تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۲۷۴۹۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم:

دولت تشکیل صندوق منابع ملی را پیگیری کند

‌می‌متالز - عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم گفت: دولت باید صندوق منابع ملی را تشکیل دهد و در نتیجه آن تمام درآمد حاصل از فروش نفت، معادن و مخازن به آن واریز شود.

به گزارش می‌متالز، معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصادی درباره امتیازات اعتبارسنجی برای تسهیلات بانکی گفت: تشکیل صندوق منابع ملی و دیپلماسی در شاخه تجارت و بازار‌های بین‌الملل به عنوان پیوست اقتصادی برای ارائه به دنیا از جمله کار‌هایی است که دولت باید در دست گیرد تا دیگرکشور‌ها بدانند براساس چه استراتژی می‌توانند با ایران رابطه اقتصادی داشته باشد. این دو کار به اضافه دست کشیدن از قیمت دستوری سبب خواهد شد تا در کوتاه مدت نتیجه خوبی گرفته شود.

وی در ادامه اضافه کرد: درآمد حاصل از فروش نفت، منابع، معادن و ... به صندوق خزانه داری کل کشور واریز می‌شود، از آنجا به بانک مرکزی و سپس به دولت انتقال پیدا می‌کند. دولت هم تمام مشکلات خود را از این طریق برطرف می‌سازد. مدیریت دولت نیاز به یک اصلاح ساختاری دارد تا تمام زیرساخت‌های لازم برای مدیریت مالیات به صورت شفاف به کار گرفته شود ودولت از مالیات برای تامین مخارج خود بهره ببرد. به این شکل که صندوقی به نام منابع ملی تشکیل شود و در نتیجه آن تمام درآمد حاصل از فروش نفت، معادن و مخازن به آن واریز شود. در نتیجه این حرکت با تبدیل دلار و یورو به ریال می‌توان روزانه یک دلار به هر ایرانی اختصاص داد که در هفته رقم مناسبی می‌شود، اما درباره مالیات باید سختگیری انجام داد.

نماینده سابق مجلس درباره مالیات سامانه‌های فروشگاهی بیان کرد: مالیات سامانه‌های فروشگاهی در صورتی که فاکتور‌ها به صورت کامل وجود داشته باشد، مفید واقع می‌شود، در غیر این صورت فسادزا خواهد بود. باید به سمت مالیات بر مصرف حرکت کنیم، زیرا در این صورت است که مالیات فروشگاهی شکل خواهد گرفت و این مسئله نیاز کشور است. حجم اسکناس امسال به دلیل فرار مالیات پایانه‌های فروشگاهی ۱۸درصد افزایش پیدا کرده است. در کنار این مساله هم باید در نظر داشت که در شرایط فعلی نباید دست بر حساب شخصی مردم گذاشت. باید از این بحران نجات یابیم، سپس گام به گام با اطلاع‌رسانی درست به سوی اصلاحات در این زمینه پیش رویم، زیرا اصرار بر برخی موارد اقتصاد را زیرزمینی خواهد کرد و این بسیار خطرناک است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده