تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۷۵۳۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا عرضه خودرو‌های خارجی ازطریق بورس کالا منتفی شد؟ / امکان مرجوعی خودرو‌ها در روش مزایده وجود ندارد

‌می‌متالز - در ابتدا قرار بود هزار و ۶۲ خودرو خارجی موجود در بنادر و گمرکات در بورس کالا عرضه شود، به نظر می‌رسد به این دلیل که امکان مرجوعی کالا در بورس کالا وجود داشته و این خودرو‌ها از سال ۱۳۹۶ در بنادر باقی‌مانده است، روش فروش به مزایده تغییر پیدا کرده است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به دستور قضایی صادر شده، قرار است که هزار و ۶۲ خودرو خارجی موجود در بنادر و گمرکات کشور به فروش برسد. به گفته مسئولان سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اطلاعات مربوط به هر هزار و ۶۲ در قالب همین تعداد پارتی تا فردا در سایت سازمان اموال تملیکی قرار خواهد گرفت.

از جمله روش‌هایی که اخیرا برای فروش خودرو‌های منتاژ شده در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته است، فروش آن‌ها در بورس کالا است. در ابتدا به نظر می‌رسید که بهترین روش فروش خودرو‌های موجود در بنادر نیز استفاده از ظرفیت بورس کالا باشد، اما هفته گذشته بود که عبدالمجید اجتهادی رییس سازمان اموال تملیکی در خصوص علت عدم فروش خودرو‌ها در بورس کالا گفت: اولین دستور مبنی بر این بود که خودرو‌ها در بورس به فروش برسد، اما با توجه به ماندگاری بالای این کالا‌ها ممکن بود فروش در بورس مشکلاتی را ایجاد کند. در نتیجه ما به این نتیجه رسیدیم که امکان فروش از طریق بورس وجود ندارد.

به نظر می‌رسد علت اصلی این مساله امکان مرجوعی کالای فروخته شده در بورس کالا است. به عبارت دیگر ممکن است خودرو‌ها به دلیل ماندگاری بالا در بنادر و گمرکات دچار مشکلات و فرسودگی‌هایی شده باشند و سازمان اموال تملیکی برای جلوگیری از بروز چالش پس از فروش کالا به جای عرضه خودرو‌ها در بورس، مسیر فروش آن‌ها در سامانه ستاد را در پیش گرفته است.

اگر خودرویی از طریق بورس کالا به فروش برسد، خریدار این امکان را خواهد داشت تا ظرف مدت قانونی تعیین شده، در صورت نقص کالا، نسبت به مرجوع کردن آن اقدام کند. در مزایده، خریدار امکان مرجوع کردن کالا پس از خرید را ندارد و تنها می‌تواند در بازه زمانی تعیین شده نسبت به بازدید حضوری از خودرو اقدام کند.

اگر خریدار پس برنده شدن در مزایده اقدام به انصراف کند نیز تمامی مبلغ پرداخت شده به نفع دولت مصادره خواهد شد؛ بنابراین لازم است که خریداران به این موضوع توجه داشته باشند و در انتخاب خودرو‌ها دقت لازم را به خرج دهند.

گفتنی است که قائم مقام و سخنگوی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه این مزایده را از ساعت ۰۸:۰۰ روز پنجشنبه هفتم مهر ماه آغاز می‌کنیم و تا ساعت ۲۴:۰۰ روز دوازدهم مهرماه ادامه خواهد داشت، گفت: متفاضیان می‌توانند فهرست خودرو‌ها و شرایطی را که برای رویت خودرو‌ها برای مزایده الکترونیک عنوان شده است، در وبگاه مزایده الکترونیک به نشانی https://eauc.setadiran.ir/eauc/welcome.action?gateway=setad مشاهده کنند و از شرایط و خودرو‌ها مطلع شوند.

حجتی عنوان کرد: خریداران تا ساعت ۲۴:۰۰ روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه برای ثبت پیشنهاد قیمت در این سامانه وقت دارند و برای این کار و شرکت در مزایده ارائه کد ملی برای شخص حقیقی و کد اقتصادی برای شخص حقوقی به همراه شماره حسابی که قابل استفاده از طریق اینترنت باشد، الزامی است و برای مشاهده خودرو‌ها نیز در همه ایام هفته از ساعت ۰۸:۰۰ تا ساعت ۱۶:۰۰ اعلام کرده‌ایم که استان‌ها همکاری کنند تا خزیداران از خودرو‌ها بازدید داشته باشند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد‌هایی که در سامانه مزایده الکترونیک ثبت شده باشد، روز شنبه شانزدهم مهرماه در محل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رمزگشایی شده و همان روز هم برندگان این مزایده معرفی خواهند شد.

سخنگوی سازمان اموال تملیکی در خصوص جزئیات خودرو‌هایی که در مزایده به فروش خواهند رسید، گفت: خودرو‌هایی هم که در این مزایده هستند شامل ۶۲ خودرو از خانواده لکسوز، ۴۰ خودرو از خانواده پورشه ماکان، ۱۸۲ خودرو از خانواده کیا (سوراتو، سورنتو، اپتیما و ...)، ۱۵۲ خودرو از خانواده بی‌ام‌و (۸۳۰، ۵۳۰، x۴ و ...)، ۸ دستگاه خودروی بنز (مرسدی و e۲۰۰)، ۴۵۹ دستگاه خودرو از خانواده هیوندای (توسان، سانتافه، سوناتا، هیبریدی‌ها و ...)، ۱۵۴ دستگاه از خانواده تویوتا (راوفور، کمری، کمری هیبریدی و ...)، یک دستگاه ولوو و ۳ دستگاه پورشه باکستر که جمعا ۱۰۶۲ دستگاه خودرو می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده