفاف به انجام رساند.

وی ادامه داد: انجمن و شرکت‌های زغال سنگ این استدلال را برای عدم پیگیری عرضه‌های خود در بورس انرژی مطرح می‌کنند که با توجه به وجود تنها دو خریدار بزرگ زغال سنگ در بازار داخلی، نیازی به عرضه این محصول در بورس وجود ندارد. درحالی که سازکار بورس انرژی نه تنها می‌تواند در خصوص ایجاد بازار رقابتی در طرف تقاضا به این شرکت‌ها کمک کند، بلکه می‌تواند در خصوص شفافیت و کاهش ریسک‌های مختلفی که بر سر را فعالیت‌های این شرکت‌ها وجود دارد نیز به آن‌ها کمک کند.

وی افزود: به عنوان مثال موضوع عدم وصول مطالبات یکی از چالش‌هایی است که در سنوات مختلف شرکت‌های زغال سنگ با آن دست به گریبان بودند که سازکار بورس انرژی می‌تواند این موضوع را برای آن‌ها مرتفع کند.

علی نقوی در پایان ضمن تاکید بر این موضوع که ظرفیت‌های لازم برای عرضه محصولات صادراتی در رینگ صادراتی مهیاست، گفت: در صورتی که شرکت‌ها علاقه‌مند باشند می‎توانند با استفاده از سازوکار بورس انرژی فروش صادراتی شفاف و رقابت پذیری داشته باشند و به دنبال آن از سایر مزایا همچون مازاد درامد ناشی از رقابت، ایجاد بازار‌های صادراتی جدید و تامین مالی بهره‌مند شوند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه بخش مهمی از تولیدکنندگان زغال سنگ در بورس پذیرفته شده‌اند یا متعلق به شرکت‌های پذیرفته شده هستند عرضه در بورس سبب افزایش شفافیت و حفظ حقوق سهامداران این شرکت‌ها خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری باراز سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده