به گزارش میمتالز، تجربه عرضه خودرو در بورس کالا یکبار دیگر ثابت کرد که بهترین شیوه برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، اعتماد به سازوکار بازار و شفافیت است چراکه عرضه خودرو در بورس کالا در همین مدت کوتاه چند مزیت بزرگ برای این حوزه به همراه داشته است. نخست آنکه قیمت گذاری دستوری در خصوص محصولات عرضه شده کنار رفته، روند معاملات بدون کوچکترین ابهامی انجام میشود، خودروسازان در مقام فروشندگان به منافعشان از تولید میرسند و هم مصرف کنندگان نهایی در مقام خریدار نسبت به پایینتر بودن قیمتها نسبت به بازار آزاد و اطمینان از تحویل سریع خودرو رضایت دارند.
در همین زمینه بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن پیشتر در خصوص اهمیت سازوکار بورس کالا برای خودروسازان گفته بود: با ورود به بورس کالا و کشف قیمت عادلانه در کنار مصرف کنندگان هستیم. جمشید ایمانی، رییس هیات مدیره گروه بهمن نیز در همین باره گفته بود، با آغاز عرضهها در بورس کالا و کشف قیمتها در سازوکار حراج، اختلاف زیاد قیمتهای کارخانه و بازار از بین میرود و خودرو از کالایی سرمایهای به مصرفی تبدیل میشود.
تجربه عرضههای اخیر نشان میدهد که سازوکار بورس کالا میتواند بهترین و مطمئنترین سازوکار را در اختیار بازار خودرو قرار دهد که هم بازار شفاف شود و هم اینکه با دادن سیگنال درست به سیاستگذار، مسیر سیاستگذاری برای بهبود و تعادل بخشی بازار خودو فراهم شود.
این در حالی بود که امروز، چهارشنبه هفته جاری (۳۰ شهریور) ۱۵۲ دستگاه خودرو دیگنیتی بهمن موتور در بورسکالا فروخته شد. ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم مشکی)، ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز)، ٣٨ خودروی دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، ۳۸ دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک با قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۰ شهریور روی تابلو رفتند.
پس از ۱۵ دقیقه رقابت شفاف خریداران در تالار بورس کالای ایران، ٣٨ دستگاه خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز) که با قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان عرضه و با تقاضای ۲۵۳ دستگاهی مواجه شد، با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۳۵ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان و رقابت ۲۶ درصدی معامله شد.
ردیف دوم عرضه امروز بهمن موتور در بورس کالا به دیگنیتی سفید (تریم مشکی) اختصاص داشت که پس از ۱۴ دقیقه رقابت خریداران و ثبت تقاضای ۳۳۹ دستگاهی برای خرید ٣٨ دستگاه دیگنیتی سفید (تریم مشکی)، این محصول با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان و رقابت ۲۴.۷۲ درصدی معامله شد؛ قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود.
ردیف سوم عرضه امروز بهمن موتور در بورس کالا به دیگنیتی مشکی (تریم مشکی) اختصاص داشت که تقاضای ثبت شده در تالار نشان میدهد دیگنیتی مشکی طرفداران بیشتری به نسبت رنگ سفید این خودرو دارد.
پس از ۲۵ دقیقه رقابت خریداران و ثبت تقاضای ۴۰۸ دستگاهی برای خرید ٣٨ دستگاه دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، این محصول با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۶۶ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان و رقابت ۲۹.۸۲ درصدی معامله شد؛ قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود.
معاملات دیگنیتی با موفقیت به اتمام رسید
ردیف چهارم عرضه امروز بهمن موتور در بورس کالا یعنی دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) نیز پس از ۱۶ دقیقه رقابت خریداران و ثبت تقاضای ۴۹۹ دستگاهی برای خرید ٣٨ دستگاه دیگنیتی مشکی (تریم قرمز)، این محصول با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و رقابت ۳۳.۹۷ درصدی معامله شد؛ قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود.
منبع: کالاخبر